Zakres inwestycji obejmuje:
usługi inżynierii projektowej w zakresie inżynierii lądowej i wodnej
wycinkę drzew, krzewów i samosiejek
rozbiórkę torów
roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne
roboty elektroenergetyczne
budowę torów
budowę kolei na odcinku trakcji kolejowej do stacji Nowa Bielawa (Bielawa - Góry Sowie) do Srebrnej Góry.
Termin składania ofert upływa 28.I.2025 r. o godz. 9.00, a rozstrzygnięcie procedury powinno nastąpić w II kwartale przyszłego roku. Zgodnie z ogłoszeniem o przetargu zamawiający przywidział na realizację przedmiotowego zadania 18 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą. Oznacza to, że zakończenie robót budowlanych powinno nastąpić w IV kwartale 2026 r.
Szacunkowa wartość zadania opiewa na kwotę 100.000.000 zł. Co ważne w całości zostanie ono sfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu Województwa Dolnośląskiego.
Inwestycja ta jest szczególnie istotna dla rozwoju branży turystycznej w Bielawie, gdyż pozwoli na bezpośrednie połączenie głównych atrakcji Gminy jakimi są Camping "Sudety" i Jezioro Bielawskie (stacja Camping "Sudety") oraz Góry Sowie (Bielawa - Góry Sowie) ze Srebrną Górą, w której znajduje się jedna z największych atrakcji turystycznych Dolnego Śląska - zabytkowa twierdza pruska.
Przypomnę, że 10.VII.2024 r. została podpisana umowa na wykonanie I etapu rewitalizacji linii kolejowej nr 318 relacji Srebrna Góra-Bielawa Zachodnia na odcinku od km 28,295 do km 24,300". Zgodnie z ogłoszeniem o przetargu, zamawiający przywidział na realizację przedmiotowego zadania 8 miesięcy od daty podpisania kontraktu. Oznacza to, że zakończenie robót budowlanych powinno nastąpić do 10.III.2025 r.
Z kolei 2.XII.2024 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie przystąpienia do prac koncepcyjno-analitycznych związanych z utworzeniem linii komunikacyjnej Wrocław - Bielawa - Srebrna Góra - Ścinawka Średnia - Tłumaczów/Otovice - Broumow oraz rozwiązania komunikacyjnego na obszarze Gór Stołowych i Gminy Radków.
Celem ww. prac będą m.in.:
zdefiniowanie niezbędnych do wykonania elementów infrastruktury
identyfikacja kwestii formalno-prawnych związanych z odtworzeniem dawnej linii kolejowej ze Ścinawki Średniej do Tłumaczowa wraz z przejściem granicznym Tłumaczów/Otovice
analiza popytu na transport publiczny w tym obszarze, które będą istotne dla bilansu ekonomicznego przedsięwzięcia
Realizacja pełnego zakresu rzeczowego przedmiotowego zadania stworzyłaby możliwość połączenia linii nr 318 z systemem sieci kolejowej, położonej po drugiej stronie Gór Sowich. W efekcie rezydujący w Bielawie turyści mieliby możliwość dotarcia koleją nie tylko do Srebrnej Góry, ale także do Nowej Rudy, Radkowa, Gór Stołowych, a nawet do czeskich miast Broumov i Mezimesti.
Warto dodać, że z informacji uzyskanych z Dolnośląskich Dróg i Kolei we Wrocławiu wynika, iż w 2023 r. z bielawskich stacji kolejowych (Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna) skorzystało w sumie 112.908 osób. Z pewnością po realizacji pełnego zakresu przebudowy Kolei Sowiogórskiej liczba ta znacząco wzrośnie.
Napisz komentarz
Komentarze