W związku z zapowiadanymi przez wielu sprzedawców i producentów szczególnie korzystnymi warunkami sprzedaży w ramach Black Friday, który w tym roku przypada na 29 listopada, Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina mieszkańcom powiatu dzierżoniowskiego, że kupując towar po obniżonej cenie mamy takie same prawa jak przy zakupie tej samej rzeczy za cenę przed obniżką.
W zależności od tego w jaki sposób kupujemy towar przysługują nam określone uprawnienia:
Zakupy przez internet
Jeśli kupiliśmy towar przez internet, czyli na odległość, to mamy ustawowe prawo do jego zwrotu – w ciągu 14 dni od otrzymania, czyli odbioru przesyłki np. od kuriera, na poczcie, czy z paczkomatu. Warunki zwrotu – miejsce odesłania towaru, inne wymogi powinny być określone w regulaminie sklepu internetowego dostępnego na jego stronie.
Zakupy w sklepie stacjonarnym
Jeśli rzecz kupiliśmy w sklepie stacjonarnym, to zwrot towaru jest możliwy tylko za zgodą i na warunkach określonych przez sprzedawcę. Przed zakupem upewnij się więc czy w ogóle jest taka możliwość, np. czy sprzedawca w ramach swojej polityki handlowej wprowadził taką zasadę i na jakich warunkach możesz dokonać zwrotu. Zwracając towar musimy więc przestrzegać zasad wskazanych przez sprzedawcę, przede wszystkim terminu zwrotu, ale też zachowania oryginalnego opakowania, nie odczepiania metek, posiadania paragonu, dokonania zwrotu w miejscu zakupu i tp.
Reklamacja towaru
W przypadku, gdy zakupiony towar okaże się niezgodny z umową (wadliwy) – masz prawo dochodzić roszczeń od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, bądź od gwaranta na podstawie otrzymanego dokumentu gwarancyjnego – niezależnie od upustu cenowego i od tego czy była to sprzedaż na odległość czy w sklepie stacjonarnym.
Warto też przypomnieć, aby płacąc za towar zwrócić uwagę na to czy towar jest faktycznie przeceniony, czy cena na paragonie jest taka sama jaka widnieje na eksponowanym towarze – obowiązuje cena na tzw. półce, wieszaku i tp.
Dodatkowe informacje o Black Friday można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Napisz komentarz
Komentarze