Uchwałę w tej sprawie przyjęto podczas dzisiejszej sesji Rady Miejskiej w Świdnicy. Wraz z przyjęciem nowego cennika, radni przegłosowali również bezpłatne przejazdy dla honorowych dawców krwi PCK I-go stopnia. Niezmiennie miejskimi autobusami za darmo mogą jeździć m.in. seniorzy, którzy ukończyli 70. rok życia i osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Jednorazowy bilet ulgowy w cenie 1,90 zł przysługuje studentom i kombatantom, zaś w cenie 2,30 zł – uczniom, emerytom i rencistom oraz uczestnikom programu Świdnicka Karta Dużej Rodziny. Zmianie uległy też odpowiednio ceny biletów miesięcznych.
To pierwsza podwyżka cen biletów w Świdnicy od 2021 roku, ale stawka nadal należy do jednych z niższych w regionie. Dla porównania w Wałbrzychu bilet normalny od 2023 roku kosztuje 4,40 zł, w Legnicy 4,20 zł, a w Dzierżoniowie od 2022 - 4,00 zł. Według wyliczeń Urzędu Miasta Świdnica zmiany cennika to dodatkowy wpływ do budżetu na poziomie ok. 850 tys. zł.
- Dzięki tym pieniądzom miasto będzie mogło rozpocząć inwestycje, które w ostatnich latach musiały zostać zawieszone: przede wszystkim wymianę mocno wyeksploatowanych wiat przystankowych, starych biletomatów, do których po 25 latach trudno znaleźć części zamienne oraz awaryjnych tablic dynamicznej informacji pasażerskiej. Nie chcieliśmy dodatkowo obciążać portfeli świdniczan w okresie najwyższej inflacji, gdy wydatki bieżące rosły w największym tempie. Dlatego wstrzymywaliśmy się z podwyżkami, wiedząc jednak, że ta sytuacja musi zostać w pewnym momencie odpowiednio uregulowana. Komunikacja miejska nie funkcjonuje w próżni i musimy reagować na rosnące koszty zewnętrzne i wymagania rynku pracy, a jednocześnie zabezpieczać rozwój tego obszaru na odpowiednim do potrzeb poziomie – mówi wiceprezydent miasta, Krystian Werecki.
Aktualnie usługa przewozowa w Świdnicy to koszt 17,5 mln zł, z czego ponad 13 mln zł pokrywa wkład z budżetu Gminy Miasto Świdnica. Pozostałą część pokrywa wpływ ze sprzedaży biletów oraz Gmina Wiejska Świdnicy i Gmina Marcinowice.
- Bezpośredni wpływ na poziom dotowania przewozów pasażerskich z budżetu ma stawka za 1 wzkm (tzw. wozokilometr), którą każdego roku w planie rzeczowo-finansowym przedstawia świdnickie MPK. Wzrost tej stawki jest spowodowany ciągle rosnącymi kosztami pracowniczymi, amortyzacją zrealizowanych inwestycji oraz załamaniem na rynku pracy kierowców. Od 2020 roku stawka za 1 wzkm wzrosła o prawie 52% - wyjaśnia Sławomir Kwiatkowski, dyrektor Wydziału Transportu w Urzędzie Miejskim w Świdnicy.
Urząd miasta stale dopracowuje sieć połączeń komunikacji miejskiej w Świdnicy. W zeszłym roku miasto wprowadziło w tym zakresie znaczące zmiany, które przyniosły konkretne efekty – mieszkańcy coraz częściej korzystają z komunikacji miejskiej. Tylko w 2024 roku łączna liczba przewiezionych pasażerów przekroczyła 2,5 mln, czyli ponad 115 tys. więcej niż w 2023 r. i ponad 189 tys. więcej w porównaniu z 2022 r.
- Świdnica ma rozbudowaną sieć połączeń komunikacji miejskiej, co przekłada się na koszty jej utrzymania. Odbieramy oczywiście również głosy niezadowolonych z jakości usługi czy wprowadzanych zmian w rozkładzie. Każde takie zgłoszenie analizujemy i tam, gdzie jest to zasadne ze względu na interes zbiorowy, wprowadzamy odpowiednie korekty. Wszelkie uwagi dotyczące funkcjonowania transportu publicznego w Świdnicy prosimy na bieżąco zgłaszać do wydziału transportu – dodaje Sławomir Kwiatkowski.
Szczegółowe informacje o ulgach oraz aktualnie obowiązujący cennik biletów jest dostępny na stronie mpk.swidnica.pl.
Napisz komentarz
Komentarze