Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Świebodzice w LOT AW

Miasto Świebodzice dołączyło do stowarzyszenia Lokalna Organizacja Turystyczna Aglomeracji Wałbrzyskiej. Organizacja liczy już tym samym 49 członków. Certyfikat potwierdzający uczestnictwo w LOT AW odebrali dziś burmistrz miasta Paweł Ozga i jego zastępca Tobiasz Wysoczański. -Wszystkich chętnych, którzy chcą dołączyć do LOT Aglomeracji Wałbrzyskiej i współtworzyć nasze stowarzyszenie zapraszamy do kontaktu tu lub pisząc maila na adres [email protected] – zaprasza prezeska LOT AW, Anna Żabska.
Świebodzice w LOT AW

- Lokalna Organizacja Turystyczna Aglomeracja Wałbrzyska daje nam skrzydła do promocji miasta.              W silnej grupie możemy zdziałać więcej i wierzę, że przynależność do stowarzyszenia sprawi, że Świebodzice staną się jeszcze popularniejsze – wyjaśnia burmistrz Ozga.  

Historia Świebodzic

Najazdy czeskie, które dość często nawiedzały ziemię śląską w latach 1039–1137, paradoksalnie przyczyniły się do powstania licznych grodów warownych wzdłuż pogranicza polsko-czeskiego. Właśnie jedna z takich warowni dała początek dzisiejszym Świebodzicom pod koniec XI wieku. Historyczne udokumentowane źródłami pisanymi początki Świebodzic, a także dzisiejszych dzielnic miasta, niegdyś odrębnych wsi – Pełcznicy i Cierni, przypadają na początek XIII wieku.

Przed 1228 r. miała miejsce pierwsza, bliżej nieznana inicjatywa lokacyjna na prawie niemieckim. W 1228 r. biskup wrocławski Wawrzyniec konsekrował kościół św. Mikołaja. W 1241 r. całą niemal południowo-wschodnią Polskę nawiedziła groźna nawała tatarska. Po najeździe tatarskim Świebodzice objął jako lenno Marboto de Czetaros (Czetryc). Na miejscu zniszczonej osady właściciel wybudował zamek, znajdujący się przypuszczalnie w obrębie dzisiejszego Placu Legionów Polskich. W 1279 r. Henryk Probus w przywileju nazwał mieszkańców „mieszczanami”; stąd jest to przyjmowana data nadania praw miejskich.

W 1293 r. miasto weszło do księstwa jaworsko-świdnickiego. W 1310 r. za namową Świdnicy książę Bernard pozbawił Świebodzice przywileju miejskiego. Przywrócił je w 1337 r. książę jaworsko-świdnicki Bolko II Mały. Źródłem dochodów Świebodzic były jarmarki oraz handel, prowadzony dzięki położeniu miejscowości obok ważnego szlaku handlowego wiodącego z Wrocławia do Czech.

W połowie XIII w. na Dolny Śląsk zaczęły napływać liczne grupy kolonistów z Europy Zachodniej, zwłaszcza Niemców. Ich przybycie sprzyjało germanizacji Śląska.

Od 1509 do 1808 roku Świebodzice należały do Hochbergów z Książa i były w tym czasie miastem prywatnym. Miasto poniosło straty w okresie wojny trzydziestoletniej (1618–1648). Następnie weszło w okres odbudowy. Stopniowo rozwijała się produkcja rzemieślnicza i zwiększała się liczba cechów. Miasto stało się znowu ośrodkiem handlu dla okolicznych wsi, a od 1706 r. odbywały się targi zbożowe. W 1722 r. hrabia Konrad Maksymilian Hochberg nadał miastu pełną władzę rozstrzygania w sprawach straceń.

W XIX w. Świebodzice zaczęły rozwijać się jako ośrodek przemysłowy. Ich specjalnością stała się fabryczna produkcja zegarów. Pierwszą fabrykę uruchomił w 1847 r. przybyły z Oleśnicy zegarmistrz Gustaw Becker. Dzięki pomocy państwa oraz renomie, jaką na rynkach europejskich szybko zaczęły zdobywać zegary Beckera, produkcja szybko rosła.

Bardzo wcześnie Świebodzice uzyskały połączenie kolejowe. Idea budowy połączenia z Wrocławiem powstała już w 1830 r. wśród kupców wrocławskich. W marcu 1837 r. utworzono komitet budowy kolei świebodzickiej, w skład którego wchodzili G. H. Rűffen, hrabia Jan Henryk X von Hochberg,                 E. von Loebbecke, C. G. Kopisch i inni. Dzięki finansowemu poparciu Królewskiego Instytutu Handlu Morskiego oraz powołaniu do życia w dniu 2 czerwca 1841 r. Towarzystwa Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej przystąpiono do energicznej pracy, wskutek której już 28 października 1843 r. nastąpiło uroczyste otwarcie drugiej na Śląsku oraz na obecnych ziemiach polskich linii kolejowej łączącej Wrocław ze Świebodzicami.

W 1853 r., przedłużono linię kolejową z Wrocławia do Wałbrzycha. Odtąd Świebodzic wzrosła jeszcze bardziej. Ich pozycja była już nie tylko gospodarcza. Przez Świebodzice liczne rzesze kuracjuszy podążały do takich uzdrowisk jak Szczawno, Stary Zdrój i Cieplice. Także dziewiętnastowieczni turyści zatrzymywali się na miejscowym dworcu, aby stąd wyruszać na górskie wycieczki.

W międzywojniu miasto utrzymało swą przemysłowo-turystyczną pozycję, choć w 1935 r. Fabryka Zegarów Gustava Beckera zakończyła swoją działalność. W okresie drugiej wojny światowej, zwłaszcza od 1943 r., prawie cały przemysł Świebodzic przestawiony został na wojenne potrzeby Niemiec. W mieście znajdowała się także filia obozu koncentracyjnego Gross-Rossen.

W 1945 r. Świebodzice weszły w skład Polski, początkowo pod nazwą Frybork. Ludność niemiecką wysiedlono, zastępując polskimi osadnikami. Miasto poszerzono o terytoria sąsiednich wsi Cierni i Pełcznicy. Od 1999 r. Świebodzice należą do powiatu świdnickiego województwa dolnośląskiego.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklamadotacje rpo
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Zażenowana ale z nadziejąTreść komentarza: Spoko, fajnie jeśli będą nowości Ale jeśli, ma to być kolejna kopia, kopi już istniejących w naszym powiecie sklepów to totalny bez sens Klientów nie przybędzie, poprostu ludzie się rozłożą Nie dla kolejnego kika, sinsaya, pepco, tediego ileż można i ogromne NIE dla kolejnej biedronki Otwórzcie totalnie nowe sklepy w naszym powiecie Leroy świetny pomysł, ktoś w komentarzach wspomniał o kinie - super, Otwórzcie Auchana, Carffora czy Leclerca zamiast kolejnej biedronki czy Lidla Otwórzcie bershke, new yorkera, Reserved, a nie znowu sinsaya Yes4home, nie kolejne pepco Lodowisko, nie kolejną siłownię Jest ogrom możliwości, nie schrzańcie tego i tym razem Jak na tak mały powiat 2 action, 3 sinsaye, pepco czy kików już nawet nie wiem ile, to już jest śmiechData dodania komentarza: 21.11.2024, 21:10Źródło komentarza: Ruszyła budowa dużego parku handlowego w DzierżoniowieAutor komentarza: MyTreść komentarza: Raczej bliżej Bielawy🤣to będzie w DzierżoniowieData dodania komentarza: 21.11.2024, 14:58Źródło komentarza: Ruszyła budowa dużego parku handlowego w DzierżoniowieAutor komentarza: MyTreść komentarza: Umiesz przecież dzieciaku korzystać z internetuData dodania komentarza: 21.11.2024, 14:56Źródło komentarza: Ruszyła budowa dużego parku handlowego w DzierżoniowieAutor komentarza: mameluchTreść komentarza: a to deweloper kupujący ziemię i budujący swój obiekt ma zająć się powodzianami?Data dodania komentarza: 21.11.2024, 11:15Źródło komentarza: Ruszyła budowa dużego parku handlowego w DzierżoniowieAutor komentarza: mameluchTreść komentarza: Majster jest po drugiej stronie ulicy, a po drodze jeszcze OrlenData dodania komentarza: 21.11.2024, 11:14Źródło komentarza: Ruszyła budowa dużego parku handlowego w DzierżoniowieAutor komentarza: JulaTreść komentarza: Najlepsze te komentarze typu po co ?😀 A później na parkingu nie ma gdzie zaparkować ludzie to jednak dziwny typ.Ja nie palę ale nie narzekam że sprzedaja papierosyData dodania komentarza: 21.11.2024, 08:57Źródło komentarza: Ruszyła budowa dużego parku handlowego w Dzierżoniowie
Reklama