Kolejnym pakietem uchwał w sprawie gospodarowania odpadami komunalnymi w Świdnicy zajęli się radni podczas grudniowej sesji. Podjęte zostały cztery uchwały, które zgodnie z wymogami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powinny być przyjęte przez Radę Miejską przed końcem roku. Ustalono, jak będą wyglądały deklaracje o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami i w jakim terminie właściciele nieruchomości mają obowiązek je złożyć. Zdecydowano o terminie, częstotliwości i trybie wnoszenia przez mieszkańców „opłaty śmieciowej”. Ustalono także jej wysokość.
W pełni nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi ma ruszyć 1 lipca 2013 r. Od tego czasu za organizację, odbiór i zagospodarowanie śmieci odpowiadać będzie miasto, w związku z tym będzie pobierało za to opłaty od właścicieli nieruchomości. W szczególności miasto będzie odpowiadało za uzyskanie wymaganych przepisami prawa poziomów odzysku i recyklingu surowców wtórnych. Poziomy te już na początku są wielokrotnie wyższe od dotychczas uzyskiwanych, a za ich nieosiągnięcie będą nakładane na gminy kary. Świdnica została podzielona na trzy sektory odbierania odpadów komunalnych. Zgodnie z ustawą wywozem śmieci z całego miasta będą się zajmować firmy wyłonione w przetargu.
Wysokość opłat za gospodarowanie odpadami przyjęta przez Radę Miejską w Świdnicy:
13,50 zł/mieszkańca – w przypadku, gdy odpady na terenie nieruchomości będą zbierane w sposób selektywny,
22,40 zł/mieszkańca – w przypadku, gdy odpady na terenie nieruchomości nie będą zbierane w sposób selektywny.
Wybór płaconej stawki należeć będzie do właściciela nieruchomości, który w składanej do Urzędu Miejskiego deklaracji będzie podawał, czy segreguje odpady. Miasto gwarantuje w zabudowie wielorodzinnej znaczne zwiększenie ilości tzw. gniazd z trzema pojemnikami: na papier, szkło i plastiki. Właściciele domów jednorodzinnych otrzymają, bez dodatkowych kosztów, trzy rodzaje worków przeznaczonych do gromadzenia poszczególnych rodzajów odpadów zbieranych selektywnie. W ten sposób każdy mieszkaniec będzie miał zapewnioną możliwość łatwego dokonywania segregacji. W rezultacie będzie mógł wnosić niższą opłatę śmieciową. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi każdy właściciel nieruchomości będzie naliczał samodzielnie, w oparciu o liczbę osób, które mieszkają w danym miejscu oraz miesięczną stawkę ustaloną przez Radę Miejską. Wysokość tej opłaty wynikać będzie z deklaracji, której złożenie będzie obowiązkowe. Wszystkie szczegóły dotyczące terminu i trybu składania deklaracji, terminu i wysokości wnoszonych opłat oraz inne ważne dla mieszkańców wiadomości będą podawane przez Urząd Miejski podczas planowanej specjalnej kampanii informacyjnej. Stosowne wiadomości będą kierowane do każdego gospodarstwa domowego.
Komentarze