Jego wykonawcą jest konsorcjum firm Kobylarnia (lider) oraz Mirbud, a wartość umowy wynosi ponad 378 mln zł. Odcinek ten, podobnie jak pozostałe, będzie realizowany w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności zrealizuje prace projektowe, uzyska decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie rozpocznie prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kwartale 2028 r.
Dwa węzły i 35 obiektów inżynierskich
W ramach umowy powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 w minimalnym stopniu będzie wykorzystywać przebieg obecnej DK8, w przeważającej części na przecięciach z nią. W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie dziewięć mostów (w tym siedem pełniących również funkcję przejść dla zwierząt), osiem wiaduktów nad drogą ekspresową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt oraz 16 przepustów, z czego 14 będzie pełniło również funkcję przejść dla zwierząt.
Czwarty z sześciu odcinków S8
Realizację dwujezdniowej, dwupasowej drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Bardem, o długości blisko 64 km, podzieliliśmy na sześć krótszych odcinków. W grudniu 2023 r. podpisaliśmy umowy na realizację pierwszych trzech odcinków od Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 33 km. W trakcie procedury przetargowej są jeszcze dwa odcinki od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich, o łącznej długości ok. 17 km.
Trasa będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 i drogi ekspresowej S8. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu pozostawioną rezerwę w pasie dzielącym.
S8 dalej na południe
W trakcie przygotowania Programu Inwestycji jest trasa z Barda do Kłodzka. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem analizowanych we wcześniejszych etapach wariantów. Wykonane analizy wskażą wariant preferowany do dalszej realizacji.
W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Napisz komentarz
Komentarze