Minister ds. odbudowy po powodzi Marcin Kierwiński poinformował w Kłodzku, że łączny koszt odtworzenia infrastruktury kolejowej po kataklizmie wynosi 100 milionów złotych. Łączna wartość inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na Dolnym Śląsku to blisko 4 miliardy złotych. Minister Marcin Kierwiński odwiedził również zaporę i elektrownię wodną w Pilchowicach na rzece Bóbr. Jak przekazał, ekspertyzy wykonane na zlecenie spółki Tauron Polska Energia S.A. wskazują, że obiekt jest bezpieczny.
Telewizja Sudecka
31.03.2025 20:02
100 mln na odbudowę linii kolejowych
Ze 100 milionów złotych środków zaangażowanych w odbudowę infrastruktury kolejowej, blisko połowa to kwota wydatkowana jeszcze w 2024 roku. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe już we wrześniu przywróciła do ruchu wszystkie eksploatowane przed wystąpieniem klęski żywiołowej połączenia. Dodatkowo przeprowadziła rewitalizację linii kolejowej z Wrocławia, przez Kłodzko, do Kudowy-Zdroju.
Odbudowa po powodzi infrastruktury kolejowej ma przynieść mieszkańcom dodatkowe korzyści. Jechaliśmy pociągiem z Wrocławia do Kłodzka niespełna godzinę. Czas przejazdu pociągiem skrócił się o pół godziny. To jest znak rozpoznawczy Ministerstwa Infrastruktury, że nowe inwestycje kolejowe radykalnie skracają czas przejazdu pociągami
– powiedział minister ds. odbudowy Marcin Kierwiński, który do stacji Kłodzko Główne przyjechał pociągiem Kolei Dolnośląskich.
Koleją do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego
Ministerstwo Infrastruktury, wspólnie z PKP PLK – narodowym zarządcą infrastruktury – współpracuje z samorządami w zakresie odbudowy infrastruktury kolejowej. Łączny budżet PKP PLK na trwające i planowane inwestycje kolejowe na całym Dolnym Śląsku to 3,8 mld zł. Jednym z takich projektów jest rewitalizacja linii kolejowej z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego, która od ponad 20 lat jest nieczynna.
Planujemy, odbudowujemy, uruchamiamy linię kolejową do Stronia Śląskiego. To inwestycja, która w znacznej mierze będzie realizowana przez samorząd dolnośląski. Są już przetargi. Plan jest taki, by na początku 2027 roku, a może jeszcze pod koniec 2026 roku, mieszkańcy tych terenów mogli skorzystać z tego połączenia. Inwestycje w kolej to inwestycje w rozwój biznesu. Im lepsza będzie infrastruktura, tym więcej turystów przyjedzie i napędzi rozwój Ziemi Kłodzkiej, całego Dolnego Śląska
– podkreślił minister Marcin Kierwiński.
Na rewitalizację 15-kilometrowego odcinka linii nr 322 do Stronia Śląskiego marszałek województwa dolnośląskiego przeznaczył 141 mln zł, z czego większość pochodzi z funduszy europejskich.
Zapora w Pilchowicach jest bezpieczna
Minister Marcin Kierwiński podczas jednodniowej wizyty na Dolnym Śląsku spotkał się również z samorządowcami i prezesem Tauronu Grzegorzem Lotem na zaporze w Pilchowicach. Obiekt stanowi element infrastruktury przeciwpowodziowej, a także pełni rolę zbiornika oraz elektrowni wodnej. Jego zarządcą jest spółka z udziałem Skarbu Państwa Tauron.
Po ekspertyzach, które przeprowadził Tauron, nie ma tu żadnego bieżącego zagrożenia, dotyczącego funkcjonowania tej zapory. Nie ma niebezpieczeństwa dla ludzi. Jasno potwierdzają to ekspertyzy, wykonane przez firmę zewnętrzną
– przekazał minister Marcin Kierwiński.
20 marca 2025 r. Dolnośląski Urząd Wojewódzki wydał spółce pozwolenie na przeprowadzenie prac remontowych zapory w Pilchowicach. Jak poinformował Grzegorz Lot, prezes Tauronu, renowacja ponad 100-letniej zapory ruszy jesienią. Wkrótce przedsiębiorstwo z udziałem Skarbu Państwa ogłosi przetarg i wyłoni wykonawcę robót.
Minister ds. odbudowy po powodzi interweniował ws. zapory, bowiem w ostatnich tygodniach pojawiły się niepotwierdzone spekulacje o pogorszeniu się stanu technicznego obiektu w Pilchowicach.
Podziel się
Oceń
Napisz komentarz
Komentarze
Aktualnie nie ma żadnych komentarzy. Bądź pierwszy, dodaj swój komentarz.
Napisz komentarz
Komentarze