REMONTY BEZ GŁOWY
W oświadczeniu, które opublikowaliśmy pod materiałem wynika, że latarnie po środku chodnika, to wina poprzednika, czyli Ryszarda Dźwiniela. Poprosiliśmy o ustosunkowanie się do zarzutów i okazało się, że w opinii byłego burmistrza wygląda to zupełnie inaczej. Poniżej prezentujemy oświadczenia obu stron, oraz interpelacje grupy radnych i mapki poglądowe jak miało to w pierwotnym projekcie wyglądać, a jak jest lub będzie.
OŚWIADCZENIE URZĘDU MIASTA W BIELAWIE
W odpowiedzi na materiał prasowy opublikowany przez Telewizję Sudecką w dniu 18.11.2015 roku pt. „Remonty bez głowy”, przesyłamy do publikacji poniższe oświadczenie Urzędu Miejskiego w Bielawie:
Słupy energetyczne i oświetleniowe znajdujące się na terenie chodników i miejsc parkingowych zaprezentowane w materiale filmowym, są elementem projektu budowlanego, który został zamówiony i zaakceptowany w 2014 roku przez poprzednie władze miasta. Projekt ten był od samego początku niekompletny i obarczony licznymi błędami.
Ponadto dokument został opracowany bez uzgodnień z okolicznymi mieszkańcami oraz wspólnotami mieszkaniowymi. Dokonanie zmian w pierwotnym projekcie skutkowałoby utratą dofinansowania z funduszy zewnętrznych w wysokości około 2 mln złotych.
Z uwagi na uchybienia w projekcie, Urząd Miejski będzie na drodze prawnej dochodził swoich roszczeń wobec firmy projektowej i osób odpowiedzialnych za przyjęcie tego projektu.
Obecnie Urząd Miejski dokonuje tylko takich zmian w realizacji inwestycji, które nie powodują utraty zewnętrznego dofinansowania, a pozwalają na zaspokajanie chociaż niektórych oczekiwań mieszkańców.
Urząd Miejski w Bielawie
OŚWIADCZENIE BYŁEGO BURMISTRZA BIELAWY RYSZARDA DŹWINIELA
W nawiązaniu do wystąpienia Kierownika Referatu Promocji Urzędu Miejskiego w Bielawie w sprawie inwestycji dotyczącej przebudowy dróg w centrum miasta pragnę sprostować nieprawdziwie podane informacje:
Cyt. 1. „Słupy energetyczne i oświetleniowe znajdujące się na terenie chodników i miejsc parkingowych zaprezentowane w materiale filmowym, są elementem projektu budowlanego, który został zamówiony i zaakceptowany w 2014 roku przez poprzednie władze miasta. Projekt ten był od samego początku niekompletny i obarczony licznymi błędami”.
Projekt przebudowy dróg, o którym mowa w materiale filmowym, jest realizowany przez Gminę Bielawa dzięki pozyskanemu w 2014 r. dofinansowaniu z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (tzw. Schetynówek). W ramach zadania, które miało się składać z 2 etapów przewidziano m.in. przebudowę i modernizację 5,8 km dróg wraz z kompleksową przebudową oświetlenia ulicznego. Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie, w ramach I etapu (ul. 1-go Maja) cyt.
„Zmodernizowana zostanie także instalacja oświetlenia ulicznego, która składać się będzie z 51 aluminiowych słupów o wysokości 8,5 m, z zainstalowanymi 66 oprawami oświetleniowymi typu LED 48 o mocy 100 W.”
Z kolei w ramach II etapu (ul. Gen. Grota Roweckiego i wszystkie drogi łączące ją z ul. 1-go Maja) zapis we wniosku brzmiał cyt.
„Zmodernizowana zostanie także instalacja oświetlenia ulicznego, która składać się będzie ze 126 aluminiowych słupów o wysokości 8,5 m, z zainstalowanymi 126 oprawami oświetleniowymi typu LED 48 o mocy 100 W.”
Projekt przebudowy oświetlenia ulicznego został pozytywnie zaopiniowany przez TAURON Dystrybucja S.A.
Na przebudowę i modernizację instalacji oświetlenia ulicznego zabezpieczone zostały również środki w harmonogramie rzeczowo – finansowym projektu, który prezentuję poniżej:
13. HARMONOGRAM RZECZOWO-FINANSOWY REALIZACJI ZADANIA |
|||
Lp. |
Elementy i rodzaje robót |
Koszt (z VAT w zł) |
Termin realizacji |
1. |
Przebudowa infrastruktury towarzyszącej |
220.000,00 |
1.IV. – 30.VI.2015 r. |
2. |
Przebudowa i modernizacja instalacji oświetlenia ulicznego |
700.000,00 |
1.V. – 31.VIII.2015 r. |
3. |
Przebudowa i modernizacja dróg wraz z odwodnieniem |
7.050.000,00 |
1.IV. – 30.IX.2015 r. |
4. |
Nadzory |
30.000,00 |
1.IV. – 30.IX.2015 r. |
Ogółem: |
8.000.000,00 |
1.IV. – 30.IX.2015 r. |
Na zdjęciach pokazanych w materiale filmowym widać słupy betonowe, a nie aluminiowe. Widać zatem, że inwestycja jest realizowana niezgodnie z projektem budowlanym, na realizację którego Gmina Bielawa we wrześniu 2014 r. otrzymała stosowne pozwolenia
na budowę.
Cyt 2. „Ponadto dokument został opracowany bez uzgodnień z okolicznymi mieszkańcami oraz wspólnotami mieszkaniowymi.”
Informuję, że z uwagi na fakt, iż w ramach zadania miały zostać utworzone miejsca postojowe w obrębie ulic Parkowej, 11 Listopada, Jana III Sobieskiego, Słonecznej, Obr. Westerplatte, 1-go Maja, B. Chrobrego oraz K. Marksa, przy budynkach mieszkalnych, będących w zarządzie Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych Sp. z o.o., Gmina podpisała porozumienie ze Spółką, na mocy którego ta jednostka miała udzielić Bielawie pomocy finansowej w wysokości 100.000 zł na realizację przedmiotowej inwestycji.
Ponadto z uwagi na fakt, iż w ramach zadania miały zostać utworzone miejsca postojowe w obrębie ulic Jana III Sobieskiego, Gen. Grota Roweckiego oraz Parkowej, przy budynkach mieszkalnych, będących w zarządzie Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., Gmina Bielawa podpisała porozumienie ze Spółką, na mocy którego ta jednostka miała udzielić Bielawie pomocy finansowej w wysokości 50.000 zł na realizację przedmiotowej inwestycji.
Porozumienia te zostały podpisane przez spółki po wnikliwej analizie zakresu rzeczowego projektu, który był zgodny z oczekiwaniami mieszkańców zasobów zarządzanych przez oba wyżej wymienione podmioty. Dziwi zatem fakt, że Urząd Miejski, w którego posiadaniu są przedmiotowe porozumienia, stwierdza że „dokument został opracowany bez uzgodnień z okolicznymi mieszkańcami oraz wspólnotami mieszkaniowymi”.
Cyt. 3. Dokonanie zmian w pierwotnym projekcie skutkowałoby utratą dofinansowania z funduszy zewnętrznych w wysokości około 2 mln złotych.
Teza ta jest całkowicie nieprawdziwa. Przypomnę, że pierwotny zakres rzeczowy obejmował przebudowę 5,8 km dróg (mapka w załączniku) i na ten cel udało się w 2014 r. pozyskać z budżetu państwa 3.000.000 zł dotacji. Jednak w wyniku nieudolnie prowadzonych przez obecną władzę Bielawy postępowań przetargowych, wiosną 2015 r. zakres inwestycji został radykalnie zmniejszony (mapka w załączniku) i w efekcie dotacja dla Gminy została zmniejszona do kwoty 1.796.338 zł, czyli o ponad 1,2 mln zł. Skoro zatem można było zrobić jedną modyfikację projektu, bez utraty całości dotacji, to można było zrobić i kolejną.
Z niezrozumiałych dla mnie powodów obecne władze Bielawy postanowiły zrezygnować z modernizacji oświetlenia ulicznego, które w przyszłości miało pozwolić na znaczne oszczędności w zużyciu prądu (opawy LED), a przede wszystkim pozwoliłoby uniknąć sytuacji przedstawionych w materiale telewizyjnym pt. „Remonty bez głowy”.
Pragnę również zauważyć, że remonty i modernizacje dróg prowadzone pod moim nadzorem (m.in. Gen. W. Sikorskiego, Grunwaldzka, Pułaskiego, Kilińskiego, C.K. Norwida, K. Baczyńskiego, B. Prusa, Lotnicza) nie wzbudzały podobnych kontrowersji i służą mieszkańcom Bielawy do dziś. Uważam więc, że zrzucanie na mnie odpowiedzialności za nieudolność obecnej władzy jest dalece nie na miejscu.
Ryszard Dźwiniel
Burmistrz Bielawy w latach 1998-2014
Napisz komentarz
Komentarze