Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 00:12
Reklama
Reklama

OPERA CHINKI, DOLNOŚLĄSKI FESIWAL MUZYCZNY

Pod koniec lipca Dolnośląski Festiwal Muzyczny zaprasza w gościnne progi trzebieszowickiego Zamku na Skale (25.07) oraz do Zamku Karpniki, koło Jeleniej Góry (26.07).

Pod koniec lipca Dolnośląski Festiwal Muzyczny zaprasza w gościnne progi trzebieszowickiego Zamku na Skale (25.07) oraz do Zamku Karpniki, koło Jeleniej Góry (26.07). W obu obiektach zaprezentowana będzie opera Chinki Ch. W. Glucka. Wystąpi m.in. gwiazda La Scali - tenor Krystian Krzeszowiak.

W lipcu Dolnośląski Festiwal Muzyczny przygotował dla swej publiczności prawdziwą muzyczną perełkę. W sobotę (25.07) o godz. 19.00 na dziedzińcu hotelu Zamek na Skale w Trzebieszowicach oraz dzień później - w niedzielę – o tej samej porze w Zamku Karpniki, koło Jeleniej Góry odbędzie się prezentacja opery Chinki (Le Cinesi). Autorem jednoaktowego dzieła jest niemiecki kompozytor okresu klasycyzmu Christoph Willibald Ritter von Gluck. Operę Chinki stworzył z myślą aby zadziwiła ona elitę europejskich dworów XVIII w. - jej premiera odbyła się w Wiedniu z okazji wizyty cesarzowej Marii Teresy. Dolnośląska odsłona opery ma za zadanie zachwycić publiczność kunsztem artystycznego warsztatu. Będzie to wydarzenie wyjątkowe w skali całego regionu, ponieważ do udziału w projekcie zaproszono wybitnych artystów. Przed publicznością wystąpi znakomity polski tenor Krystian Krzeszowiak, jego żona Natalia Rubiś (sopran), Aneta Łukaszewicz (mezzosopran) oraz dyrektor Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego – Magdalena Kulig (mezzosopran). O oprawę muzyczną zatroszczy się Wrocław Baroque Ensemble, która wystąpi pod batutą Marcina Sompolińskiego. Zaplanowano także dodatkową atrakcję wieczoru - tuż przed koncertem publiczność będzie mogła uczestniczyć w pokazie tradycyjnego parzenia chińskiej herbaty.

 

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc na dziedzińcu Hotelu Zamek na Skale prosimy o wcześniejszą rezerwację telefoniczną (tel. 74 865 2000). Wydarzenie przygotowano tak, aby umożliwić uczestnictwo w nim szerszej publiczności - koncert będzie można zobaczyć i usłyszeć również w parku okalającym zamek, a to za sprawą telebimu i systemu nagłaśniającego zamontowanego na zewnątrz obiektu. Uczestnictwo w operze na Zamku Karpniki również będzie objęte rezerwacją miejsc. 

Opera Chinki to opowieść o trzech przyjaciółkach Lising, Tangia i Sivene. Jedyną męską postacią, która pojawi się na scenie jest Silango brat Lising. Mężczyzna wrócił właśnie z podróży po Europie. Na jego powitanie przyjaciółki przygotowały trzy arie w kontrastujących stylach, mają one rozbawić Silango. Bohaterowie zgadzają się, że każdy zaprezentowany styl ma swoje wady i zalety. Operę kończy współny występ czworga wykonawców.

 

Wykonawcy:

Krystian Krzeszowiak - tenor, absolwent wydziału wokalnego wrocławskiej Akademii Muzycznej.Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Studiował w Conservatorio G. Verdi w Mediolanie. Wygrał konkurs na stypendium w l’Accademia Internazionale della Musica di Milano zostając solistą akademii w zakresie muzyki barokowej i współczesnej. Artysta nagrywa dla TVP1, TVP2, Radio Oesterreich 1, RSI, DRadio, Rai, Radio France. Nagrał Dixit Dominus di Pergolesi dla prestiżowego Deutsche Grammophon. Współpracując z J. T. Adamusem wykonał m.in. Le Nozze di Figaro Mozarta, Griselda Vivaldiego, Matthäus-Passion Bacha. Występuje z W.Malickim w Filharmonii Dowcipu i W. Ochmanem w MTM Operetka. Artysta otrzymał nagrodę im.J. Kiepury za najlepszy debiut 2008. Występuje na licznych festiwalach w kraju i poza jego granicami. Śpiewał m.in. Der Mensch ein Gottesmorder Leopolda Mozarta z Bozen Baroque Orchestra pod kierownictwem C. Astronio, Magnificat Bacha z l'Orchestra Verdi di Milano. Występuje na scenach operowych: Teatro alla Scala di Milano, Teatro Olimpico di Vicenza, Teatro Carlo Felice di Genova, Fondazione Arena di Verona - Teatro Filarmonico di Verona. W kwietniu 2015 zaśpiewał tytułową rolę w Orfeuszu Monteverdiego pod dyrekcją Sir Johna E. Gardinera w Carnegie Hall. Sezon 2014/2015 zakończy Orfeuszem na BBC Proms w Royal Albert Hall w Londynie (dyr. J.E. Gardiner). Najbliższe plany artysty to m.in. występy w: Weselu FigaraAdriana Lecouvreur w ROH Covent Garden, La fanciulla del West w La Scali, L'Orfeo w Château de Versailles.

 

Natalia Rubiś – sopran, studentka studiów magisterskich we Wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich m.in. prof. T. Żylis - Gara, prof. H. Łazarskiej, prof. I.Kremling. W 2013 r. zdobyła nagrodę specjalną na konkursie im. M. Malibran w Mediolanie, a w 2010 otrzymała nagrodę Giovane Promessa na konkursie Musica Sacra w Rzymie. Jest laureatką IInagrody na konkursach 21st Century Art w Kijowie (2009) oraz im. F. Platowny we Wrocławiu (2008). Koncertuje w Paryżu, Mediolanie, Dreźnie, Pradze oraz licznych miastach Polski. Od 2014 tworzy duet z pianistką Eun Hye Kang. Występowała ze znamienitymi dyrygentami i zespołami m.in. F. Bonizzoni, V. Luks, J. T. Adamus, T. Wojciechowski, A. Banaszak, J. Thiel, G. Muglialdo, J. Ślęk, Collegium 1704Capella CracoviensisHarmonologial'Arte del Mondo. W 2014 r. wzięła udział w polskiej prapremierze utworu Tempo e tempi E. Cartera na Festiwalu Nostalgia (Poznań).

 

Magdalena Kulig - mezzosopran, absolwentka wydziału wokalnego wrocławskiej Akademii Muzycznej. Artystka występowała na licznych festiwalach i koncertach w Europie i Azji. Laureatka wielu konkursów wokalnych m.in. nagroda specjalna na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. H. Halskiej (2007 r. - Wrocław), laureatka sekcji barokowej konkursu wokalnego (2008 r. - Bolonia), III nagroda na Tiit Kuusik International Lied Competition (2011 r. - Estonia). Za płytę Elegie w 2012 r. otrzymała Wrocławska Nagrodę Muzyczną.

 

Aneta Łukaszewicz – mezzosopranabsolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej. Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby. Współpracowała m.in. z orkiestrami Filharmonii Białostockiej, Dolnośląskiej, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeusz pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia VarsoviaConcerto AvennaConcerto PolaccoSinfonia Viva, z zespołami Pirma Vista i I Solisti di Varsavia. W swoim dorobku ma kilka nagrań płytowych. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. W roku 2011 artystkę można było oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w realizacji Katii Kabanowej L.Janaćka (reż. D. Aldena, pod kier. dyrygenta Tomasa Hanusa).

 

Wrocław Baroque Ensemble (WBE) to zespół działający przy Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Został założony przez Andrzeja Kosendiaka i od początku działa pod jego artystycznym kierownictwem. Współpracuje na stałe z muzykami Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, ale także z solistami i instrumentalistami z Polski i Europy (głownie z Czechy, Wielkiej Brytanii, Niemiec). WBE wykonuje głównie repertuar barokowy, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej, od kompozycji kameralnych po dzieła oratoryjne i kantatowe. Zespół gościł na znakomitych międzynarodowych festiwalach, takich jak Wratislavia Cantans, Usedomer Musikfestival oraz występował w wielu miastach Polski, w kościołach i salach koncertowych. Wrocław Baroque Ensemble bierze także udział w nagrywaniu płyt CD, jak np. z muzyką G. G. Gorczyckiego cz. I i cz. II – pierwsza z płyt została nominowana do nagrody muzycznej Fryderyk 2011 oraz uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną.

 

Skład orkiestry:

Marcin Sompoliński - dyrygent 

Agnieszka Gorajska - flauto (flet) 

Tytus Wojnowicz - 1 oboe (obój)

Aleksandra Mutwicka - 2 oboe (obój)

Mateusz Cendlak - 1 corno (róg)

Krzysztof Białasik - 2 corno (róg)

Klaudia Matlak - violino (skrzypce)

Małgorzata Kosendiak  - violino (skrzypce)

Michał Mazur - viola (altówka)

Julia Karpeta - viola da gamba 

Janusz Musiał - contrabasso (kontrabas)

Paulina Tkaczyk - cembalo (klawesyn)

Marcin Sompoliński – dyrygent, absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej. Był uczestnikiem wielu kursów mistrzowskich, m. in. w Lipsku, Stuttgarcie i Brixen. W latach 1997-2002 pracował jako dyrygent Teatru Wielkiego w Poznaniu. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą, towarzysząc wybitnym solistom (K.A. Kulka, J. Kotnowska, E. Chojnacka, W. Ochman, M. Bilson) w prestiżowych salach koncertowych (Beethovenhalle-Bonn, Festspielhaus w Salzburgu, Alte Oper we Frankfurcie). Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych. Od roku 2008 jest stałym dyrygentem niemieckiej orkiestry Concerto Brandenburg specjalizującej się w wykonawstwie muzyki klasycznej na instrumentach historycznych. Jest pomysłodawcą nowatorskiego cyklu koncertów edukacyjnych Speaking Concerts. Jednym z najważniejszych zrealizowanych przez niego projektów był program pt. Music in Death Camps prezentowany w Polsce, Niemczech i Izraelu w 2012 roku.

Tytus Wojnowicz – polski muzyk, oboista. Wykonuje różnorodną muzykę – od poważnej, poprzez filmową aż po etniczną. Artysta  utworom muzyki poważnej nadaje wyjątkowe, nowoczesne brzmienie, łącząc elementy muzyki poważnej i popowej. Absolwent warszawskiej AM w klasie oboju prof. S. Malikowskiego. Koncertował m.in. w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, na Tajwanie, w USA (m.in. w Carnegie Hall) oraz krajach Azji i Afryki. Występował w niemal wszystkich liczących się salach koncertowych Europy. Grał wraz z Nigelem Kennedy w ramach trasy koncertowej "The Bach & Vivaldi Experience". W latach 1996-2000 współpracował z Piotrem Rubikiem, który był producentem, aranżerem i kompozytorem większości popularnych utworów wykonywanych przez Wojnowicza w tym okresie. Od 1989 roku jest członkiem Warszawskiego Kwintetu Dętego, z którym nagrał 2 płyty. Występował także z wieloma orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovia, Sinfoniettą Cracovia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Obecnie pracuje jako adiunkt na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym grupy Ensemble de Narol.

Dolnośląski Festiwal Muzyczny (DFM) to wydarzenie cykliczne trwające przez cały rok. W jego programie znajdują się koncerty muzyki klasycznej oraz jazzowej. Podczas festiwalu swój repertuar prezentują uznani artyści oraz młodzi, ambitni i zdolni muzycy. Twórcami festiwalu jest grono kilku przyjaciół: Magdalena Kulig, Magdalena Blum, Henryka Szczepanowska, Ewa Chalecka, Mieczysław Kowalcze oraz Zbigniew Szczygieł. Dyrektorem festiwalu jest Magdalena Kulig, o część artystyczną wydarzenia troszczy się Magdalena Blum. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: FrancTreść komentarza: 100 tyś. potencjalnych klientów... Czy oni będą mieć pracę i pieniądze na zakupy? Tyle klientów to też tyle miejsc pracy - czyż nie?Data dodania komentarza: 22.12.2024, 10:51Źródło komentarza: W Dzierżoniowie powstanie duża galeria handlowaAutor komentarza: eko.obywatelTreść komentarza: Skandynawskie gminy (wzorzec dla całej Europy) odpowiadają za zbiórkę i przetwarzanie odpadów pochodzących z gospodarstw domowych i mają obowiązek finansować tę działalność z opłat od mieszkańców (ustawowa zasada pokrycia kosztów). Dla uzyskania lepszej logistyki i korzyści ekonomii skali, większość gmin w krajach skandynawskich zorganizowanych jest w tym celu w związki komunalne. Gminy skandynawskie są właścicielami większości zakładów przetwarzania odpadów komunalnych które działają na zasadzie non profit i gminy mają swobodę w sposobie organizacji selektywnej zbiórki” (cytat z Portalu Samorządowego). Czy po niemieckich czy też szwedzkich, duńskich, norweskich czy austriackich gminach jeżdżą śmieciarki zagranicznych czy też prywatnych firm pracujących w branży odpadów komunalnych i wożą je do lodziarskich „instalacji”? NIE – BO PILNUJE SIĘ TAM DLA DOBRA OBYWATELI NATURALNEGO MONOPOLU SAMORZĄDOWEGO NA WYKONYWANIE USTAWOWYCH ZADAŃ WŁASNYCH SAMORZĄDU W OBRĘBIE ODPADÓW KOMUNALNYCH… Dzięki bezprzetargowemu systemowi „in house” kraje „starej” Unii od dawna mają wystarczającą i sprawną infrastrukturę gminną dzięki której Komisja Europejska wyznacza niemal kosmiczne (jak na nasze dotychczasowe „osiągnięcia”) wymogi odzysku materiałowego odpadów do recyklingu. Dochody z comiesięcznych opłat obywatelskich za śmieci nie służą do budowania zysków prywatnych firm – ale są zasobem finansowym gminy służącym do utrzymania i unowocześniania samorządowego systemu dla gospodarki odpadami. Właśnie dzięki naturalnemu monopolowi gminnemu gdy odpadami zajmują się zakłady użyteczności publicznej działające na zasadzie non profit - możliwe jest osiąganie takich celów. I każda złotówka z obywatelskiej opłaty za odpady domowe (będąca ustawowa daniną publiczną!) jest dochodem samorządu i pozostaje w krajowym systemie finansów publicznych! Pod koniec XX wieku polscy aferałowie uznali, że w naszym kraju nie będzie tak jak w krajach zachodniej Europy gdzie panuje system naturalnego monopolu przedsiębiorstw samorządowych zwany „in house” – u nas postanowiono że wykonywaniem ustawowych zadań gmin w gospodarce odpadami komunalnymi zajmą się operatorzy kręcenia lodów na comiesięcznych opłatach mieszkańców wyłaniani w gminnych przetargach. To dlatego w gminach zachodnioeuropejskich gdzie odpadów domowych jest niemal trzykrotnie więcej na 1 mieszkańca niż u nas, dochody na osobę w rodzinie też wynoszą niemal trzykrotnie więcej - tam comiesięczne obywatelskie opłaty za śmieci są w wielu regionach niższe niż u nas (w przeliczeniu na złotówki)! Oto istota problemu patologii jaka gnębi polską gospodarkę odpadami komunalnymi gdzie większość gmin ogłasza przetargi na wyłonienie prywatnych operatorów kręcenia śmieciowych lodów na comiesięcznych opłatach polskich rodzin za odpady domowe… A jak się szacuje – już w 60 procentach zyski budowane na comiesięcznych opłatach obywatelskich są transferowane za granicę ogałacając nasz polski system finansowy! Oczywiście – rekomunalizacja gospodarki odpadami komunalnymi – to nie tylko potrzeba dokonania implementacji unijnych filarów systemowych do tej dziedziny której wymagania jakościowe określa Wspólnota – jest to potrzeba polskiej racji stanu aby uchronić polskie rodziny przed łupieniem ich kieszeni poprzez comiesięczne opłaty za śmieci finansujące nie potencjał infrastrukturalny samorządu – ale dążenie do osiągania coraz wyższych zysków przez rodzime lub zagraniczne firmy prywatne. Więcej o tym że konieczna jest rekomunalizacja polskiej gospodarki odpadami komunalnymi – czyli implementacja unijnej zasady „in house” (samodzielnego bezprzetargowego wykonywania ustawowego zadania własnego przez przedsiębiorstwa użyteczności publicznej) – czytać na google po wpisaniu hasła „pora na nowy ład w odpadach”. Dopóki więc nie przebijemy sufitu systemowo-organizacyjnego odgradzającego nas od prawidłowych reguł ustrojowych wykonywania w tym zakresie ustawowego zadania własnego gmin – będzie trwał „przetargowy” wyścig ofertowy – kto da wyżej z przetargu na przetarg… A w rządzie decydującym o ustrojowym kształcie wykonywania zadań publicznych - nawet nie ma świadomości różnic systemowych na tle tych krajów których osiągnięcia wyznaczają standardy dla całej Wspólnoty… Najwyższe w Europie comiesięczne daniny obywatelskie za odpady domowe (i wzrosty w skali roku nawet o 30 procent...) – mimo tego najniższe uzyskiwane poziomy odzysku odpadów komunalnych do recyklingu – oto obraz polskiej gospodarki odpadami od wielu lat...Data dodania komentarza: 20.12.2024, 19:57Źródło komentarza: ZGPD-7 podnosi opłaty za śmieci od stycznia 2025r.!Autor komentarza: Anty-patologiiTreść komentarza: Żeby szybciej nas wyrżnąć z obiegu czyli żeby tych normalnych, pojedynczych polskich sklepów było mniej.Data dodania komentarza: 19.12.2024, 14:25Źródło komentarza: W Dzierżoniowie powstanie duża galeria handlowaAutor komentarza: Anty-patologiiTreść komentarza: Ale wiesz, że wtedy to 1-2 osobowe będą pokrzywdzone, bo zapłacą więcej i tyle co 4-5 osobowe rodziny? Nie lepiej po prostu od ilości śmieci (za wypełnienie pojemnika).Data dodania komentarza: 19.12.2024, 14:24Źródło komentarza: ZGPD-7 podnosi opłaty za śmieci od stycznia 2025r.!Autor komentarza: JegomośćTreść komentarza: Po co to komu? Kolejne takie same sklepyData dodania komentarza: 19.12.2024, 09:06Źródło komentarza: W Dzierżoniowie powstanie duża galeria handlowaAutor komentarza: Jarek.Treść komentarza: Nie czym się chwalić, rząd uwalił wszystkie programy rozwojowe, a buduje rynek zbytu dla obcych kapitałów, które nie płacą podatków.Data dodania komentarza: 19.12.2024, 07:12Źródło komentarza: W Dzierżoniowie powstanie duża galeria handlowa
Reklama