Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 21 kwietnia 2025 22:03
Reklama
Reklama

Międzynarodowy Festiwal "Maj z Muzyką Dawną"

Reklama
Międzynarodowy Festiwal "Maj z Muzyką Dawną" to jedyne tego typu wydarzenie kulturalne w zachodniej Polsce, organizowane co roku od 1992. Festiwal zajmuje się promocją muzyki dawnej od średniowiecza do baroku wykonywanej według oryginalnych tabulatur i partytur na oryginalnych, bądź na kopiach instrumentów pochodzących z epoki. Założeniem Festiwalu jest promocja zespołów młodzieżowych, jak i studenckich, wykonujących powyższe rodzaje muzyki. Koncerty odbywają się w miejscach związanych kulturowo z wykonywaną muzyką, dzięki czemu melomani mają możliwość odbycia swoistej podróży wehikułem czasu podziwiając szczegóły architektoniczne i odkrywając muzyczne piękno epoki. Na Festiwalu występują także polskie i zagraniczne zespoły profesjonalne, wykonujące muzykę dawną, złożone z muzyków o dużym dorobku wykonawczym.
Reklama dotacje unijne dla firm MŚP
Międzynarodowy Festiwal "Maj z Muzyką Dawną"

Głównym nurtem muzycznym XXXIV edycji „Maja z Muzyką Dawną. Pro Memoria -Maciej Kieres” będzie muzyka XIII wiecznej hiszpańskiej Galicji w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych Ars Nova z Warszawy. W ramach Festiwalu odbędzie się Koncert premierowy pt. Unsigned, unknown, unhidden w wykonaniu młodzieżowego Zespołu MIMM, który zagra XVIII-wieczne kameralne dzieła anonimowego autorstwa. W wykonaniu Matthiasa Bergmanna (dessus de viole - viola sopranowa) oraz Doroty Zimnej (klawesyn) usłyszymy koncert pt. A sa Majesté le Roy de Pologne, który jest skoncentrowany wokół zbioru Sonat Johanna Daniela Hardta.

Reklama dotacje unijne dla firm

W ramach tegorocznego Festiwalu odbędzie się również koncert w wykonaniu Wrocław Baroque Ensemble (NFM), poświęcony pamięci wieloletniego dyrektora Artystycznego Festiwalu – Macieja Kieresa, który przedwcześnie opuścił nas po długotrwałej chorobie na początku roku.

XXXIV Festiwal Maj z Muzyką Dawną

Pro Memoria - Maciej Kieres

(Wrocław 11 - 26 maja 2025 r.)

 

  1. 11.05 (niedziela), godz. 18:00, Zespół Ars Nova,Kościół Opatrzności Bożej, ul. Kazimierza Wielkiego, Wrocław

 

Koncert pt. Tańce i pieśni dworów europejskich, oraz tradycyjne tańce z hiszpańskiej Galicji i Cantigas de Santa Maria z XIII w.

 

Wykonawcy:

Katarzyna Bienias - sopran 

Joanna Lichorowicz - taniec historyczny

Sławomir Greś - taniec historyczny 

 

Zespół Instrumentów Dawnych Ars Nova 

Krzysztof Owczynik - kierownik artystyczny

Program:

Rex Tabulatura Jana z Lublina, XVI w.                             

Taniec Tabulatura gdańska, XVII w.

Hayducki Tabulatura Jana z Lublina                                         

 

Bassa Toscana Fabritio Caroso, XVI w.

Bizzaria d’Amore Fabritio Caroso

 

Dobranoc ci, Anusieńku Anonim, XVII w. 

Nie złodziejem, choć kradnę Anonim, XVII w.

 

Taniec polski nr I Tabulatura wileńska, XVII w.

Taniec polski nr II Tabulatura wileńska 

 

Drabant Anonim, XVII w.

 

przerwa

 

*Muiñeira de Ponte Sampaio 

*Muiñeira de Lugo 

 

Cantigas de Santa Maria – Alfonso X el Sabio ok. 1240 r. 

Kantyczka 221 – O tym jak Maryja uzdrowiła królewicza don Fernando 

Kantyczka 111 – O cudownym uzdrowieniu topielca

*Muiñeira de Cabana 

Kantyczka 77 – O cudownym uzdrowieniu kobiety z Lugo

*Muiñeira de Chantada 

*Muiñeira de Freixido 

Kantyczka 253  – O młodzieńcu idącym do Santiago 

*Mazurca Galega 

*Marcha procesional de San Benito 

Kantyczka 166  – O cudownym uzdrowieniu z paraliżu 

*Tradycyjna melodia galicyjska (Hiszpania)

 

Katarzyna Bienias 

edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na fortepianie w wieku 8 lat. Jest absolwentką PSM I i II st. w Łodzi, którą ukończyła pod kierunkiem prof. Zbigniewa Lasockiego. Studia w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie ukończyła z wyróżnieniem w klasie śpiewu klasycznego ad. Jolanty Janucik. Jako stypendystka programu Erasmus, doskonaliła swój warsztat wokalny pod okiem wybitnych śpiewaków oraz pedagogów z Włoch m.in. u prof. Gabrielli Munari i Elisabetty Andreani. 

Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych prowadzonych przez muzyków i śpiewaków wielkiego formatu jak Ingrid Kremling, Christian Elssner czy Bobby McFerrin.

Jest laureatką drugiej nagrody międzynarodowego konkursu wokalnego w Legnago (Włochy).

Zadebiutowała na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w przedstawieniu "L'amante di tutte" B. Galuppiego. Współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi t.j. Teatr Polski w Warszawie, Filharmonia Narodowa, Operetka im. Jana Kiepury w Warszawie oraz zespołami: La Tempesta, ProModern, Il Canto. Wielokrotnie udzielała swojego głosu na potrzeby nagrań studyjnych na płyty (m.in. Śpiewniki" wyd. przez Muzeum Powstania Warszawskiego) oraz do filmów ("Jan Paweł II. Szukałem Was", "Bitwa Warszawska 1920", "Papusza").

Nagrała płytę z pieśniami Macieja Małeckiego (partia fortepianu).

Jako solistka koncertuje w kraju i za granicą. Jej repertuar obejmuje szeroki zakres utworów:

od renesansu po muzykę współczesną.

 

Joanna Lichorowicz 

swoją przygodę z tańcem rozpoczęła w wieku lat 6 w Studiu Baletowym przy Operze Krakowskiej. Edukację kontynuowała w Krakowskiej Akademii Tańca „L'art de la Danse”, stawiając swe pierwsze kroki na deskach krakowskich teatrów. Po pomyślnie przebytych audycjach została przyjęta do Rotterdamse Dansacademie – Codarts w Rotterdamie. Rozpoczęła czteroletnią edukację obfitą we współpracę z wieloma pedagogami i choreografami z całego świata. W 2008 roku ukończyła studia otrzymując dyplom potwierdzający jej wyższe wykształcenie w dziedzinie tańca. Następnie przez dwa sezony związana była z Państwową Operą Bałtycką jako solistka Bałtyckiego Teatru Tańca. W 2011 roku rozpoczęła współpracę z Baletem Dworskim „Cracovia Danza”, Operą Kameralną w Warszawie oraz Teatrem Tańca DF. Obecnie jest członkiem baletu Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego oraz współpracuje z warszawskimi instytucjami kultury, m.in. ze Stołeczną Estradą w projekcie „Rock Jazz Chopin”, z Teatrem Żydowskim oraz ze studiem choreograficznym Ilyadanse. Obok sztuki tańca nieustająco pogłębia swoją znajomość języków obcych oraz innych nauk humanistycznych. W 2011 roku uzyskała tytuł magistra prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, a rok później ukończyła na tejże uczelni studia podyplomowe z zakresu prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego. 

Sławomir Greś ukończył w 2000 roku Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku w klasie prof. Urana Azimowa. Swoje doświadczenie w zakresie tańca klasycznego zdobywał na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz Dolnośląskiej Opery we Wrocławiu (od 2001 r. koryfej baletu) występując w wielu spektaklach baletowych i operowych. W 2003 roku rozpoczął współpracę z Baletem Dworskim „Cracovia Danza”. Wraz z zespołem brał udział w licznych koncertach i spektaklach w kraju i za granicą. Swoje umiejętności taneczne doskonalił pod okiem znakomitych specjalistów i tancerzy: w zakresie tańca dawnego- B. Sparti, M. Claire Le Corre, tańca charakterystycznego – M. Zubkowa, L. Rembowskiego, współczesnego – K. Skawińskiej, L. di Natale, flamenco – M. Matuszewskiej, M. Vergary. W latach 2003-2012 regularnie współpracował z Estradą Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz występował na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Gościnnie tańczył również w Operze Krakowskiej i w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od 2012 r. jest tancerzem w Reprezentacyjnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego w Warszawie. Od 2013 roku występuje gościnnie w Teatrze Żydowskim i współpracuje ze Stołeczną Estradą w ramach projektu „Rock loves Chopin”.

 

Ars Nova – zespół instrumentów dawnych Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego istnieje od 1981 r., kierują nim Krzysztof  Owczynik i Jacek Urbaniak. Ars Nova specjalizuje się  
w muzyce europejskiej XIII-XVI w. i należy do czołowych grup tego rodzaju w Polsce. Zespół występował  w najważniejszych salach koncertowych w kraju i za granicą. 

Do najważniejszych osiągnięć fonograficznych zespołu należą premierowe nagrania wielu dzieł muzyki polskiego średniowiecza i renesansu. Zespół otrzymał wiele nominacji  oraz nagrodę fonograficzną Fryderyk '96 za płytę z muzyką polskiego renesansu Melodie na psałterz polski Mikołaja Gomółki. Zespół  współpracował z wybitnymi polskimi śpiewakami i aktorami: Andrzejem Hiolskim, Jerzym Artyszem, Jadwigą Rappe, Wojciechem Siemionem, Zofią Rysiówną, Gustawem Holoubkiem, Jerzym Zelnikiem, Teresą Budzisz-Krzyżanowską, Jakubem Józefem  Orlińskim. W ciągu ponad 40 lat działalności Ars Nova zagrała  ok. 800 koncertów w kraju i za granicą oraz  nagrała ponad 30 płyt CD: m.in. Muzyka Polskiego Renesansu, Muzyka Polskiego Średniowiecza, Dzieła wszystkie Mikołaja z Radomia, Cypriana Bazylika, Pieśni sefardyjskie, Pieśni kurpiowskie, Pieśni raszyńskie.

Ars Nova brała też udział w spektaklach Opery Narodowej (Ludus Danielis, Jadwiga Królowa Polska) i Warszawskiej Opery Kameralnej (Cantigas de Santa Maria). Ars Nova wykonuje także utwory współczesne i utwory inspirowane muzyką ludową. Zespół otrzymał odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej.

 

  1. 15.05 (czwartek), godz.19.00, Zespół Wokalno-Instrumentalny studentów Akademii Muzycznej, Rzym.-Kat. Parafia pw. św. Karola Boromeusza, ul. Krucza 58, Wrocław, 

 

Kantaty J.S. Bacha

 

Wykonawcy: 

Andrzej Kosendiak – dyrygent

Paweł Miczka, Nadiia Korobeiko - skrzypce barokowe

Kamila Kelm, Dominika Garncarz - altówka barokowa 

Julia Karpeta-viola da gamba 

Agnieszka Siemiankowska - fagot barokowy 

Adrianna Gołos, Piotr Augustowski- pozytyw organowy/klawesyn 

 

Soprany: Barbara Głogowska, Weronika Kanafa, Zuzanna Szostakiewicz, Aleksandra Kaim 

Alty: Joanna Klimowicz, Karolina Nosowska, Karolina Pacek, Karolina Korzyb 

Tenory: Daniel Babuska, Dominik Kozłowski, Dariusz Kudełko, 

Basy: Krzysztof Truskowski, Mikołaj Dyka

 

Program: 

J.S. Bach - Kantata 

Christ lag in Todesbanden 

BWV 4 J.S. Bach - Kantata 

Num komm, der Heiden Heiland 

BWV 61 

 

Andrzej Kosendiak dyrygent i pedagog, jeden z najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 2013 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego, a w 2021 otrzymał tytuł profesora i obecnie pracuje na macierzystej uczelni. W 2005 roku został dyrektorem Filharmonii Wrocławskiej oraz Mię­dzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans i doprowadził do zmiany oblicza obydwu tych instytucji oraz do przekształcenia ich w Narodowe Forum Muzyki. Otwarcie nowej siedziby Narodowego Forum Muzyki, która powstała dzięki jego inicjatywie i staraniom, zostało uhonorowane nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej 2016 w kategorii „Wydarzenie Roku”. 

Jako dyrektor NFM powołał do życia nowe zespoły artystyczne, m.in. Chór NFM, Wrocławską Orkiestrę Barokową i Chór Chłopięcy NFM, zainicjował również Leo Festiwal. Przez 10 lat pełnił funkcję przewodniczącego zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich (2011–2021), a przez cztery lata wiceprzewodniczącego Rady ds. Instytucji Artystycznych (2012–2016).

Szczególnym zainteresowaniem dyrygenta cieszy się muzyka dawna. W 1985 roku założył zespół Collegio di Musica Sacra, a w 2012 – Wrocław Baroque Ensemble, którego jest kierownikiem artystycznym. Nagrał nieznane dotąd dzieła z Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu i Biblioteki w Stras­burgu, utwory Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (Wrocławska Nagroda Muzyczna), Bartłomieja Pękiela, Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, Jacka Różyckiego i in. Większość z tych nagrań była nominowana do nagrody Fryderyk, w 2019 roku zdobyła ją płyta Mielczewski II, a w 2021 – Mikołaj Zieleński (obie zostały wyróżnione w kategorii „Album roku – muzyka dawna”). Płyta z utworami Zieleńskiego otrzymała też nominację do International Classical Music Awards 2021 w kategorii „Baroque Vocal”. W 2022 roku ukazały się kolejne nagrania pod dyrekcją artysty: płyta winylowa z Completorium Gorczyc­kiego oraz CD Marcin Józef Żebrowski – Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis (Fryderyk 2023 i nominacje do nagrody Opus Klassik 2023 w kategoriach „Dyrygent Roku” oraz „Zespół Roku”), a w 2023 wydano zarejestrowany razem z Marcinem Szelestem album Musica liturgica, który zawiera wszystkie zachowane dzieła Marcina Leopolity i utwory organowe. 

Andrzej Kosendiak regularnie dyryguje zespołami NFM oraz orkiestrami z Polski i świata. Występował w wielu krajach Europy, w USA (m.in. współpracował z University of North Carolina, Chapel Hill) i Chinach.

Jest niezwykle aktywny w dziedzinie edukacji. Zapoczątkował projekty edukacyjne – Śpiewający Wrocław, Śpiewająca Polska, międzynarodowe spotkania chórów Singing Europe, następnie dzięki jego wsparciu lub inicjatywie powstały w NFM: Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, Akademia Chóralna, Akademie Muzyki Dawnej łączące kursy mistrzowskie z koncertami, Akademia Orkiestrowa przygotowująca muzyków do pracy w profesjonalnych zespołach, a także Centrum Edukacyjne NFM. Był pomysłodawcą programu Musica polonica rediviva, którego założeniem jest wykonywanie muzyki polskiej przez młodych artystów na całym świecie przy wsparciu konserwatoriów i festiwali. 

Artysta zainicjował także cykle wydawnictw płytowych 1000 lat muzyki we Wrocławiu oraz Witold Lutosławski. Opera omnia. Dzięki jego staraniom realizowany jest wspólny projekt fonograficzny Paula McCreesha i Chóru NFM, obejmujący nagrania wielkich dzieł oratoryjnych; dotychczas wydane albumy zdobyły dwukrotnie BBC Music Magazine Award, Diapason d’Or oraz Editor’s Choice magazynu „Gramophone”. W 2018 roku ukazała się płyta z Widmami Moniuszki pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka – nagrana przez wybitnych śpiewaków i aktorów, a także Chór NFM i Wrocławską Orkiestrę Barokową; otrzymała Fryderyka 2019 w kategorii „Album roku – muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”. 

Wśród wielu nagród i wyróżnień artysty znajdują się m.in. Nagroda Prezydenta Wrocławia (2016), Austriacki Krzyż Honorowy I Klasy za Zasługi w Nauce i Sztuce (2018), Diament Wrocławia (2018), Złota Odznaka Honorowa Wrocławia „Wrocław z wdzięcznością – Wratislavia grato animo” (2020) oraz przyznany przez prezydenta RP Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2023).

 

Zespół Wokalno-Instrumentalny studentów Akademii Muzycznej 

Zespół wokalno-instrumentalny funkcjonuje w ramach studiów na Wydziale Wokalnym Wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W skład zespołu wokalnego wchodzą studenci różnych specjalności takich jak: śpiew historyczny oraz pieśniarsko-oratoryjny. Podczas zajęć studenci tych specjalności mają możliwość współpracy ze studentami Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej Wydziału Instrumentalnego, zajmującymi się wykonawstwem historycznym. Kluczową ideą przedmiotu jest pogłębianie wiedzy i doskonalenie umiejętności młodych artystów oraz możliwość prezentacji ich zdolności na scenie, dzięki temu w każdym roku akademickim studenci realizują projekty i występują podczas koncertów zarówno na terenie uczelni jak i poza nią. Do realizacji projektów koncertowych często zapraszani są również absolwenci wrocławskiej Akademii Muzycznej różnych specjalności. Obecnie zajęcia prowadzone są przez klawesynistkę Adriannę Gołos we współpracy z dyrygentem oraz pedagogiem prof. dr hab. Andrzejem Kosendiakiem, będącym jednym z najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce.

 

  1. 16.05 (piątek), godz. 17:00, Marek Dyżewski, Klub Muzyki i Literatury, Wrocław

Wykład muzykologiczny pt. Muzyczne Perły Polskiego Średniowiecza

Marek Dyżewski jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Studiował również historię sztuki na uniwersytetach we Wrocławiu, w Wiedniu i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Odbył też staż naukowo-badawczy na uniwersytecie w Brukseli. Zarówno na antenie telewizyjnej, jak i radiowej komentował największe odbywające się w Polsce międzynarodowe imprezy muzyczne: Międzynarodowy Festiwal Oratoryjno Kantatowy Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Prowadził wykłady we wszystkich polskich uczelniach muzycznych, na kilku uniwersytetach oraz na towarzyszących ważnym wydarzeniom muzycznym seminariach, konferencjach i warsztatach. Gościnnie wykładał też w Bonn, Norymberdze, Hamburgu, Berlinie, Gandawie, Brukseli, Sankt Petersburgu, Nicei, Paryżu, Wiedniu i Waszyngtonie. W latach 1990– 1994 był rektorem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczelnia ta zawdzięcza mu wybudowanie nowej, okazałej siedziby, wzmocnienie kadry profesorskiej, powołanie do życia nowych specjalności, wzbogacenie instrumentarium oraz rozwinięcie kontaktów międzynarodowych. Za wybitne dokonania w dziedzinie kultury otrzymał Nagrodę im. Św. Brata Alberta.

  1. 16 maj (piątek),  godz. 19:00, Zespół MIMM, Sala Wielka Ratusza, Wrocław

Koncert premierowy pt. Unsigned, unknown, unhidden

XVIII-wieczne kameralne dzieła anonimowego autorstwa

Wykonawcy: 

 

Karolina Korzyb – flet traverso

Aleksandra Radwańska – skrzypce barokowe 

Bartosz Kokosza – wiolonczela barokowa

Urszula Jasiecka-Bury – klawesyn

 

Program:

 

Kwartet D-dur na flet traverso, skrzypce, wiolonczelę i basso continuo, Schrank II/33/104 (Dział Muzyczny Królewskiej Biblioteki Publicznej – obecnie SLUB - w Dreźnie)*

I. Concerto (Intrada)

II. Aria

III. Gavotte

IV. Menuet

 

Sonata a-moll na skrzypce i basso continuo, Schrank II/34/5 (Dział Muzyczny Królewskiej Biblioteki Publicznej – obecnie SLUB - w Dreźnie)*

I. Adagio

III. Largo

IV. Allegro

 

Sonata triowa e-moll na flet traverso, skrzypce i basso continuo, D-KA Mus. Hs. 1015 (Dział Muzyczny Badische Landesbibliothek w Karlsruhe)*

I. Allegro

II. Andante

III. Menueto

 

III Sonata G-dur na flet traverso i basso continuo ze zbioru „6 Sonat solowych na flet traverso i bas pana B.***”, B-Bc 5513 (Biblioteka Królewskiego Konserwatorium w Brukseli)*

I. Andante

III. Largo un poco andante 

II. Allegro

 

Sonata G-dur na wiolonczelę i basso continuo, S-Uu Instr. mus. i hs. 64:2 (Carolina Rediviva – Biblioteka Uniwersytetu w Uppsali)*

I. Siciliano 

II. Allegro 

 

Kwartet g-moll na flet traverso, skrzypce, wiolonczelę i basso continuo, Schrank II/33/7 (Dział Muzyczny Królewskiej Biblioteki Publicznej – obecnie SLUB - w Dreźnie)*

I. Concerto – Adagio

II. Fuga – Allegro

III. Arioso – Andante

IV. Allegro

 

*w nawiasach podano nazwy instytucji, z których zasobów wybrano dane dzieło

 

Zespół MiMM powstał z wielkiej chęci muzykowania czwórki znajomych, których historia 
i doświadczenia w eksplorowaniu muzyki dawnej są bardzo różne, ale ich filozofia - bardzo podobna. W wyniku licznych dyskusji powstał wspólny koncept, a następnie nazwa o intrygującym skrócie definiującym ich podejście do muzyki i życia - Music in my mind (MiMM). Te cztery różne osobowości spaja ciągłe rozmyślanie o muzyce - o jej interpretacji, treści, o przeżyciach, które zapewnia, o doborze repertuaru i o dramaturgii, jaką może zbudować zestawienie kolejnych dzieł sztuki. Jest to sposób na życie, od którego nie można uciec, a który daje niezwykłą satysfakcję i radość. Chcą się nimi podzielić 
i inspirować, nie tylko między sobą, ale także ze swoją publicznością. W 2024 roku wydana została debiutancka płyta zespołu: Unsigned, unknown, unhidden, zawierająca autorski wybór XVIII-wiecznych anonimowych dzieł instrumentalnych (kwartety, tria, sonaty).

 

Karolina Korzyb – flet traverso

Traversistka i mezzosopranistka, skupiona na rozwoju warsztatu w ramach licznych kursów u uznanych pedagogów i artystów, m.in.: M. Pilch, J. Semeradova, D. Ombodi, K. Clark, K. Zych, A. Kossenko, M. Nahajowski, M. Toporowski, A. Goliński, C. Traczewski, A. Werecka-Gryć, A. Mikołajczyk-Niewiedział, P. Olech, P. Łykowski.

W 2024 roku zakończyła dyplomami magisterskimi studia w zakresie gry na flecie traverso (w klasie mgr M. Klisowskiej-Pachołek) oraz ze śpiewu historycznego (w klasie dr A. Wereckiej-Gryć) w Akademii Muzycznej im. K. Lipinskiego we Wrocławiu. Równolegle związana z Uniwersytetem Wrocławskim, gdzie po odbyciu studiów prawniczych prowadzi działalność dydaktyczną i naukową jako słuchaczka Kolegium Nauk Prawnych Szkoły Doktorskiej UWr. Jest laureatką I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym im. Wandy Landowskiej w Gdańsku (2019).

Jako instrumentalistka i wokalistka miała okazję zaprezentować się w ramach różnorodnych składów na licznych festiwalach, m.in.: Barok u Franciszkanów, Festiwal Haendel, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Gaude Mater, Varmia Musica, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, Barokowe Eksploracje, Mid Europe Early Music Festival.

 

Aleksandra Radwańska – skrzypce barokowe 

W listopadzie 2020 roku uzyskała tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej w Katowicach, w zakresie gry na skrzypcach barokowych w klasie dr hab. Martyny Pastuszki. Zainteresowania poszukiwaniem nowych, nieznanych dotąd utworów przeznaczonych na skrzypce, doprowadziły ją do podjęcia próby stworzenia współczesnej edycji nutowej sonat skrzypcowych anonimowych kompozytorów, czego zwieńczeniem stała się praca magisterska poświęcona temu tematowi. 

Aleksandra jest laureatką licznych konkursów w Polsce i za granicą. Do największych osiągnięć w kategorii kameralistyki należą m.in.: International Online Festival-Contest „Future Stars” we Włoszech (I nagroda), „World Art Games” International Art Media Contest Fiestalonia Milenio w Hiszpanii (podwójne I miejsce), Chaleston International Music Competition (I miejsce), International Youth Music Competitions (Grand Prize) w USA (I miejsce), Ogólnopolski Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej w Gdańsku  (I miejsce). 

Współpracowała z takimi muzykami jak: Cecilia Bernardini, Fredrik From, Lina Tur Bonet, Jean Rondeau, Eduardo Lopez Banzo, Veronika Skuplik. Była zaangażowana w projekty {oh!}.Orkiestry Historycznej. Jej zainteresowania muzyczne sięgają również muzyki organowej. Jest laureatką konkursów organowych.

 

Bartosz Kokosza – wiolonczela barokowa

Ukończył studia w Akademii Muzycznej im I. J. Paderewskiego w Poznaniu pod kierunkiem prof. Stanisława Pokorskiego oraz studia podyplomowe w zakresie gry na wiolonczeli barokowej w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem dr hab. Jarosława Thiela. 

Występuje regularnie jako solista i kameralista, skupiając swoją działalność na historycznych praktykach wykonawczych. Jest współzałożycielem i wiolonczelistą kwartetu smyczkowego Musicarius oraz zespołu The Violin Consort. Współpracuje ze wszystkimi najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej, takimi jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Goldberg Baroque Ensemble, {oh!} Orkiestra Historyczna, Cappella Warmiensis Restituta, Accademia dell'Arcadia, FAMD, Trio Brillante, z którymi zrealizował projekty w kraju i zagranicą oraz liczne nagrania, w tym wiele zawierających premierowy materiał. Gościnnie występuje również z zagranicznymi zespołami, m.in.: Gächinger Kantorei Stuttgart (Niemcy), New Dutch Academy (Holandia), Collegium Marianum (Czechy). Obecnie posiada w dorobku około 40 płyt, w tym nagrodzone Fryderykami (2011, 2019 – Wrocławska Orkiestra Barokowa) oraz OPUS KLASSIK (2022 – Goldberg Baroque Ensamble). 

Gra na instrumentach zbudowanych przez Krzysztofa Krupę w 2004 i 2008 roku.

 

Urszula Jasiecka-Bury – klawesyn

Grająca na klawesynie i organach Urszula Jasiecka-Bury jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego i klawesynu prof. Marka Toporowskiego. W 2020 roku uzyskała tytuł doktora w macierzystej uczelni.

Występuje w kraju i za granicą jako solistka w zakresie zarówno organów, jak i klawesynu, oraz kameralistka, przyjmując zaproszenie zespołów kameralnych i orkiestr, a także tworząc własne projekty z wieloma znakomitymi muzykami. Łącząc doświadczenia muzyka i organizatora prowadzi od 2004 roku festiwal „Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej  i Kameralnej”, a przez ponad 10 lat była kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Sakralnej w Czechowicach-Dziedzicach. Koncertowaniu towarzyszy działalność pedagogiczna w zakresie obu instrumentów. W 2023 roku została stypendystką Prezydenta Miasta Bielsko-Białej. 

Gra na klawesynie zbudowanym przez Carlo Mascheroniego w 2023 roku.

 

  1. 17 maj (sobota),  godz. 18:00, Dorota Zimna i Matthias Bergmann, Sala Konferencyjna Ossolineum, Wrocław

Koncert pt. A sa Majesté le Roy de Pologne

 

Wykonawcy:

Matthias Bergmann - dessus de viole (viola sopranowa)

Dorota Zimna - klawesyn

Program:

 

Johann Daniel Hardt (1696-1763) - Six Sonates. a une sitte Viole et Basse Continue dediees a sa Majesté le Roy de Pologne:

                Sonata II D-dur

                Allegro – Allemand – Courant – Echo – Paissant - Minuet I & II

 

Thomas Marc (fl. 1720-1735) - Suitte de Pieces de Dessus et de Pardessus de Viole

                                                                                et trois Sonates avec les Basses Continue:

                Sonata I d-moll

                Lentement – Gayement – Courante – Sarabande – Gigue

 

Johann Daniel Hardt (1696-1763) - Six Sonates (…) a sa Majesté le Roy de Pologne:

                Sonata III F-dur

                Allegro - Allemand – Courante – Sarabande – Gigue

 

François Couperin (1668-1733) - Pieces de Clavecin Livre IV:

                Vingtieme Ordre

                La Princesse Marie – Air Polonois

 

Johann Daniel Hardt (1696-1763) - Six Sonates (…) a sa Majesté le Roy de Pologne

                Sonata IV G-dur

                (...) - Allemand – Courante – Chiaconne – Gavotte en Rondeau

 

Georg Philipp Telemann (1681-1767) - Der Getreue Music-Meister

                Sonata TWV41:G6

                Siciliana – Vivace – Dolce – Scherzando

 

Johann Daniel Hardt (1696-1763) - Six Sonates (…) a sa Majesté le Roy de Pologne

                Sonata V a-moll

                (...) – Allemand – Courant – Minuet – Gavotte I & II

 

Program a sa Majesté le Roy de Pologne skoncentrowany jest wokół zbioru Sonat Johanna Daniela Hardta na violę sopranową i basso continuo. Hardt (1696-1763) był nadwornym gambistą Stanisława Leszczyńskiego w okresie, w którym zdetronizowany król przebywał w niemieckim mieście Zweibrücken. Karol XII uczynił Leszczyńskiego „księciem z upoważnienia” (prince par délégation), co miało zabezpieczyć egzystencję byłego polskiego monarchy. W czasie swych rządów w Zweibrücken Leszczyński wzniósł rezydencję podmiejską Tschifflik, nakazał budowę nowego klasztoru w Gräfinthal, gdzie pochowana została jego córka Anna. Utrzymywał francuski zespół teatralny pn. Teatr Jego Mości Króla Polski, gdzie wśród zatrudnionych muzyków znalazł się J.D. Hardt. To właśnie w Zweibrücken skomponował Hardt zbiór Six Sonates a une sitte Viole et Basse Continue dediees a sa Majesté le Roy de Pologne (Sześć Sonat na violę i basso continuo dedykowane Jego Wysokości Królowi Polski). Hardt zdecydował się zatytułować swoje utwory „Sonaty”, choć formalnie przypominają one znacznie bardziej suity w stylu francuskim, których cześci opierają się na różnych tańcach, odegrywających tak ważną rolę w życiu francuskiego dworu. Program koncertu uzupełniają inne utwory na dessus de viole – instrument stosunkowo rzadko używany przez kompozytorów w roli solowej: przykład suity w stylu francuskim skomponowanej przez Thomasa Marca oraz bardziej typową sonatę niemiecką o włoskiej formie i w stylu mieszanym (z wpływami polskimi) Georga Philippa Telemanna. W programie znalazł się także muzyczny portret córki Stanisława – Marii Leszczyńskiej (późniejszej żony króla Francji Ludwika XV), autorstwa François Couperina.

 

Matthias Bergmann (wiola da gamba) - studiował wiolonczelę współczesną i barokową w Monachium, Lubece i Frankfurcie oraz violę da gamba we Frankfurcie, Bremie i Bazylei. Obecnie mieszka w Mannheim. Pełni funkcję pierwszego wiolonczelisty w Orchestre des Pfalztheaters Kaiserslautern. Współpracuje jako gambista i wiolonczelista z innymi orkiestrami i zespołami, takimi jak Akademie für Alte Musik Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Freiburger Barock Consort, Staatsoper Stuttgart, il Gusto Barocco Stuttgart, Saarländisches Staatstheater, Nationaltheater Mannheim, {oh!} Orkiestra. Występował na wielu festiwalach, m.in. Bachfest Leipzig, Musikfest Stuttgart, Heinrich Schütz Musikfest i Schwetzinger SWR Festspiele. Brał udział w wielu nagraniach płytowych i produkcjach radiowych. W 2024 roku ukazała się jego płyta z kompletem sonat na violę da gamba lub wiolonczelę i basso continuo. Jest zapraszany jako wykładowca kursów zarówno solowych, jak i orkiestrowych. Od 2022 roku prowadzi klasę wiolonczeli historycznej w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

 

Dorota Zimna (klawesyn) - doktor habilitowany sztuk muzycznych, absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz. Jest wykładowcą, a od 2024 r także Kierownikiem, Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AMFN w Bydgoszczy. Występuje jako solistka i kameralistka. Miała okazję współpracować z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. Akademie für Alte Musik Berlin, Orchestra of the Eighteen Century, Neue Düssseldorfer Hofmusik, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, Capellą Bydgostiensis, zespołem Intemperata. W 2016 r. ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina, wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Nagrała kilka albumów płytowych, m.in. Gościniec z zespołem intemperata (utwory Jarzębskiego, Szarzyńskiego, Mielczewskiego), Time Dilation z akordeonistą Stanisławem Miłkiem (polska muzyka współczesna), z Matthiasem Bergmannem wszystkie sonaty na wiolonczelę lub violę da gamba i b.c. G.Ph.Telemanna. Od 2018 roku jest prezesem Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.

 

Matthias Bergmann i Dorota Zimna współpracują ze sobą od 2022 roku. Zagrali wspólnie kilkadziesiąt koncertów (w Polsce, Francji, Niemczech, Hiszpanii, na Łotwie), m.in. w ramach takich festiwali i cykli muzycznych jak Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, Fide et Amore, Annum Festival, Muzyka Dawna w Wilanowie, Bydgoska Scena Barokowa, Festiwal Telemannowski, Na Gotyckim szlaku w Polsce Zachodniej, Rhein Neckar Barock. Są także koordynatorami projektu Gemeinsames Erbe / Wspólne dziedzictwo – cyklu koncertowego odbywającego się w regionie Rhein Neckar (Niemcy).

W 2024 roku ukazał się ich album Georg Philipp Telemann – Complete Works for Viola da Gamba or Violoncello and Basso (wyd. Sagittaria).

 

  1. 26 maja (poniedziałek), godz. 19.00, Wrocław Baroque Ensemble oraz ARS CANTUS, Sala Czerwona, Narodowego Forum Muzyki, Wrocław (wstęp biletowany/ zaproszenia)

    Koncert pt. Pro Memoria - Maciej Kieres

 

Program:

Antonio Zaccara da TeramoGloria Ad ogni vento z tropem Valeamus cum Sancto Spirito (Kodeks Krasińskich, rękopis III 8054 Biblioteki Narodowej)

Guillaume Du FayLamentacio Sancte Matris Ecclesie Constantinopolitane ( 871, Biblioteca del’lAbbazia, Montecassino)

Mikołaj z RadomiaGloria z tropem Maria tripartitum, (Kodeks Krasińskich)

Samuel Capricornus Sonata a 8

***

Dietrich Buxtehude Membra Jesu nostri BuxWV 75

 

Wykonawcy:

Zespół „Ars Cantus”

Aleksandra Hanus – śpiew

Monika Wieczorkowska – śpiew

Radosław Pachołek – śpiew

Maciej Gocman – śpiew

Piotr Karpeta – śpiew

Tomasz Dobrzański – flet podłużny, citola

Ewa Prawucka – pozytyw

 

Andrzej Kosendiak – dyrygent

Wrocław Baroque Ensemble:
Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska – soprany
Daniel Elgersma, Piotr Olech – kontratenory
Maciej Gocman – tenor
Andrzej Zawisza – bas
Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka – skrzypce
Krzysztof Firlus – sopranowa viola da gamba
Maurycy Raczyński – tenorowa viola da gamba
Julia Karpeta, Mélusine de Pas – basowe viole da gamba
Krzysztof Karpeta – violone
Přemysl Vacek – lutnia
Marta Niedźwiecka – pozytyw

Zespół Ars Cantus 

 

powstał w roku 2000 jako grupa wokalna związana z Wrocławskimi Kameralistami, pracująca pod kierownictwem artystycznym Tomasza Dobrzańskiego. 

Ars Cantus wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza, (pieśni średniowieczne z rękopisu Carmina Burana, dramaty liturgiczne Ludi Sancti Nicolai) do wczesnego baroku („Salomone Rossi – muzyka dworu i synagogi”). Istotną część repertuaru Ars Cantus stanowią muzyczne zabytki Dolnego Śląska sięgające XIV wieku, często prezentowane słuchaczom po raz pierwszy od stuleci („Uczta na Ratuszu” – utwory z wrocławskich i śląskich druków muzycznych z wieków XVI i XVII, „Serena mente jubilo” – utwory z XIV i XV-wiecznych rękopisów z Wrocławia, Żagania i Zielonej Góry). 

Zespół Ars Cantus wystąpił na Festiwalu Flandryjskim w Alden Biesen w Belgii, na koncertach Międzynarodowej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie, na Festiwalu „Pieśń Naszych Korzeni” 
w Jarosławiu, na Festiwalach Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim 
w Warszawie i w Krakowie, festiwalu Musica Memorabilis w Poznaniu, Festiwalu Muzyki Polskiej 
w Krakowie, Festiwalu Laus Polyphoniae w Antwerpii, Międzynarodowym Festiwalu Maj z Muzyką Dawną oraz Forum Musicum we Wrocławiu, na Festival delle Nazioni we Włoszech, na koncertach 
w Niemczech, Czechach, na Słowacji, we Francji i w Austrii. W grudniu 2004 koncert zespołu Ars Cantus był transmitowany ze Studia S1 do krajów Europejskiej Unii Radiowej.

W roku 2001 na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie za wykonanie średniowiecznych pieśni ze zbioru „Carmina Burana” zespół Ars Cantus został uhonorowany nagrodą im. Zofii Rayzacherowej za „największą indywidualność artystyczną w dziedzinie muzyki dawnej”. 
W roku 2011 na tym samym festiwalu zespół otrzymał nagrodę im. Adama Jarzębskiego „dla najlepszego wykonawcy” za wykonanie programu „Mikołaj z Radomia – opera omnia”

W roku 2003 ukazała się wydana przez CD Accord płyta „Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”, która otrzymała entuzjastyczne recenzje i została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną roku 2003. W roku 2005 ukazała się nagrana dla wytwórni DUX płyta „Musica Figurata we Wrocławiu i na Śląsku w wiekach XIV i XV”. 

W roku 2006 w serii „Perły muzyki polskiej” wydawnictwa Bearton ukazała się płyta SACD „Musica Divina z rękopisu biblioteki Krasińskich” z utworami Mikołaja z Radomia, Mikołaj z Ostroroga, Johannesa Ciconii i Etienne Grossina. 

W roku 2011 wydana została monograficzna płyta z utworami Piotra z Grudziądza. W 2012 ukazała się płyta „Musica gratulatoria – muzyka na uroczystości weselne z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”. W ubiegłym roku zespół wydał płytę z programem opartym na repertuarze utworów z Kodeksu Wrocławskiego z końca XV wieku, która została nominowana do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej za rok 2015. W roku 2016, w ramach Rudolphina Project zespół nagrał trzy kolejne płyty: „Hans Leo Hassler”, monografia „Marc'Antonio Ingegneri – druga księga madrygałów” oraz „Gregor Langius”.  Wszystkie trzy publikacje oparte są na źródłach pochodzących z Biblioteki księcia Jerzego Rudolfa w Legnicy. W 2018 zespół zarejestrował program Carmina Burana. Do projektów koncertowych zespołu należą: Piotr Wilhelmi z Grudziądza – pobożność i radości intelektu”, Guillaume de Machaut – Miłość i Melancholia”, „Adriano Banchieri – Wiejskie rozrywki, komedia madrygałowa”, „Oci, oci, fi de li fi – od symbolu do ilustracji. Muzyka wieków XIV i XV.” „Muzyka ożywiona z XVII-wiecznych druków oleśnickich”, „Ars subtilior- sztuka subtelniejsza, muzyka wieku XIV”, „Maddalena Casulana – druga księga madrygałów”. „Samuel Besler, Heptalogus – Siedem słów Chrystusa na krzyżu, Wrocław 1624”,  „Franz Schubert – pieśni wielogłosowe”, „Emilio de’Cavalieri – Lamentationes Hieremiae Prophetae”, Salomone Rossi – Muzyka dworu i synagogi„Kodeksy trydenckie – muzyka rezydencji biskupich w XV wieku”. Ostatnio wykonywanymi programami są: Adriano Banchierego, Amphiparnaso, Barca di Venezia per Padova, Concerti ecclesiastici braci Cimów oraz Roman de Fauvel – opowieść o Ośle.

Wrocław Baroque Ensemble 

Zespół specjalizuje się w wykonawstwie historycznym, koncentrując się na odkry­waniu mało znanego repertuaru z Europy Środkowej. Wykonuje przede wszystkim muzykę polskiego renesansu i baroku, od kompozycji kameralnych po dzieła oratoryj­ne i kantatowe. Wrocław Baroque Ensemble został założony w 2012 roku przez Andrzeja Kosendiaka i od początku funkcjonuje pod jego artystycznym kierownictwem, a obecnie jest jednym z zespołów działających przy Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Jego trzon tworzą wybitni instrumentaliści i śpiewacy z krajów europejskich (Polski, Czech, Wielkiej Brytanii i Niemiec). 

Zespół może pochwalić się już bogatym katalogiem nagrań, który obejmuje serię albumów poświęconych twórczości kompozytorów polskiego baroku – Grzego­rza Gerwazego Gorczyckiego, Bartłomieja Pękiela, Marcina Mielczewskiego, Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, Mikołaja Zieleńskie­go i Jacka Różyckiego (CD Accord). Albumy są dostępne na Spotify i dystrybuowane na całym świecie przez Naxos; zdobywają pozytywne recenzje m.in. na portalach MusicWeb International, ClassicsToday.com i Fanfare Archive. Pierwsza z płyt, z muzyką Gorczyckiego, otrzymała w 2013 roku Wroc­ławską Nagrodę Muzyczną, kolejne były nominowane do nagrody Fryderyk (w latach 2013, 2015, 2017–2021, 2023), w 2019 roku uzyskał tę nagrodę album Mielczewski II, a w 2021 – Mikołaj Zieleński (oba w kategorii „Album roku – muzyka dawna”). W 2015 roku ukazała się, nagrana wraz z Chórem Chłopięcym NFM pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka, płyta Salzburska Msza Maryjna z muzyką liturgiczną Mozarta. W 2022 roku zespół wydał pierwszą płytę winylową z Completorium Gorczyckiego oraz album Marcin Józef Żebrowski – Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis (nagrodzony Fryderykiem 2023 oraz nominowany do Opus Klassik 2023). Musica liturgica to najnowsza płyta zespołu, nagrana wraz z organistą Marcinem Szelestem. Znalazły się na niej wszystkie zachowane dzieła Marcina Leopolity, a także pochodzące z tabulatur utwory anonimowe, Wacława z Szamotuł oraz nagrane po raz pierwszy dwie kompozycje Francesca Maffona. 

Zespół gościł na znaczących międzynarodowych festiwalach, takich jak Wratislavia Cantans, Lato Ochrydzkie, Emilia Romagna Festival, Usedomer Musikfestival czy Ljubljana Festival, oraz występował w wielu miastach Polski i Europy. 

DOLNY ŚLĄSK

(24-25 maja)

 

  1. 24 maja (sb.), godz. 19:30, „Rocal Fuza”, kościół św. Gotarda,Strzelin, 

Koncert pt. „Amor multa nomina”, Muzyka średniowiecza XIII-XV w.     

 

Skład:

Radosław Dembiński -śpiew, fidel kolanowa, flety proste, rabel, bęben

Ryszard Dembiński  - śpiew, gitterna, citola

 

Instrumenty na prezentację: Gemshorn, cynk, Platerspiel, rabel, citola, gitterna,                                            fidel kolanowa, kemence, mandora, dody, szałamaja, violetta od św. Katarzyny z Bolonii

 

PROGRAM:

1.  Festum agat ecclesia (hymnus) …........................… Anonim XV w.

2.  Primo tempore .............................. Anonim (Czechy II-poł. XIV w.)

3.  Maria en mitissima …............................................... Anonim XV w. 

4.  Pange melos lacrimosum …..................................... Anonim XIII w.

5.  Salve sancta parens …................................................Anonim XV w.

6.  Virelai …...................................................... Guillaume de Machaut

7.  Duce Dame Jolie …...................................... Guillaume de Machaut

8.  Quand je suit …............................................ Guillaume de Machaut

9.   Ductia ….................................................................. Anonim XIII w.

10.   Lamento di Tristano i La Rotta …....................... Anonim  (XIV w.)

11.   Ung seul baister …..................................................... Anonim XV w.

12.   Helas, Olivier Basselin ....... Anonim (Manuskrypt Buayeux XV w.)

13.   Dance real …............................................................. Anonim XIII w.

14.   Le Roi Louis ….......................................... anonim (utw. tradycyjny)

 

ROCAL FUZA to formacja wokalno-instrumentalna, specjalizująca się w wykonywaniu muzyki średniowiecza i renesansu w stylowych strojach z wykorzystaniem kopii epokowych instrumentów takich jak: szałamaje, lira korbowa, fidele, gitterna cymbały, flety proste, dudy, viola da gamba, bębny.

Historia zespołu rozpoczyna się w 1991 r., kiedy to R.D. Dembiński – założyciel i kierownik artystyczny – rozpoczął działalność zespołu. Oryginalność grupy to przede wszystkim utwory wykonywane tylko na podstawie własnych opracowań i wielość niespotykanych już instrumentów, które, w większości, powstają w warsztacie założyciela i prowadzącego zespół. Ich specyficzna budowa i brzmienie pozwalają na występy zarówno w pomieszczeniach zamkniętych jak i w plenerze, z czego grupa bardzo chętnie korzysta. 

Program zespołu dopasowany jest zawsze do charakteru imprezy, w której grupa bierze udział. Rocal Fuza gra podczas jarmarków, turniejów rycerskich, koncertów i ulicznych przemarszów. Jednocześnie uczestniczy w bardzo prestiżowych koncertach i przeglądach muzyki dawnej w całej Europie.

Ryszard Dominik Dembiński

Założyciel (1991 r.) i kierownik artystyczny Zespołów Muzyki Dawnej: „Rocal Fuza” oraz lutnik.

Ukończył na Wyższej Szkole Pedagogicznej w Zielonej Górze studia na kierunku Pedagogika Kulturalno-Oświatowa, następnie studiował, na tej samej uczelni Wychowanie Muzyczne. Studia podyplomowe na kierunku Sztuka odbywał na Uniwersytecie Szczecińskim. Uczył się wykonywać kopie dawnych instrumentów w pracowniach niemieckich: u Tibora Ehlersa w Bätzwalderwelde w Szwarcwaldzie oraz w pracowni Klangwerkstatt Markt Wald. Obecnie sam wykonuje kopie dawnych instrumentów, w tym: fidele i fidele kolanowe, harfy, Scheitholty, liry korbowe, psałteria, citole, rebeki, gitterny, viole da gamba....

Ryszard Dembiński jest również wykonawcą muzyki dawnej, koncertuje z zespołem grając na dudach, gitternie, lirze korbowej, szałamai i fletach prostych prowadzi również działalność pedagogiczną.

Prowadził seminaria na temat dawnych instrumentów na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w PSM w Głubczycach, na zamku w Łęczycy, w muzeum w Kaliszu, PSM w Sopocie, PSM w Zgorzelcu, w PSM 
w Legnicy, podczas festiwali: Zabrzańskie Dni Muzyki Dawnej, "Wielki Renesans" w Akademii Muzycznej w Niżnym Nowgorodzie w Rosji a także na festiwalu „Maj z Muzyką Dawną” we Wrocławiu. 

Wraz z zespołem „Rocal Fuza” nagrał CD „The Grenadier and the Lady”.

Od 1993 roku organizuje Międzynarodowe Spotkania z Muzyką Dawną w Świeradowie-Zdroju.

W 2018 r. został wyróżniony odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Radosław Dembiński

ukończył studia muzyczne w klasie violi da gamba prowadzonej przez K. Pyzika, na wydziale Edukacji Muzycznej oraz podyplomowe studia muzykoterapii na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Doskonalił technikę gry na violi da gamba podczas kursów mistrzowskich z P. Pandolfo (Schola Cantorum Basiliensis) i S. Ruiz–Martinez (Conservatorio Superior de Música w Vigo). Od 1999 r. koncertuje z Zespołem Muzyki Dawnej „Rocal Fuza”, w którym gra na fletach prostych, cornamuse, Raupschfeife, fideli kolanowej i na violi da gamba. Z zespołem tym nagrał płyty: „Melodyje z sarmackiego dworu” (2023) i  „The Grenadier and The Lady” (2019). W latach 2011–2017 śpiewał w chórze kameralnym „Senza Rigore”pod kierownictwem J. Szybalskiej-Matczak. W latach 2013–2014 koncertował z zespołem „Ars Cantus” prowadzonym przez T. Dobrzańskiego. W tym składzie nagrał płytę "Rudolphina I" z muzyką Hansa Leo Hasslera. Od 2013 r. działa w duecie „Oak Brothers”, a rok 2017 zaowocował nagraniem płyty „Immortal Chords”, zawierającej utwory z przełomu baroku i klasycyzmu. Jest również członkiem duetu folkowego „Mandelbrot Set” i występuje z zespołem „Lúthien Consort”. Radosław Dembiński koncertował podczas takich wydarzeń, jak: „Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień”, „Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Pieśni Naszych Korzeni”, „Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Baroque d’Auvergne”, „Maj z Muzyką Dawną”, „Festiwal im. Mikołaja z Radomia”, „Elbląskie Dni Muzyki Dawnej”, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej, Festival staré hudby v Českém Krumlově, „Międzynarodowe Spotkania z Muzyką Dawną” w Świeradowie-Zdroju. Zajmuje się również działalnością kompozytorską oraz pedagogiczną. Brał udział w „Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016”, „XV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego”, w 
„I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Mieczysława Karłowicza”, a także w „3rd International Eduardas Balsys Young Composer Competition”. Jego utwory wykonywał m.in. zespół muzyki dawnej „Ars Nova” pod kierownictwem J. Urbaniaka.

 

  1. 25 maja (niedziela), godz. 12:00, „Rocal Fuza”- Radosław i Ryszard Dembińscy, Kościół  p.w. Św. Józefa Oblubieńca NMP w Żórawinie              

Program j.w.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Anty-patologiiTreść komentarza: Tylko nie wycinajcie drzew!Data dodania komentarza: 19.04.2025, 11:00Źródło komentarza: Po świętach ruszy drugi etap prac na ul. KilińskiegoAutor komentarza: aaaaTreść komentarza: Jak tam ponuroData dodania komentarza: 19.04.2025, 10:59Źródło komentarza: Inwentaryzacja schronu położonego w Bielawie u zbiegu ulic S. Żeromskiego i PrzedwiośniaAutor komentarza: szkoda gadaćTreść komentarza: Burmistrz zapewnił że już nie będzie powodzi.Data dodania komentarza: 18.04.2025, 16:02Źródło komentarza: Życzenia Świąteczne burmistrza Kłodzka Michała PiszkoAutor komentarza: anoTreść komentarza: Nazwiska się odmienia. Powinno być Piszki....Data dodania komentarza: 18.04.2025, 16:00Źródło komentarza: Życzenia Świąteczne burmistrza Kłodzka Michała PiszkoAutor komentarza: KrxTreść komentarza: Po pierwsze z tym "ogromnym" potencjałem, to bym nie przesadzał. Bez zapewnienia finansowania dla kursowania pociągów z Wałbrzycha do Nowej Rudy/Kłodzka nikt tam nie będzie jeździł. Ale to oznacza pogorszenie oferty na dotychczasowej linii przez Głuszycę. Po drugie - Po II wojnie światowej w tym rejonie nie nastąpiły ŻADNE zmiany granic. Czesi chcieli Kłodzka ale nie wyszło. Po trzecie dużo większy potencjał widzę w połączeniu Kudowy z Nachodem. Może też nie "ogromny" ale nieporównywalnie większy, znacznie skracający np. dojazd do Kudowy z Wałbrzycha czy Jeleniej Góry. PozdrawiamData dodania komentarza: 18.04.2025, 15:33Źródło komentarza: Kolej Ścinawka–Broumov: Historyczna szansa na nowe połączenie PL–CZ!Autor komentarza: anoTreść komentarza: Uruchomienie tej linii kolejowej umożliwi bezpośrednie , bez przesiadek , przemieszczanie się pociągami : od MIĘDZYLESIA i STRONIA ŚLĄSKIEGO , przez KŁODZKO , ŚCINAWKĘ , BROUMOV , aż po JELENIĄ GÓRĘ.Data dodania komentarza: 18.04.2025, 11:38Źródło komentarza: Kolej Ścinawka–Broumov: Historyczna szansa na nowe połączenie PL–CZ!
Reklama