Muzyka kościelna autorstwa Georga Friedricha Händla z całą pewnością ustępuje popularnością kompozycjom tworzonym przez niego na potrzeby teatru. Wśród pełnych przepychu utworów nie brakuje jednak prawdziwych arcydzieł. Podczas koncertu w Kościele Pokoju w Świdnicy prowadzony przez Andrzeja Kosendiaka Wrocław Baroque Ensemble zestawi je z kompozycjami estońskiego artysty urodzonego dwieście pięćdziesiąt lat po barokowym mistrzu. Arvo Pärt, bo o nim mowa, mierząc się z sacrum, zdecydował się przyjąć zupełnie inną niż twórca Mesjasza postawę – jego muzykę przepełnia bowiem prostota i skromność.
Prezentowane przez muzyków dzieła Estończyka związane będą z obchodzonym w dniu koncertu świętem Zesłania Ducha Świętego. Pärt skomponował je, stosując budzącą skojarzenia z muzycznym minimalizmem autorską techniką tintinnabuli, która zapewniła mu pozycję jednego z najwybitniejszych twórców współczesności. W Veni Creator opracował on dwie strofy hymnu do Ducha Świętego wykorzystywanego tego dnia w kościelnej liturgii. Usłyszymy następnie jedną z części skomponowanej w latach 1990–1991 Berliner Masse. Opracowanie ordinarium missae kompozytor uzupełnił m.in. o śpiewaną w Zielone Świątki sekwencję Veni Sancte Spiritus i to ona właśnie zabrzmi w Świdnicy.
Kompozycje Händla zaprezentowane w drugiej części koncertu także łączy wspólne liturgiczne przeznaczenie. Pochodzący z Halle twórca napisał je, gdy jako dwudziestojednolatek wyjechał do Włoch. Niedługo po swoim przybyciu do tego kraju otrzymał zamówienie na stworzenie nowych dzieł na obchody wspomnienia Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel w znajdującym się w Rzymie karmelickim kościele Santa Maria in Montesanto. Händel opracował na tę okazję trzy psalmy wykonywane tego dnia podczas nieszporów. Wrocław Baroque Ensemble zaprezentuje dwa z nich. Jako pierwszy zabrzmi Nisi Dominus, czyli Psalm 127 (Jeżeli Pan domu nie zbuduje), następnie Dixit Dominus – Psalm 110 (Wyrocznia Boga dla Pana mego). W obu Händel w genialny sposób łączy niemiecki styl muzyczny oparty na kontrapunkcie z typową dla Włoch finezją i melodyjnością.
Veni ad me
19 maja, niedz., 19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Program:
A. Pärt Veni creator; Veni Sancte Spiritus z Berliner Messe
G.F. Händel Nisi Dominus HWV 238, Dixit Dominus HWV 232
Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble:
Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska, Dagmara Dobrowolska, Anna Zawisza – soprany
Daniel Elgersma, Piotr Olech – kontratenory
Florian Cramer, Michiel Haspeslagh – tenory
Jaromír Nosek, Volodymyr Andrushchak – basy
Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka – skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – wiolonczela
Łukasz Macioszek – kontrabas
Přemysl Vacek – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw, organy
https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/11265
Napisz komentarz
Komentarze