Charakterystyka franchisingu
Do plusów prowadzenia biznesu w oparciu o umowę franczyzy zaliczyć można stosunkowo łatwy start. Na początku swojej działalności od razu dostajesz gwarancję rozpoznawalności biznesu, który cieszy się świetną renomą, a przy tym przyciąga rzeszę klientów już od pierwszego dnia istnienia. Nie musisz martwić się budowaniem marki od podstaw, co wiąże się często z dużymi kosztami. Ponadto możesz wybrać pomysł na biznes, który został sprawdzony w realiach rynkowych. Jego prowadzenie obarczone będzie stosunkowo niedużym ryzykiem, które zmniejszy rozpoznawalność marki i wsparcie franczyzodawcy. Bo warto w tym miejscu wspomnieć, że franczyzodawca dzieli się z Tobą wiedzą i pozyskanym doświadczeniem, udostępnia Ci technologię oraz daje prawa do korzystania ze swojej marki, a także upoważnia do używania swojej nazwy i logo.
Za minus tej formy prowadzenia biznesu uznać można konieczność posiadania dużego kapitału na start i ponoszenia opłat franczyzowych. Dla niektórych sporą niedogodnością jest również określony czas trwania franczyzy, czyli brak pewności co do tego, czy umowa po wygaśnięciu zostanie odnowiona. Przeszkadzać może też zależność od franczyzodawcy i konieczność spełniania odgórnie ustalonych wymogów. Zobacz również: jak działa franczyza oraz czy prowadzenie franczyzy się opłaca.
Charakterystyka prowadzenia firmy pod własną marką
W tym przypadku masz pełną niezależność w podejmowaniu wszelkich decyzji, sam sobie jesteś szefem. Budujesz własną markę od podstaw, co wiąże się z dużymi wydatkami na szeroko pojęty marketing, jednak daje pełną niezależność i satysfakcję ze stworzenia czegoś unikatowego.
Prowadząc firmę pod własną marką nie jesteś zależny od kogokolwiek, przez nikogo nie jesteś też ograniczany. Wymaga to jednak większego zaangażowania niż prowadzenie firmy franczyzowej, dlatego raczej nie jest to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą w mgnieniu oka zawojować rynek i od początku działalności inkasować duże przychody. Jest jednak dosyć ważna kwestia – do podjęcia działalności pod własną marką nie trzeba posiadać dużej wielkości kapitału własnego, co pozwala rozwinąć skrzydła przede wszystkim tym, którzy nie mają żadnych środków własnych lub mają ich niewiele.
Dość dużym minusem omawianego rozwiązania jest brak wsparcia ze strony bardziej doświadczonego i posiadającego większą wiedzę od nas przedsiębiorcy oraz brak know-how, do wszystkiego trzeba dojść samemu. Do tego trzeba dodać, że nasz pomysł najprawdopodobniej nie jest zweryfikowany przez rynek i trudno może być nam konkurować z dużymi firmami i sieciami franczyzowymi.