Jednym z przedsięwzięć, które zostały wybrane do wsparcia finansowego przez samorząd Województwa Dolnośląskiego, jest zadanie pn. Przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 384 (al. Św. Jana Pawła II) z drogą powiatową nr 3007 D (ul. Wojska Polskiego) w Bielawie”, na realizację którego zabezpieczono kwotę 257.530,28 zł, która stanowić będzie 49 % ogółu kosztów.
Przypomnę, iż w lutym br. przedmiotowy projekt został wybrany do realizacji w ramach Programu Infrastruktury Drogowej w 2023 r. wdrażanego przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. Wówczas całkowita wartość przedsięwzięcia szacowana była na kwotę 176.318 zł, z czego 86.396 zł miało pochodzić z budżetu Województwa Dolnośląskiego.
Okazało się jednak, iż w toku uzgodnień wykonawczych z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu oraz z DSDiK, Gmina Bielawa została zobligowana do wykonania wewnętrznych pierścieni separacyjnych z kostki brukowej, wykonania dodatkowej wyspy separacyjnej dla pieszych, zmiany przebiegu ścieżek rowerowych oraz przebudowę oświetlenia.
Wymagania Policji miały związek ze zmianą statusu obwodnicy miejskiej Bielawy z drogi gminnej na drogę wojewódzką. Było to skutkiem bardzo niekorzystnej zamiany dróg, dokonanej w 2016 r., w efekcie której Gmina przejęła od Województwa Dolnośląskiego mocno zdegradowane ul. S. Żeromskiego i fragment ul. H. Sienkiewicza, oddając jednocześnie w zarząd DSDiK kompleksowo zmodernizowaną bielawską obwodnicę.
Skutkiem zaleceń zarządcy drogi i Policji był niestety aż trzykrotny wzrost kosztów zmiany organizacji ruchu na przedmiotowym rondzie. Dlatego też podjęta została próba zdobycia dodatkowych środków zewnętrznych na ten cel. W efekcie obecne dofinansowanie jest aż o 171.134,28 zł większe niż pierwotnie przyznane.
Realizację rzeczowej części inwestycji rozpoczęto w październiku br. Przebudowa bielawskiego ronda Miast Partnerskich na turbinowe przyczyni się do:
- zmniejszenia prędkości dojazdowej do ronda
- wprowadzenia jezdni dwupasmowej z wyeliminowaniem przeplatania pojazdów na rondzie
- wymuszenia odchylenia torów jazdy na rondzie
- poprawy "czytelności" ronda
Oznacza to, że pojazdy będą mogły poruszać się po rondzie wykorzystując oba pierścienie tj. wewnętrzny i zewnętrzny. Dzięki temu przedmiotowe skrzyżowanie stanie się bardziej przepustowe i bardziej bezpieczne.
Będzie to szczególnie istotne dla klientów oddanego do użytkowania w 2022 r. nowego pasażu handlowego, zlokalizowanego przy ul. Wojska Polskiego 39, zarówno tych którzy dojeżdżają tam własnym środkiem lokomocji, jak i korzystających z autobusów komunikacji miejskiej.
Roboty budowlane zostaną zrealizowane do 15.XII.2023 r.
Napisz komentarz
Komentarze