Poniżej przedstawiamy historię powstania obwodnicy, która otrzymaliśmy od posłanki Ziemi Kłodzkiej Moniki Wielichowskiej.
W 2008 roku odbyły się pierwsze robocze spotkania z ówczesnym Ministrem Infrastruktury.
W marcu 2009 roku na zaproszenie poseł Moniki Wielichowskiej, jako członka Sejmowej Komisji Infrastruktury odbyło się spotkanie władz powiatu i miasta Kłodzko na Twierdzy Kłodzkiej z członkami sejmowej Komisji Infrastruktury oraz Wiceministrem Infrastruktury. Spotkanie na Twierdzy Kłodzkiej dotyczyło konieczności budowy obwodnicy Kłodzka, której w rządowych planach na przestrzeni lat i zmian rządów – nigdy nie było. Od tego momentu rozpoczęły się posłanki Wielichowskiej i samorządowców cykliczne robocze spotkania z Dyrektorem Wrocławskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i przedstawicielami resortu.
Równolegle w sprawie konieczności budowy obwodnicy poseł Monika Wielichowska interweniowała w Sejmie. Po wielokroć apelowała do Ministra Infrastruktury, do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o znalezienie środków na projekt i dokumentację budowy obwodnicy Kłodzka, wpisanie do rządowego programu i rozpoczęcie budowy.
W kwietniu 2010 r. w budżecie państwa zostały zabezpieczone środki na dokumentację: PROJEKT BUDOWLANY + PROJEKT WYKONAWCZY + DOKUMENTACJA PRZETARGOWA dla zadania BUDOWA OBWODNICY KŁODZKA w ciągu dk 33 wraz z łącznikiem dk 46, gdzie szacowany koszt dokumentacji wyniósł 2 miliony 800 tys. zł.
W czerwcu 2010 roku 23 wykonawców zgłosiło się do zaprojektowania obwodnicy Kłodzka.
W sierpniu 2010 roku w siedzibie Oddziału GDDKiA we Wrocławiu podpisano umowę pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a firmą TRANSPROJEKT Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów Sp. z o.o. na Opracowanie dokumentacji projektowej dla: "Budowy obwodnicy m. Kłodzko w ciągu drogi krajowej nr 33 wraz z łącznikiem drogi krajowej nr 46".
W grudniu 2010 roku został zmieniony zakres rzeczowy projektu Programu Budowy Dróg w stosunku do uchwalonego w 2007 roku. W programie z 2007 roku nie było kłodzkiej obwodnicy. Wśród zmian znalazła się pozytywna zmiana dla kłodzkiej obwodnicy.
We wrześniu 2013 roku Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej ogłosiło przetargi na 11 obwodnic. Wśród nich, w załączniku Nr 6 - obwodnica Kłodzka. Załącznik Nr 6 trafił z konsultacji społecznych oraz uzgodnień międzyresortowych do Komitetu Stałego Rady Ministrów. Do obwodnicy Kłodzkiej nie było uwag. Został ostatni przystanek do uzyskania zgody w realizacji tej długo oczekiwanej inwestycji dla całej Ziemi Kłodzkiej.
1 października 2013 roku Rada Ministrów przyjęła załącznik nr 6, czyli Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-
23 stycznia 2015 r. w starostwie powiatowym w Kłodzku odbyło się oficjalne podpisanie umowy na budowę obwodnicy Kłodzka. Na taką wiadomość mieszkańcy powiatu kłodzkiego czekali kilkadziesiąt lat. To co wydawało się niemożliwym, stało się faktem. Dzięki determinacji i współpracy wielu osób i instytucji, mieszkańcy powiatu kłodzkiego mogą się cieszyć, że tak ważny problem komunikacyjny Kłodzka i Ziemi Kłodzkiej będzie rozwiązany.
W marcu 2016 roku Wojewoda podpisał Zezwolenie na Realizację Inwestycji. Ruszyła budowa obwodnicy Kłodzka.
Robót budowlanych nie zatrzymały głosy sprzeciwu w sprawie budowy obwodnicy Kłodzka, które pojawiły się na kilkanaście dni przed ich rozpoczęciem. Członkowie Stowarzyszenia Ruch Społeczny im. Lecha Kaczyńskiego na Dolnym Śląsku oddział Dzierżoniów i Kłodzko, radni powiatu kłodzkiego z klubu Prawa i Sprawiedliwości, były poseł PIS, osoby wspierające w wyborach do Parlamentu kandydata PIS - wystąpili z pismem do Ministra Infrastruktury z prośbą o pilne zrewidowanie celowości kontynuowania budowy obwodnicy Kłodzka.
Członkowie Stowarzyszenia podważali sens budowy obwodnicy Kłodzka – budowy, o którą na przestrzeni lat zabiegało wiele samorządów i instytucji. Głosy sprzeciwu pojawiły się w momencie, gdy projekt był już na bardzo zaawansowanym etapie. Na szczęście ten głos sprzeciwu nie był w stanie zatrzymać budowy obwodnicy Kłodzka, o czym zapewnił posłankę Wielichowską Jerzy Szmit Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, w odpowiedzi na interpelację poselską.
Napisz komentarz
Komentarze