Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Dolnośląska kolej za 10 lat: eksperci debatowali podczas pierwszego Forum Kolejowego Dolnego Śląska

15 mln kilometrów – tyle planują przejechać swoimi składami w 2025 roku Koleje Dolnośląskie. To ponad cztery razy więcej niż jeszcze 10 lat temu. A jak będzie wyglądała sytuacja lokalnej kolei za kolejne 10 lat? O tym rozmawiali podczas pierwszego Forum Kolejowego Dolnego Śląska przedstawiciele władz Urzędu Marszałkowskiego Dolnego Śląska, regionalnego przewoźnika oraz eksperci.
Dolnośląska kolej za 10 lat: eksperci debatowali podczas pierwszego Forum Kolejowego Dolnego Śląska

Od kilkunastu lat Dolny Śląsk przeżywa renesans kolei. formę transportu wybiera coraz więcej mieszkańców regionu, a dotyczące kolei sprawy budzą duże zainteresowanie opinii publicznej. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom informacyjnym, Koleje Dolnośląskie zorganizowały pierwsze Forum Kolejowe Dolnego Śląska.

Kolej na Dolnym Śląsku za 10 lat

Nie ma w Polsce drugiego regionu, który tak zdecydowanie postawiłby na poprawę dostępności do transportu szynowego. Inni często koncentrują się na ruchu wokół aglomeracji, my robimy wszystko, by dostęp do nowoczesnej kolei mieli mieszkańcy całego Dolnego Śląska – zwracał uwagę Paweł Gancarzmarszałek województwa dolnośląskiego. – Dlatego w 2025 roku kolej dotrze do kolejnych miejscowości na Dolnym Śląsku: Mysłakowic i Karpacza. Mimo że powódź wstrzymała prace przy tej inwestycjijuż wkrótce biało-żółte pociągi dojadą do kolejnego kurortu w Karkonoszach. Podobnie zresztą jak do wielu innych miejscowości, do których pociągi będą wracać po latach, również po torach remontowanych ze środków własnych województwa.

W trakcie debaty uczestnicy wskazywali konkretne połączenia, których uruchomienie planowane jest na najbliższe lata. To m.in. linia do Złotoryi, gdzie trwają już wstępne prace, a także linia do Stronia Śląskiego, w przypadku której kończone są aktualnie prace przetargowe. - Dzięki działaniom Kolei Dolnośląskich, wsparciu samorządu oraz Funduszy Europejskich, na Dolnym Śląsku zachodzą znaczące i pozytywne zmiany. Rozwój taboru, rewitalizacja infrastruktury i budowa zaplecza technicznego to efekty wspólnej pracy i zaangażowania. Przyszedł czas na dalsze, szersze działania – kolejne inwestycje w te obszary oraz rozwój nowych połączeń w kooperacji z innymi samorządami. Pod tym względem Dolny Śląsk jest dobrym przykładem dla innych regionów w Polsce — zaznacza Karol Trammer, redaktor naczelny dwumiesięcznika „Z Biegiem Szyn” oraz autor książki „Ostre cięcie: jak niszczono polską kolej”.

Dużo mówiło się też o elektryfikacji istniejących linii, m.in. w przypadku trasy podsudeckiej, która wiedzie z Legnicy przez stolice powiatów: Jawor, Świdnicę, Dzierżoniów i Ząbkowice Śląskie. – Rozmawiamy z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury, by w najbliższej dekadzie ta linia została zelektryfikowana i by prędkość na niej została podwyższona – wyjaśniał Damian Stawikowskiprezes Kolei Dolnośląskich. – Innym przykładem prac planowanych przez Ministerstwo jest zapowiedziana i już realizowana rewitalizacja „Nadodrzanki”, dzięki której czas przejazdu do Brzegu Dolnego, Wołowa i Ścinawy skróci się w relacjach do Wrocławia. Remont tej linii pozwoli nam także na zwiększenie liczby par połączeń, w tym połączeń przyspieszonych — tzwSprinterów — dodał.

Uczestnicy podkreślali również konieczność zwiększenia przepustowości Wrocławskiego Węzła Kolejowego, czego elementem powinno być jak najszybsze uruchomienie stacji Wrocław Świebodzki. Kolejnym celem jest zwiększenie liczby par połączeń na trasach spalinowych, m.in. na linii podsudeckiej, gdzie rozpisany jest już przetarg na zakup nowych pojazdów spalinowych. 

Razem z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego chcemy ułatwiać kolejnym pasażerom podróże transportem publicznym. Naszym celem jest, by przez kolejną dekadę procent osób podróżujących po województwie dolnośląskim pociągami dalej sukcesywnie rósł. To kluczowe dla zrównoważonego rozwoju regionu, w tym oczywiście i jego stolicy, do której już teraz każdego roku Kolejami Dolnośląskimi dojeżdża ponad 10 milionów osób. Pamiętajmy, że korki w miastach najskuteczniej niwelują pociągi, a nie nowe drogi – podsumował Damian Stawikowski

Unijne środki zmieniły kolej

W debatach podkreślano także znaczenie programów Unii Europejskiej, które pozwoliły na przyspieszenie rozwoju kolei w naszym regionie.

–  Pozyskaliśmy ponad miliard złotych ze środków unijnych: na zakup taboru i na budowę obu hal serwisowych — mówi Barbara Kulewicz, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Za chwilę na Dolnym Śląsku pojawi się kolejnych 10, a może nawet 20 pociągów elektrycznych, również zakupionych przy wsparciu środków UE. Łącznie park taborowy KD przekroczy wówczas 100 pojazdów — dodała.

Samo Forum zorganizowano w związku z pozyskaniem środków na zakup 10 pojazdów Elf z bydgoskiej fabryki PESA, przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska. 

Połączenia na styku województw

W trakcie Forum przedstawiono także informacje, że na linii Wrocław — Zielona Góra, od 15 grudnia, kursować w ruchu regionalnym będą wyłącznie pociągi Kolei Dolnośląskich.

Osiągnęliśmy porozumienie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, w ramach którego wszystkie pary połączeń regionalnych z Zielonej Góry do Wrocławia będzie realizować dolnośląski przewoźnik — powiedział Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, odpowiedzialny za kolej. — Połączenia do Zielonej Góry będą kursować zarówno przez Legnicę i Lubin, jak i przez Wołów dodał. 

W debacie o połączeniach na styku województw dyskutował m.in. Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. 

Kursujemy po blisko 1500 km tras kolejowych, coraz częściej nasze pociągi docierają nie tylko do sąsiednich województw, ale także za granicę, do Niemiec czy Czech — powiedział Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Obecnie ze stolicy Dolnego Śląska można pociągami regionalnymi dojechać do Zielonej Góry, Opola czy Poznania.

Pierwsze Forum Kolejowe Dolnego Śląska odbyło się na Sali Sesyjnej Wrocławia Głównego — sali wyremontowanej w 2011 roku dzięki wsparciu środków z Unii Europejskiej. Wydarzenie było otwarte dla gości — wzięło w nim udział kilkadziesiąt osób.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: 😁Treść komentarza: Gdyby nie było wyścigów , nie było by problemów zatrzymania się na latarni. Ciekawe dlaczego drugi Pan tak szybko uciekł.Data dodania komentarza: 26.11.2024, 21:18Źródło komentarza: Audi zatrzymane na latarni w BielawieAutor komentarza: Jan Woźniak syn Maćka WoźniakaTreść komentarza: To mój tataData dodania komentarza: 26.11.2024, 19:29Źródło komentarza: B-BALL DZIERŻONIÓW ZARAŻA PASJĄ!Autor komentarza: AnnaTreść komentarza: Szkoda, że wojewoda placi za fochy i niekompetencje swojej następczyni na arenie starostwa.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 19:53Źródło komentarza: Wojewoda Dolnośląski Maciej Awiżeń odwołany ze stanowiskaAutor komentarza: ORKATreść komentarza: Super, w końcu elegancka kobieta, a nie jakiś stary grzyb z zakolami i w wymiętym garniturze.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 15:31Źródło komentarza: Anna Żabska nowym wojewodą dolnośląskimAutor komentarza: KłodzczaninTreść komentarza: Szybko poszło xD. Teraz proszę przyjrzeć się jego działalności jako starosty, jest na co patrzeć...Data dodania komentarza: 25.11.2024, 14:28Źródło komentarza: Wojewoda Dolnośląski Maciej Awiżeń odwołany ze stanowiskaAutor komentarza: Zażenowana ale z nadziejąTreść komentarza: Spoko, fajnie jeśli będą nowości Ale jeśli, ma to być kolejna kopia, kopi już istniejących w naszym powiecie sklepów to totalny bez sens Klientów nie przybędzie, poprostu ludzie się rozłożą Nie dla kolejnego kika, sinsaya, pepco, tediego ileż można i ogromne NIE dla kolejnej biedronki Otwórzcie totalnie nowe sklepy w naszym powiecie Leroy świetny pomysł, ktoś w komentarzach wspomniał o kinie - super, Otwórzcie Auchana, Carffora czy Leclerca zamiast kolejnej biedronki czy Lidla Otwórzcie bershke, new yorkera, Reserved, a nie znowu sinsaya Yes4home, nie kolejne pepco Lodowisko, nie kolejną siłownię Jest ogrom możliwości, nie schrzańcie tego i tym razem Jak na tak mały powiat 2 action, 3 sinsaye, pepco czy kików już nawet nie wiem ile, to już jest śmiechData dodania komentarza: 21.11.2024, 21:10Źródło komentarza: Ruszyła budowa dużego parku handlowego w Dzierżoniowie
Reklama