2,7 mld zł to środki, które RFRD przeznaczy w 2025 roku na wykonanie 1520 inwestycji drogowych. Ich podstawowym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, udrożnienie kanałów przejazdowych oraz zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego.
Zasady finansowania z RFRD są przejrzyste – uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niszy dochód podatkowy, tym większa wartość dofinansowania. Maksymalna kwota wsparcia nie może przekroczyć 80 proc. kosztów realizacji zadania.
Decyzją Prezesa Rady Ministrów na rok 2025 zostanie zrobiony wyjątek dla województw, które rok wcześniej doświadczyły klęski powodzi. W tym wypadku poziom finansowania wyniesie 100 proc. wartości zadania. Wartość kwoty podwyższającej poziom dofinansowania wyniosła ponad 127 mln zł.
Powyższa decyzja była możliwa dzięki zmianom przyjętym w ustawie z 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Na ten cel trafiły środki z pozostającej w dyspozycji Prezesa Rady Ministrów rezerwy, wynoszącej 5 proc. wartości RFRD na 2025 rok.
Całkowita wartość wszystkich projektów dofinansowanych na terenach powodziowych wynosi ponad 335 mln zł.
Szczegółowy rozdział środków dla terenów powodziowych wygląda następująco:
dla województwa dolnośląskiego zostało przyznane ok. 147 mln zł na 25 zadań drogowych, w tym 8 powiatowych i 17 gminnych;
dla województwa śląskiego zostało przyznane ok. 111 mln zł na 12 zadań drogowych, w tym 3 powiatowe, 9 gminnych;
dla województwa opolskiego zostało przyznane ok. 71 mln zł na 22 zadania drogowe, w tym 6 powiatowych, 16 gminnych;
dla województwa lubuskiego zostało przyznane ok. 6 mln zł na 2 zadania drogowe, z czego oba dotyczą dróg gminnych.
RFRD – obszary wsparcia
Środki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg są przekazywane na:
dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i dróg gminnych;
dofinansowania budowy mostów lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych;
finansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych o znaczeniu obronnym;
dofinansowanie zadań mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym – w ramach zadań powiatowych i gminnych;
dofinansowanie budowy obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich;
dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
Napisz komentarz
Komentarze