Tak zaczyna się komunikat z Urzędu Miasta w Bielawie opublikowany na oficjalnej stronie www.bielawa.pl. Wszystko wskazuje na to, że miasto otrzyma dofinansowanie na budowę ronda w rejonie Placu Kościelnego. Wniosek złożony przez Urząd Miejski w ramach „Programu infrastruktury drogowej” Województwa Dolnośląskiego, został zdaniem przygotowującego informację prasową bardzo wysoko oceniony i zajął 3 pozycję spośród 124 złożonych wniosków. My również cieszymy się, że w Bielawie przybędzie kolejne rondo, niemniej sposób podania informacji sugeruje, że jest to zasługa dobrze przygotowanego wniosku, co jest mijaniem się z prawdą.
Postanowiliśmy Państwu temat przedstawić i pokazać, kto tak naprawdę jest beneficjentem tego projektu i kto komu do ronda dokłada. Zacząć należy od samego programu, z którego to niby Bielawa ma otrzymać dotację.
Jak przedstawiono w jego wstępie cyt.: „Program infrastruktury drogowej" został opracowany w celu uregulowania zasad współpracy Województwa Dolnośląskiego z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie typowania, wykonywania i współfinansowania zadań drogowych, właściwych dla zarządcy dróg wojewódzkich. Program skierowany jest przede wszystkim na realizację (od podstaw) nowych zadań inwestycyjnych wpływających na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, takich jak:
- budowy chodników (wraz z ewentualnymi kładkami),
- budowy ciągów pieszo – rowerowych,
- budowy zatok autobusowych,
- przebudowy skrzyżowań (np. budowy rond),
- montaż sygnalizacji świetlnych.
Program służy typowaniu do realizacji zadań inwestycyjnych na drogach wojewódzkich, będących w zarządzie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu, w oparciu o ustalone kryteria oceny i wyboru zadań.
Zadania z zakresu budowy, przebudowy, remontu i utrzymania dróg wojewódzkich oraz obiektów mostowych finansowane są z budżetu Województwa Dolnośląskiego i realizowane w ramach planu finansowego wydatków budżetowych Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Zadania te mogą być realizowane przy udziale środków finansowych innych jednostek samorządu terytorialnego. Dzięki tej pomocy w wielu przypadkach możliwa jest realizacja większej ilości zadań, rozszerzenie zakresu realizowanych zadań oraz przyspieszenie terminu ich realizacji”.
Z kolei w rozdziale II. Założenia do programu, można przeczytać, że cyt.:
Typowanie, a następnie realizacja zadań w ramach niniejszego programu odbywa się wg przyjętych założeń:
1) przyjęto, że w ramach programu w pierwszej kolejności typowane do realizacji będą zadania, na realizację których wnioskodawcy zadeklarują współudział finansowy w wysokości:
a) min. 50% wartości zadania (dla zadań wnioskowanych przez jst., których dochód na 1 mieszkańca D jest na poziomie średniego lub więcej dochodu na 1 mieszkańca SD na terenie Województwa Dolnośląskiego), tzn. że wniosek uzyska max ilość punktów (100 pkt.) w kryterium pomoc rzeczowa przy deklaracji jst współfinansowania zadania na poziomie 100% kosztów realizacji zadania.
2) przyjęto, że w pierwszej kolejności rozpatrywane będą wnioski, które zawierają obok deklaracji finansowania zadania w wys. min. 50% wartości zadania również deklarację realizacji zadania w zastępstwie inwestorskim przez wnioskującą jednostkę samorządu terytorialnego.
3) przyjmuje się do realizacji zadania jednoroczne tj. takie, które ze względu na zakres rzeczowy zadania mogą być wykonane w ciągu jednego roku budżetowego. Dopuszcza się realizację zadań w cyklu wieloletnim ze względów proceduralnych, technologicznych oraz ze względu na wystąpienie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
4) o przyjęciu zadań do realizacji na dany rok budżetowy decydować będzie Zarząd Województwa Dolnośląskiego w zależności od typu zadania zgodnie z zasadami przyjętymi w pkt 2 niniejszego programu na podstawie wniosków składanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz w oparciu o aktualne potrzeby inwestycyjne w ramach posiadanych przez DSDiK we Wrocławiu środków finansowych.”
Tyle analizy dokumentów źródłowych, a teraz postaramy się to przetłumaczyć z polskiego na nasz.
Jej autor twierdzi, że cyt. „Bielawa otrzyma dofinansowanie na budowę ronda w rejonie Placu Kościelnego”. Tu należy sprostować, że w myśl p. 1 a) Programu to Bielawa udzieli dofinansowania województwu dolnośląskiemu, a nie odwrotnie.
W artykule czytamy dalej, że cyt. „Wniosek złożony przez Urząd Miejski w ramach „Programu infrastruktury drogowej” województwa dolnośląskiego, został bardzo wysoko oceniony i zajął 3 pozycję spośród 124 złożonych wniosków”. Analizując kryteria oceny nr 2 i 3, z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że każda jednostka samorządu terytorialnego, składająca wniosek do tego Programu, zgłasza do realizacji zadania tzw. roczne oraz wolę przyjęcia roli inwestora zastępczego. Zatem jedynym kryterium wyboru projektów do realizacji jest wysokość udzielonej pomocy Województwu Dolnośląskiemu – zgodnie z p. 1 a) Programu im więcej tym lepiej.
I tu dochodzimy do finału notatki cyt. „Poza pieniędzmi z województwa dolnośląskiego (40% kosztów zadania), Bielawa otrzyma dofinansowanie ze środków powiatu dzierżoniowskiego, w wysokości 200 tysięcy złotych”.
Nie trzeba być wybitnym matematykiem, żeby szybko wyliczyć, że województwo przebuduje swoją drogę wydając z własnego budżetu 400.000 zł, a zdobywając od jednostek samorządu terytorialnego 600.000 zł (od Bielawy 400.000 zł i od powiatu dzierżoniowskiego 200.000 zł), czyli 60 % wartości inwestycji.
Nie dziwi zatem wysokie 3 miejsce w rankingu, bo z pewnością większość samorządów, racjonalnie gospodarując swoimi budżetami, deklaruje pomoc w wysokości 50 % wartości zadania, czyli tyle ile wymaga Program. Natomiast Bielawa zadeklarowała wraz z powiatem aż 60 % dofinansowania. Wystarczy zajrzeć do budżetu Bielawy .
W myśl porozumienia "schetynówkowego" między Bielawą i powiatem, w ramach zadania inwestycyjnego nr 64 powiat dzierżoniowski otrzyma, od Bielawy, pomoc w wysokości 700.000 zł. W zamian za to starosta zadeklarował dofinansowanie budowy przedmiotowego ronda w kwocie 200.000 zł (zadanie inwestycyjne nr 61) oraz wsparcie przebudowy ul. Wysokiej (zadanie inwestycyjne nr 60) również kwotą 200.000 zł. Niestety dla Bielawy, to drugie zadanie w prawdziwym konkursie "schetynówkowym", poniosło sromotną klęskę i nie będzie realizowane w 2016 r. Zatem nawet nie będąc wybitnym matematykiem można szybko policzyć, że powiat wyda na rondo 200.000 zł, a otrzyma do przebudowy własnej drogi dotację od Bielawy w wysokości 700.000 zł. Zatem bilans dla powiatu wychodzi + 500.000 zł, a dla Bielawy – 500.000 zł.
Analizując wyżej opisaną sytuację o zdobywaniu przez Bielawę dofinansowania nie ma się czym chwalić, że wniosek znalazł się aż na 3 miejscu. Ocenę pozostawiamy Państwu.
Napisz komentarz
Komentarze