Juliusz Słowacki
BALLADYNA
kwiaty ciebie nie obronią
adaptacja: Wojciech Faruga, Dorota Kowalkowska
reżyseria: Wojciech Faruga
dramaturgia: Dorota Kowalkowska
scenografia, kostiumy, światło: Agata Skwarczyńska
kierownictwo muzyczne: Joanna Halszka Sokołowska
asystent reżysera, ruch: Damian Kwiatkowski
inspicjent: Anna Solarek
obsada:
PUSTELNIK – Beata Bandurska [gościnnie]
MATKA-WDOWA – Irena Wójcik
BALLADYNA – Mirosława Żak
ALINA – Rozalia Mierzicka
GOPLANA – Ewelina Żak
CHOCHLIK 1 – Sara Celler-Jezierska
CHOCHLIK 2 – Irena Sierakowska
SKIERKA 1 – Karolina Krawiec
SKIERKA 2 - Angelika Cegielska
KIRKOR – Dariusz Skowroński
KIRKOR JUNIOR – Piotr Mokrzycki
FON KOSTRYN – Rafał Kosowski
GRABIEC – Damian Kwiatkowski [gościnnie]
FILON – Piotr Tokarz
GRALON – Czesław Skwarek
*W spektaklu wykorzystano także fragmenty następujących dramatów J. Słowackiego:
„Beatrix Cenci”, „Mindowe”, „Książę Niezłomny”, „Maria Stuart”.
premiera 27 lutego 2015 | godz. 19.00 | Duża Scena TDSz
Spektakl dla widzów powyżej 16. roku życia.
Opowieść o winie i karze wpisana w nadnaturalny pejzaż. Dziwne stworzenia, nimfa z dna jeziora, malinowy pojedynek, przemienianie ludzi w drzewa i interwencja – być może boskiego – pioruna: tak oto kształtuje się fantastyczny świat nad Gopłem i „lekturowa” pamięć „Balladyny”.
Efektowna bajkowość tekstu Słowackiego oddala nas od prawdziwego dramatu, rozgrywającego się nad brzegiem jeziora. Na dnie zbiornika czai się skrywana zbrodnia, która w każdej chwili może się przebudzić. Wystarczy, by któregoś dnia do domu wdowy i jej córek przyjechał „wielki pan” ze ślubnym pierścionkiem, by pamięć ożyła. „Balladyna” Wojciecha Farugi, przeglądająca się w „Beatrix Cenci” Juliusza Słowackiego, to podróż do wnętrza głowy panny młodej, która występuje przeciw normie. Wchodzi na drogę, z której nie ma powrotu.
Czy pomoże jej wspólnota kobiet żyjąca na skraju lasu? Jaką tajemnicę skrywa „Grupa G.”, od której w nocy odłącza się Goplana? Kim jest Grabiec i przed czym ucieka? Czy seryjna morderczyni Balladyna to bohaterka czy ofiara społeczeństwa? Dlaczego nic nie wiadomo o jej ojcu, a opowieść o jej dziecku z Kostrynem nagle się urywa? Pytania mnożą się jak w kryminalnej zagadce, ale odpowiedź nie gwarantuje ocalenia. To, co realne i nierealne splata się w niemożliwej do jednoznacznego rozdzielenia grze. Stawką jest wolność.
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.
Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.
W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku.
Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl
Napisz komentarz
Komentarze