Wykonawcą inwestycji na ziemi kłodzkiej, która opiewa na kwotę 157 mln 815 tysięcy złotych, została wyłoniona w drodze postępowania przetargowego firma Budimex S.A. z Warszawy. Sygnatariuszami umowy byli Dariusz Karkos - Dyrektor RZGW we Wrocławiu oraz Krzysztof Sokołowski - Dyrektor Rejonu i Budownictwa Infrastrukturalnego Południe Budimex S.A. Planowany okres realizacji robót budowlanych ma się zakończyć do czerwca 2025 roku.
W ramach ochrony biernej Kotliny Kłodzkiej przed powodzią planowane są prace budowlane dotyczące przede wszystkim modernizacji istniejącej infrastruktury, głównie odbudowy zabudowy regulacyjnej oraz ubezpieczeń brzegowych w taki sposób, by usunąć potencjalne ograniczenia i uzyskać bezpieczne warunki przejścia wód w trakcie wezbrań. W planach przewidziane są między innymi remonty murów oporowych, budowa nowych ubezpieczeń brzegowych, zamiana progów na bystrza, budowa zapór przeciwrumowiskowych oraz miejscowe zwiększenie światła mostów.
Kłodzko
Inwestycja obejmie rzekę Nysę Kłodzką w km 127+433 do 134+312, Bystrzycę Dusznicką w km 0+203 do 0+332 oraz ujściowe odcinki potoku Jodłownik i Jaszkówka. Łączna długość prac na lewym i prawym brzegu Nysy Kłodzkiej w Kłodzku to około 2430 m, natomiast długość odcinka objętego pracami wyłącznie na lewym brzegu Bystrzycy Dusznickiej wyniesie około 165 m. Oprócz prac modernizacyjno-remontowych przewidziano dodatkowo remont wału przy ulicy Korczaka, budowę przepławki dla ryb przy jazie H4 i udrożnienie ichtiologiczne koryta rzeki na tym odcinku przez przebudowę progów na bystrza. Wykonywane będą również odcinkowe prace związane z ukształtowaniem linii brzegowej celem zapewnienia dostępu do rzeki dla ludności poprzez budowę schodów i dróg technicznych.
Bystrzyca Kłodzka
Inwestycja obejmie odcinek rzeki Nysa Kłodzka w km 148+078 do 151+475 oraz odcinek potoku Bystrzyca w km 0+129 do 1+659. Łączna długość odcinków rzeki Nysy Kłodzkiej objętych pracami na brzegu lewym i prawym Bystrzycy Kłodzkiej wyniesie ok. 1835 m. Ze względu na istniejącą zabudowę regulacyjną, zachodzi potrzeba odtworzenia i utrzymania założeń hydrotechnicznych, które w sposób znaczący w przeszłości zmieniły charakter rzeki. Łączna długość odcinka lewego i prawego brzegu rzeki Bystrzycy objętego pracami wyniesie i około 1075 m. Na odcinku od km 150+300 do km 151+100 koryto Nysy Kłodzkiej jest odcinkowo umocnione i przepływa przez gęsto zabudowany teren Bystrzycy Kłodzkiej. Zadanie przewiduje dodatkowo udrożnienie koryta, umocnienie oraz przebudowę ubezpieczeń brzegowych i skarp, przebudowę progów i jazu na bystrza wraz z budową kanału migracji dla ryb oraz zabezpieczenie przed powodzią zabytkowej kaplicy św. Franciszka Ksawerego z 1681 roku, zlokalizowanej w pobliżu mostu na Nysie Kłodzkiej.
Międzylesie
Inwestycja obejmie rzekę Nysę Kłodzką w km 172+266 do 174+600, gdzie prace będą prowadzone na obu brzegach o łącznej długości 2900 m oraz na 45 m ujściowego odcinka potoku Dolna. W zakres inwestycji wchodzi remont wału przeciwpowodziowego oraz murów regulacyjnych wraz z ich rozbudową i odbudową, udrożnienie i umocnienie koryta rzeki Nysy Kłodzkiej oraz przebudowa ujściowego odcinka potoku Dolna, udrożnienie ichtiologiczne koryta rzeki poprzez przebudowę progów na bystrza, przebudowa i budowa wylotów wód opadowych i roztopowych.
Długopole-Zdrój
Inwestycja obejmie odcinek rzeki Nysa Kłodzka w km 156+970 do 158+110, gdzie prace będą prowadzone na obu brzegach o łącznej długości 593 m oraz 25 m ujściowego odcinka potoku Porębnik. W zakres inwestycji wchodzi remont murów regulacyjnych i skarp wraz z ich rozbudową. Udrożnione i umocnione zostanie koryto rzeki Nysy Kłodzkiej oraz przebudowany ujściowy odcinek potoku Porębnik. Powstanie nowy mur na lewym brzegu Bystrzycy Kłodzkiej w km 157+235 – 157+446, który zabezpieczy nieruchomości położone na tym odcinku. Zaplanowano budowę nowego muru w km 157+775 – 158+035, który jest przedłużeniem istniejących ubezpieczeń. Przebudowane zostaną istniejące progi w korycie na rampy umożliwiające migrację ryb. Dodatkowo w zakres prac wchodzi budowa i przebudowa schodów do rzeki oraz rozbiórka pozostałości przyczółków kładki w km 156+970 wraz z odbudową umocnień brzegowych.
Działania są prowadzone w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, realizowanego przez Wody Polskie, który jest współfinansowany przez Bank Światowy, przy wsparciu ze środków Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Banku Rozwoju Rady Europy oraz ze środków budżetu państwa.
info: Wody Polskie
Komentarze