Świat Młodych Badaczy to międzynarodowy program edukacyjny, skierowany do uczniów klas 2-3 szkół podstawowych, realizowany w Polsce od 2016 roku we współpracy z firmą LeoLAB. Tegoroczna edycja rozpoczęła się w Dzierżoniowie i okolicznych miejscowościach, a warsztaty programu są organizowane w Szkole Podstawowej nr 1 i nr 9 w Dzierżoniowie, a także w Bielawie, w Pieszycach, w Piławie Dolnej i Piławie Górnej.
Koncepcja nauczania – osobiste doświadczenie
W czasie 90-minutowych interaktywnych warsztatów dzieci wykonują eksperymenty badawcze – przykładowo odmierzają potrzebne składniki, samodzielnie identyfikują badane substancje i wyciągają wnioski. Koncepcja nauczania w programie Świat Młodych Badaczy zakłada, że tylko przez osobiste doświadczenie dzieci mogą zdobyć lepsze wyobrażenie i zrozumieć, na czym polega praca badawcza. Biorąc udział w tym projekcie, młodzi ludzie poznają proces badawczy od tezy, poprzez wykonanie projektu, aż po ocenę jego rezultatów. Dzieci w trakcie zajęć przeprowadzają eksperymenty, zadają pytania, a także analizują i interpretują dane. Dzięki temu mogą rozwijać swoją kreatywność i zdolności poznawcze w sposób skuteczny i efektywny.
Rozwój kompetencji
Projekt Świat Młodych Badaczy ma na celu rozbudzenie pasji do nauk ścisłych i przyrodniczych wśród najmłodszych oraz rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia. Poprzez interaktywne warsztaty program kształtuje nie tylko kompetencje przedmiotowe, ale także rozwija umiejętność współpracy i rozwiązywania problemów. Zajęcia inspirują dzieci i młodzież do zainteresowania się nauką, a także poprzez możliwość samodzielnego eksperymentowania, zachęcają je do odkrywania fascynującego świata wokół.
- Wiemy, jak istotne w procesie edukacji jest myślenie, a nie tylko zapamiętywanie, i mocno kibicujemy koncepcji, że uczyć się to znaczy doświadczać i eksperymentować. Tak się rodzą innowacje. Chcemy wspierać dzieci w tym obszarze, dlatego realizujemy projekt Świata Młodych Badaczy, szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do tego typu wiedzy nie jest wcale czymś oczywistym. Patrząc na efekty projektu, czujemy, że mamy tu realny, pozytywny wpływ - podkreśla Dorota Strosznajder, Dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej oraz Pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej Henkel Polska, koordynatorka projektu z ramienia Henkel Polska.
Popularność projektu w społecznościach lokalnych
Projekt wpisał się niejako na stałe w program roku szkolnego wielu placówek w miejscowościach zlokalizowanych wokół siedzib Henkla w Polsce: w Dzierżoniowie, Stąporkowie, Raciborzu i Warszawie. Od roku 2016 w warsztatach Świata Młodych Badaczy wzięło udział blisko 9 100 dzieci. Zasięg tej inicjatywy z roku na rok rośnie, jest ona doceniana zarówno przez społeczności lokalne, nauczycieli, szkoły, rodziców, jak również od wielu lat także przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Świat Młodych Badaczy dla rodziców
Warsztatom towarzyszy strona internetowa https://www.henkel-swiatmlodychbadaczy.pl. W ubiegłym roku wzbogacona o sekcję Dla rodziców, która zachęca do wspólnego spędzania czasu i eksperymentowania z dziećmi. Na specjalnie przygotowanej stronie internetowej firmy Henkel rodzice znajdą bezpłatny dostęp do wyjątkowych pomysłów na ciekawe doświadczenia, które można łatwo przeprowadzić w warunkach domowych. Każdy eksperyment jest opatrzony instrukcjami, umożliwiającymi sprawne i bezpieczne przeprowadzenie doświadczenia. Jak wytworzyć klej ze skrobi? Jak zrobić tajnopis? Jaką powierzchnię ma skóra? Wszystko to można teraz po prostu sprawdzić, doskonale się przy tym bawiąc!
Partner projektu LeoLAB
Warsztaty Świata Młodych Badaczy prowadzone są przez partnera programu, firmę LeoLAB, która działa w branży animacyjno-edukacyjnej, a podczas zajęć przybliża młodym ludziom nauki ścisłe dzięki praktycznym doświadczeniom.
– Nie istnieje skuteczniejszy sposób na naukę niż poprzez praktykę i zabawę. To recepta na zachęcenie najmłodszych do poszerzania swojej wiedzy oraz odkrywania tajemnic otaczającego nas świata. Zaangażowanie dzieci, z którym spotykam się na każdym warsztacie, doskonale ilustruje tę prawdę – mówi Natalia Leońska z LeoLAB.
***
O firmie Henkel
Dzięki wiodącym markom, innowacjom i technologiom spółka zajmuje czołowe pozycje rynkowe zarówno w sektorze przemysłowym, jak i dóbr konsumpcyjnych. Henkel Adhesive Technologies jest światowym liderem rynku klejów, uszczelniaczy i powłok funkcjonalnych. Dział Consumer Brands zajmuje wiodącą pozycję na wielu rynkach świata, zwłaszcza w obszarze produktów do pielęgnacji włosów oraz środków piorących i czystości. Trzy najsilniejsze marki to Loctite, Persil i Schwarzkopf. W 2022 roku Henkel odnotował przychody ze sprzedaży na poziomie około 22 mld euro i skorygowany zysk operacyjny w wysokości około 2,3 mld euro. Akcje uprzywilejowane spółki wchodzą w skład niemieckiego indeksu giełdowego DAX. Firma posiada jasną strategię zrównoważonego rozwoju z konkretnymi celami, a idea ta ma w Henklu długą tradycję. Firma założona w 1876 zatrudnia dziś około 50 tysięcy pracowników na całym świecie, tworzących zaangażowany i zróżnicowany zespół o silnej kulturze korporacyjnej, wspólnym systemie wartości i motcie: „Pioneers at heart for the good of generations”. Więcej informacji na www.henkel.com oraz www.henkel.pl.
Materiały graficzne są dostępne na stronie: http://www.henkel.com/press