Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama 1
Historyczna linia kolejowa może znów połączyć Polskę i Czechy!

Kolej Ścinawka–Broumov: Historyczna szansa na nowe połączenie PL–CZ!

Reklama
Po raz pierwszy od dekad pojawiła się realna szansa na przywrócenie kolejowego połączenia Ścinawka – Tłumaczów – Otovice – Broumov – Meziměstí. Samorządy Polski i Czech, wspierane przez Euroregion Glacensis i Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, rozpoczęły prace nad projektem, który może uzyskać dofinansowanie z UE w perspektywie 2028–2035. Do realizacji brakuje tylko 3,7 km torów i modernizacji istniejącej infrastruktury. Czy region doczeka się powrotu historycznej linii kolejowej?
Reklama
Kolej Ścinawka–Broumov: Historyczna szansa na nowe połączenie PL–CZ!

Kolej przez granicę: Ścinawka – Tłumaczów – Otovice – Broumov – Meziměstí coraz bliżej!

Reklama

Wyobraź sobie pociąg sunący przez malownicze doliny Gór Stołowych, łączący polskie i czeskie miasteczka, otwierający nowe możliwości dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców. Taki obraz może stać się rzeczywistością szybciej, niż sądziliśmy. Po latach starań, w Gminie Radków odbyło się przełomowe spotkanie samorządowców z Polski i Czech, z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz Euroregionu Glacensis. Tematem była reaktywacja kolejowego połączenia Ścinawka – Tłumaczów – Otovice – Broumov – Meziměstí – linii, która przez dekady łączyła regiony, a dziś może znów połączyć ludzi i gospodarki.

Dlaczego ta linia jest tak ważna?

To nie tylko sentyment do dawnych czasów, gdy pociągi kursowały przez granicę, przewożąc węgiel, tekstylia i pasażerów. To przede wszystkim ogromny potencjał dla rozwoju turystyki, codziennej mobilności i współpracy gospodarczej. Region bromovsko-radkowsko-noworudzki zyskałby szybkie, ekologiczne połączenie z Czechami, a lokalne społeczności – nowe szanse na rozwój.

Co dzieli nas od realizacji?

Zaledwie 3,7 km torów! Wystarczy przekwalifikować bocznicę w Tłumaczowie i zmodernizować istniejące odcinki, by połączyć polski i czeski system kolejowy. To niewielka inwestycja w porównaniu z korzyściami – zarówno dla mieszkańców, jak i turystów pragnących wygodnie podróżować po obu stronach granicy.

Wspólna determinacja i unijne wsparcie

Dziś po raz pierwszy od lat wszystkie samorządy są zgodne, a zaangażowanie nowych władz województwa dolnośląskiego, z marszałkiem Pawłem Gancarzem na czele, daje realną nadzieję na sukces. Instytut Rozwoju Terytorialnego opracowuje już studium wykonalności, które obejmuje także ten odcinek. Po jego akceptacji projekt może liczyć na dofinansowanie z programu Interreg Czechy–Polska w perspektywie 2028–2035.

Historia, która inspiruje przyszłość

Linia kolejowa Ścinawka Średnia – Tłumaczów – Otovice – Broumov powstała w XIX wieku, by usprawnić transport węgla i towarów między Śląskiem a Czechami. Po II wojnie światowej i zmianach granic jej znaczenie malało, aż w 1953 roku ruch całkowicie zamarł. Dziś, w erze otwartych granic i rosnącej roli transportu kolejowego, historia może zatoczyć koło – z korzyścią dla wszystkich.

Co dalej?

Prace nad projektem już trwają. Po przygotowaniu studium, analizach i uzyskaniu akceptacji po obu stronach granicy, inwestycja może ruszyć pełną parą. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już za kilka lat pociągi znów połączą Ścinawkę, Tłumaczów, Broumov i Meziměstí, otwierając nowy rozdział w historii regionu.

Podsumowanie

Reaktywacja linii kolejowej Ścinawka – Tłumaczów – Otovice – Broumov – Meziměstí to projekt z ogromnym potencjałem społecznym, gospodarczym i turystycznym. Dzięki zgodnej współpracy samorządów, wsparciu Euroregionu Glacensis i możliwościom unijnego finansowania, historyczne połączenie może wkrótce znów tętnić życiem.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Krx 18.04.2025 15:33
Po pierwsze z tym "ogromnym" potencjałem, to bym nie przesadzał. Bez zapewnienia finansowania dla kursowania pociągów z Wałbrzycha do Nowej Rudy/Kłodzka nikt tam nie będzie jeździł. Ale to oznacza pogorszenie oferty na dotychczasowej linii przez Głuszycę. Po drugie - Po II wojnie światowej w tym rejonie nie nastąpiły ŻADNE zmiany granic. Czesi chcieli Kłodzka ale nie wyszło. Po trzecie dużo większy potencjał widzę w połączeniu Kudowy z Nachodem. Może też nie "ogromny" ale nieporównywalnie większy, znacznie skracający np. dojazd do Kudowy z Wałbrzycha czy Jeleniej Góry. Pozdrawiam

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
ano 18.04.2025 11:38
Uruchomienie tej linii kolejowej umożliwi bezpośrednie , bez przesiadek , przemieszczanie się pociągami : od MIĘDZYLESIA i STRONIA ŚLĄSKIEGO , przez KŁODZKO , ŚCINAWKĘ , BROUMOV , aż po JELENIĄ GÓRĘ.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: Brakuje nam basenu, nie wspomnę już o parku wodnym z prawdziwego zdarzenia, nie mamy lodowiska, za to mamy już galerię nawet dwie, szkoda takiego terenu na kolejną :(Data dodania komentarza: 7.05.2025, 12:38Źródło komentarza: Redkom Development rusza z budową Silesiany – otwarcie w 2026 rokuAutor komentarza: Rysiu. KTreść komentarza: biorąc pod uwagę całą modernizację jeziora można się uciec do stwierdzenia iż najbardziej ucierpią Bielawianie cały teren zielony został przydzielony do kamping sudety , dla mieszkańców pozostaje (jeszcze bezpłatny) teren w koło fontannyData dodania komentarza: 6.05.2025, 15:12Źródło komentarza: Przebudowa drogi do Campingu 'Sudety' w Bielawie zakończona!Autor komentarza: IoVeTreść komentarza: Bardzo fajne okulary ma Pani, która wypowiada się pod koniec filmu :)Data dodania komentarza: 5.05.2025, 20:23Źródło komentarza: Majówka z Nową LewicąAutor komentarza: MKTreść komentarza: Walcem drogowym jechał czy czołgiem? To miejsce było niebezpieczne zanim tam wjechał pojazd.Data dodania komentarza: 1.05.2025, 19:12Źródło komentarza: Dzierżoniów, zdarzenie drogowe na ul. PodwalnejAutor komentarza: ZiTreść komentarza: Płyta jest tak różnorodna że każdy znajdzie coś dla siebie :D Polecam przesłuchać i zamówić krążek 😁Data dodania komentarza: 30.04.2025, 20:22Źródło komentarza: Muzyka z serca Pieszyc – poznaj twórczość DoubleYouAutor komentarza: anoTreść komentarza: MÓWIENIE że POWIAT KŁODZKI otrzymał największe dofinansowanie to pewnego rodzaju ściemnianie. Taki przekaz ma robić wrażenie że powiat kłodzki dostał więcej niż inne powiaty. Dostał takie kwoty bo JEST NAJWIĘKSZYM POWIATEM i PONIÓSŁ NAJWIĘKSZE STRATY. Druga sprawa : pytanie do urzędników kłodzkich i ministra Kierwińskiego. Czy poszerzenie koryta nysy Kłodzkiej w rejonie widocznego "MOSTU ŻELAZNEGO" zostało ujęte w OBECNYM programie usuwania i minimalizowania skutków powodzi ? co było wskazywane już w 1997 roku i we wrześniu 2024 roku jako konieczne by miejsce to nie spiętrzało dodatkowo fali powodziowej potęgując spustoszenia !!!.Data dodania komentarza: 30.04.2025, 11:08Źródło komentarza: Kłodzko: Minister Kierwiński o remoncie mostu na Kościuszki
Reklama