Pod koniec lipca Dolnośląski Festiwal Muzyczny zaprasza w gościnne progi trzebieszowickiego Zamku na Skale (25.07) oraz do Zamku Karpniki, koło Jeleniej Góry (26.07). W obu obiektach zaprezentowana będzie opera Chinki Ch. W. Glucka. Wystąpi m.in. gwiazda La Scali - tenor Krystian Krzeszowiak.
W lipcu Dolnośląski Festiwal Muzyczny przygotował dla swej publiczności prawdziwą muzyczną perełkę. W sobotę (25.07) o godz. 19.00 na dziedzińcu hotelu Zamek na Skale w Trzebieszowicach oraz dzień później - w niedzielę – o tej samej porze w Zamku Karpniki, koło Jeleniej Góry odbędzie się prezentacja opery Chinki (Le Cinesi). Autorem jednoaktowego dzieła jest niemiecki kompozytor okresu klasycyzmu Christoph Willibald Ritter von Gluck. Operę Chinki stworzył z myślą aby zadziwiła ona elitę europejskich dworów XVIII w. - jej premiera odbyła się w Wiedniu z okazji wizyty cesarzowej Marii Teresy. Dolnośląska odsłona opery ma za zadanie zachwycić publiczność kunsztem artystycznego warsztatu. Będzie to wydarzenie wyjątkowe w skali całego regionu, ponieważ do udziału w projekcie zaproszono wybitnych artystów. Przed publicznością wystąpi znakomity polski tenor Krystian Krzeszowiak, jego żona Natalia Rubiś (sopran), Aneta Łukaszewicz (mezzosopran) oraz dyrektor Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego – Magdalena Kulig (mezzosopran). O oprawę muzyczną zatroszczy się Wrocław Baroque Ensemble, która wystąpi pod batutą Marcina Sompolińskiego. Zaplanowano także dodatkową atrakcję wieczoru - tuż przed koncertem publiczność będzie mogła uczestniczyć w pokazie tradycyjnego parzenia chińskiej herbaty.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc na dziedzińcu Hotelu Zamek na Skale prosimy o wcześniejszą rezerwację telefoniczną (tel. 74 865 2000). Wydarzenie przygotowano tak, aby umożliwić uczestnictwo w nim szerszej publiczności - koncert będzie można zobaczyć i usłyszeć również w parku okalającym zamek, a to za sprawą telebimu i systemu nagłaśniającego zamontowanego na zewnątrz obiektu. Uczestnictwo w operze na Zamku Karpniki również będzie objęte rezerwacją miejsc.
Opera Chinki to opowieść o trzech przyjaciółkach Lising, Tangia i Sivene. Jedyną męską postacią, która pojawi się na scenie jest Silango brat Lising. Mężczyzna wrócił właśnie z podróży po Europie. Na jego powitanie przyjaciółki przygotowały trzy arie w kontrastujących stylach, mają one rozbawić Silango. Bohaterowie zgadzają się, że każdy zaprezentowany styl ma swoje wady i zalety. Operę kończy współny występ czworga wykonawców.
Wykonawcy:
Krystian Krzeszowiak - tenor, absolwent wydziału wokalnego wrocławskiej Akademii Muzycznej.Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Studiował w Conservatorio G. Verdi w Mediolanie. Wygrał konkurs na stypendium w l’Accademia Internazionale della Musica di Milano zostając solistą akademii w zakresie muzyki barokowej i współczesnej. Artysta nagrywa dla TVP1, TVP2, Radio Oesterreich 1, RSI, DRadio, Rai, Radio France. Nagrał Dixit Dominus di Pergolesi dla prestiżowego Deutsche Grammophon. Współpracując z J. T. Adamusem wykonał m.in. Le Nozze di Figaro Mozarta, Griselda Vivaldiego, Matthäus-Passion Bacha. Występuje z W.Malickim w Filharmonii Dowcipu i W. Ochmanem w MTM Operetka. Artysta otrzymał nagrodę im.J. Kiepury za najlepszy debiut 2008. Występuje na licznych festiwalach w kraju i poza jego granicami. Śpiewał m.in. Der Mensch ein Gottesmorder Leopolda Mozarta z Bozen Baroque Orchestra pod kierownictwem C. Astronio, Magnificat Bacha z l'Orchestra Verdi di Milano. Występuje na scenach operowych: Teatro alla Scala di Milano, Teatro Olimpico di Vicenza, Teatro Carlo Felice di Genova, Fondazione Arena di Verona - Teatro Filarmonico di Verona. W kwietniu 2015 zaśpiewał tytułową rolę w Orfeuszu Monteverdiego pod dyrekcją Sir Johna E. Gardinera w Carnegie Hall. Sezon 2014/2015 zakończy Orfeuszem na BBC Proms w Royal Albert Hall w Londynie (dyr. J.E. Gardiner). Najbliższe plany artysty to m.in. występy w: Weselu Figara, Adriana Lecouvreur w ROH Covent Garden, La fanciulla del West w La Scali, L'Orfeo w Château de Versailles.
Natalia Rubiś – sopran, studentka studiów magisterskich we Wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich m.in. prof. T. Żylis - Gara, prof. H. Łazarskiej, prof. I.Kremling. W 2013 r. zdobyła nagrodę specjalną na konkursie im. M. Malibran w Mediolanie, a w 2010 otrzymała nagrodę Giovane Promessa na konkursie Musica Sacra w Rzymie. Jest laureatką IInagrody na konkursach 21st Century Art w Kijowie (2009) oraz im. F. Platowny we Wrocławiu (2008). Koncertuje w Paryżu, Mediolanie, Dreźnie, Pradze oraz licznych miastach Polski. Od 2014 tworzy duet z pianistką Eun Hye Kang. Występowała ze znamienitymi dyrygentami i zespołami m.in. F. Bonizzoni, V. Luks, J. T. Adamus, T. Wojciechowski, A. Banaszak, J. Thiel, G. Muglialdo, J. Ślęk, Collegium 1704, Capella Cracoviensis, Harmonologia, l'Arte del Mondo. W 2014 r. wzięła udział w polskiej prapremierze utworu Tempo e tempi E. Cartera na Festiwalu Nostalgia (Poznań).
Magdalena Kulig - mezzosopran, absolwentka wydziału wokalnego wrocławskiej Akademii Muzycznej. Artystka występowała na licznych festiwalach i koncertach w Europie i Azji. Laureatka wielu konkursów wokalnych m.in. nagroda specjalna na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. H. Halskiej (2007 r. - Wrocław), laureatka sekcji barokowej konkursu wokalnego (2008 r. - Bolonia), III nagroda na Tiit Kuusik International Lied Competition (2011 r. - Estonia). Za płytę Elegie w 2012 r. otrzymała Wrocławska Nagrodę Muzyczną.
Aneta Łukaszewicz – mezzosopran, absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej. Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby. Współpracowała m.in. z orkiestrami Filharmonii Białostockiej, Dolnośląskiej, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeusz pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Concerto Polacco, Sinfonia Viva, z zespołami Pirma Vista i I Solisti di Varsavia. W swoim dorobku ma kilka nagrań płytowych. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. W roku 2011 artystkę można było oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w realizacji Katii Kabanowej L.Janaćka (reż. D. Aldena, pod kier. dyrygenta Tomasa Hanusa).
Wrocław Baroque Ensemble (WBE) to zespół działający przy Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Został założony przez Andrzeja Kosendiaka i od początku działa pod jego artystycznym kierownictwem. Współpracuje na stałe z muzykami Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, ale także z solistami i instrumentalistami z Polski i Europy (głownie z Czechy, Wielkiej Brytanii, Niemiec). WBE wykonuje głównie repertuar barokowy, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej, od kompozycji kameralnych po dzieła oratoryjne i kantatowe. Zespół gościł na znakomitych międzynarodowych festiwalach, takich jak Wratislavia Cantans, Usedomer Musikfestival oraz występował w wielu miastach Polski, w kościołach i salach koncertowych. Wrocław Baroque Ensemble bierze także udział w nagrywaniu płyt CD, jak np. z muzyką G. G. Gorczyckiego cz. I i cz. II – pierwsza z płyt została nominowana do nagrody muzycznej Fryderyk 2011 oraz uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną.
Skład orkiestry:
Marcin Sompoliński - dyrygent
Agnieszka Gorajska - flauto (flet)
Tytus Wojnowicz - 1 oboe (obój)
Aleksandra Mutwicka - 2 oboe (obój)
Mateusz Cendlak - 1 corno (róg)
Krzysztof Białasik - 2 corno (róg)
Klaudia Matlak - violino (skrzypce)
Małgorzata Kosendiak - violino (skrzypce)
Michał Mazur - viola (altówka)
Julia Karpeta - viola da gamba
Janusz Musiał - contrabasso (kontrabas)
Paulina Tkaczyk - cembalo (klawesyn)
Marcin Sompoliński – dyrygent, absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej. Był uczestnikiem wielu kursów mistrzowskich, m. in. w Lipsku, Stuttgarcie i Brixen. W latach 1997-2002 pracował jako dyrygent Teatru Wielkiego w Poznaniu. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą, towarzysząc wybitnym solistom (K.A. Kulka, J. Kotnowska, E. Chojnacka, W. Ochman, M. Bilson) w prestiżowych salach koncertowych (Beethovenhalle-Bonn, Festspielhaus w Salzburgu, Alte Oper we Frankfurcie). Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych. Od roku 2008 jest stałym dyrygentem niemieckiej orkiestry Concerto Brandenburg specjalizującej się w wykonawstwie muzyki klasycznej na instrumentach historycznych. Jest pomysłodawcą nowatorskiego cyklu koncertów edukacyjnych Speaking Concerts. Jednym z najważniejszych zrealizowanych przez niego projektów był program pt. Music in Death Camps prezentowany w Polsce, Niemczech i Izraelu w 2012 roku.
Tytus Wojnowicz – polski muzyk, oboista. Wykonuje różnorodną muzykę – od poważnej, poprzez filmową aż po etniczną. Artysta utworom muzyki poważnej nadaje wyjątkowe, nowoczesne brzmienie, łącząc elementy muzyki poważnej i popowej. Absolwent warszawskiej AM w klasie oboju prof. S. Malikowskiego. Koncertował m.in. w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, na Tajwanie, w USA (m.in. w Carnegie Hall) oraz krajach Azji i Afryki. Występował w niemal wszystkich liczących się salach koncertowych Europy. Grał wraz z Nigelem Kennedy w ramach trasy koncertowej "The Bach & Vivaldi Experience". W latach 1996-2000 współpracował z Piotrem Rubikiem, który był producentem, aranżerem i kompozytorem większości popularnych utworów wykonywanych przez Wojnowicza w tym okresie. Od 1989 roku jest członkiem Warszawskiego Kwintetu Dętego, z którym nagrał 2 płyty. Występował także z wieloma orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovia, Sinfoniettą Cracovia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Obecnie pracuje jako adiunkt na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym grupy Ensemble de Narol.
Dolnośląski Festiwal Muzyczny (DFM) to wydarzenie cykliczne trwające przez cały rok. W jego programie znajdują się koncerty muzyki klasycznej oraz jazzowej. Podczas festiwalu swój repertuar prezentują uznani artyści oraz młodzi, ambitni i zdolni muzycy. Twórcami festiwalu jest grono kilku przyjaciół: Magdalena Kulig, Magdalena Blum, Henryka Szczepanowska, Ewa Chalecka, Mieczysław Kowalcze oraz Zbigniew Szczygieł. Dyrektorem festiwalu jest Magdalena Kulig, o część artystyczną wydarzenia troszczy się Magdalena Blum.
Napisz komentarz
Komentarze