Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Połączenie kolejowe do Karpacza na ostatniej prostej

Samorząd województwa dolnośląskiego skutecznie walczy z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie rewitalizując nieczynne linie kolejowe. Dziś podczas briefingu prasowego w Łomnicy wicemarszałek Michał Rado poinformował o zaawansowaniu prac na odcinkach między Jelenią Górą i Mysłakowicami oraz Mysłakowicami i Karpaczem. Dzięki nim już niebawem kolej wróci do stolicy Karkonoszy po blisko 25 latach.

- To ważny krok w przywracaniu mieszkańcom kotliny jeleniogórskiej dostępu do kolei. Otwarcie tego odcinka umożliwi powrót pociągów do Karpacza, a następnie do Kowar i Kamiennej Góry. Dolny Śląsk jest krajowym liderem inwestycji w kolej. Wszystkie one powstają z myślą o mieszkańcach regionu, a jednocześnie skutecznie pomagają w rozwoju turystycznym i gospodarczym naszego województwa – mówi Michał Rado, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego. 

Odbudowa linii do Karpacza to znakomita wiadomość dla mieszkańców subregionu jeleniogórskiego, ale również dla wszystkich Dolnoślązaków i turystów licznie odwiedzających Karkonosze. Prace podzielono na dwa etapy - Jelenia Góra – Mysłakowice (ok. 10 km długości) i Mysłakowice – Karpacz (ok. 7 km długości). Koszt całej inwestycji przekracza 60 milionów złotych. 

- Sceptycy mówili, że wykonanie tego planu zajmie nam sto lat. Jak widać wyrobiliśmy się znacznie szybciej. Kilka lat temu postawiliśmy sobie ambitne zadania - przywrócić dostępność transportową, zlikwidować wykluczenie komunikacyjne, a jednocześnie otworzyć te niezwykle atrakcyjne turystycznie tereny dla turystyki. Te połączenia kolejowe umożliwią sprawne przemieszczanie się do pracy, szkoły, lekarza, czy też w celach turystycznych. Pozwoli to też zatrzymać cenny kapitał ludzki na tych terenach – dodaje Cezary Przybylski, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego. 

Samorząd województwa, przejmując i rewitalizując nieczynne linie kolejowe, likwiduje białe plamy na komunikacyjnej mapie regionu. Dzięki opisywanej inwestycji pociągi w dalszej kolejności wrócą także do Kowar i Kamiennej Góry. Aktualnie trwa rewitalizacja tego pierwszego odcinka, a w połowie przyszłego roku ruszy przetarg na wykonanie drugiego. 

- Zmieniają się kadencje i zarządy, a walka z wykluczeniem komunikacyjnym trwa i strategie poprzedników są kontynuowane. Poza tą inwestycją w regionie trwa jeszcze kilka projektów rewitalizacyjnych. Cieszę się, że wszystkie idą zgodnie z założonym planem i trzymam kciuki za realizację kolejnych – mówi Tymoteusz Myrda, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego. 

Linia 308 Jelenia Góra - Mysłakowice została wyremontowana w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu, a koszt prac to 21 mln. zł. Remont trwał około 1,5 roku i dziś realizowane są ostatnie prace wykończeniowe. 

- Powrót tych połączeń kolejowych to zbawienie dla naszych górskich miejscowości, które sobie nie radzą nie z liczbą turystów, ale przede wszystkim samochodów. Brakuje parkingów, szerokich ulic, a rozwiązanie jest proste – pociągi – zauważa Jerzy Pokój, Przewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego. 

Rewitalizacja linii 340 na odcinku Mysłakowice - Karpacz realizowana jest dzięki funduszom unijnym. Przewidywany całkowity koszt rewitalizacji tego odcinka to około 41 mln zł w tym: ok. 23,3 mln zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 17,7 mln zł z Budżetu Województwa. Na linii 340 wykonano do tej pory odwodnienie, ułożono tory a obecnie trwa budowa peronów oraz balastowanie torów tłuczniem.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Mikro RulezTreść komentarza: Przy "Mikro" też potrafili pracować od 5:00 do 23:00 (czasem i faktycznie całą noc) lecz jakoś nie słyszałem aby prace wieczorowo-nocne uprzykrzały sąsiadom wypoczynek. Pracować można o każdej porze jeżeli to nie przeszkadza nikomu, a jeżeli przeszkadza to proszę pod 112 dzwonić... Teraz znieczulica, a jak się otworzy Dino to już fajne się bedzie chodzić do marketu pod nosem zamiast czołgać się do Biedronki, Intermarche lub Lidla....Data dodania komentarza: 3.01.2025, 13:47Źródło komentarza: Bielawa wywalczyła inwestora, który za nieruchomość gminną zapłacił ponad 2.000.000 złAutor komentarza: Mieszkańca BielawyTreść komentarza: Współczuję sąsiadom hałasu przez całą dobę… Zachęcam do zapoznania się z reportażem na ten temat w TVN UWAGAData dodania komentarza: 3.01.2025, 08:42Źródło komentarza: Bielawa wywalczyła inwestora, który za nieruchomość gminną zapłacił ponad 2.000.000 złAutor komentarza: PoznańTreść komentarza: Robi się kurort nad kurorty . Pozdrawiam trzymam kciukiData dodania komentarza: 2.01.2025, 20:04Źródło komentarza: Kolej już wkrótce dojedzie do Campingu Sudety w BielawieAutor komentarza: JanosikTreść komentarza: Wkrótce atak orków na nieruchomości .Drogi dojazdowe na Camp ponad 30 mln Frankowskiego, Wysoka , itd. itd . Przystanek PKP . 7 mln inwestycja rozbudowa Campingu. Robi się fajna dzielnica w PowiecieData dodania komentarza: 2.01.2025, 19:36Źródło komentarza: Weekendowa "inwazja" turystów na bielawski Camping "Sudety"Autor komentarza: PrawdaTreść komentarza: Działki na jeziorze będą za miliony .Data dodania komentarza: 2.01.2025, 19:17Źródło komentarza: Weekendowa "inwazja" turystów na bielawski Camping "Sudety"Autor komentarza: JanosikTreść komentarza: Facebok p. Hordyja Lepszy niż gazeta Wyborcza i Foto szop z Holandi . Prawdziwy dynamitData dodania komentarza: 1.01.2025, 10:07Źródło komentarza: W Bielawie bez większych problemów woda przepływa przez miasto z lekkimi podtopieniami
Reklama