List był odpowiedzią na podjętą 28.III.2019 r. uchwałę Sejmiku Województwa o udziale w rządowym Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. Rządowy program zakłada odpowiednie planowanie i wsparcie inwestycji usprawniających komunikację pasażerską na poziomie międzyregionalnym i regionalnym.
Jednym z zadań przewidzianych do realizacji w ramach ww. programu jest II etap budowy linii kolejowej do Bielawy tj. od dworca Bielawa Zachodnia, poprzez Camping "Sudety", aż do Nowej Bielawy (przy ul. Sowiej).
Realizując zapisy zawarte w liście Województwo Dolnośląskie przejęło od PKP S.A. następnych sześć linii kolejowych o łącznej długości ponad 100 km. Co ważne, wśród przejmowanych odcinków znalazła się także trakcja relacji "Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra".
Na przestrzeni kolejnych lat wykonano szereg prac przygotowawczych, w tym wykonano inwentaryzację istniejącej infrastruktury oraz przygotowano dokumentację techniczną.
Pismem z dnia 14.XI.2023 r. zwróciłem się z prośbą do Marszałka Województwa Dolnośląskiego o uruchomienie procedur przetargowych, które pozwoliłyby wyłonić wykonawcę modernizacji linii kolejowej nr 318 na odcinku Bielawa Zachodnia - Camping "Sudety" - Nowa Bielawa.
W odpowiedzi, organ wykonawczy Województwa Dolnośląskiego zwrócił się z wnioskiem o przekazanie przez Gminę Bielawa działki oznaczonej geodezyjnie numerem 917/3 obręb Fabryczna o pow. 0,2578 ha, niezbędnej do zachowania ciągłości trakcji na terenie bielawskiego samorządu.
Ponadto 27.XII.2023 r. Sejmik Województwa Dolnośląskiego przyjął uchwałę budżetową na rok 2024, w której w załączniku nr 8 zdefiniowano zadania majątkowe planowane do realizacji w roku bieżącym. Jednym z nich jest "Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 na odcinku Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra". Na ten cel zapisano 11.871.907 zł, a kolejne 20.000.000 zł zapisano w Wieloletniej Prognozie Finansowej WD.
Następnego dnia, tj. 28.XII.2023 r., Rada Miejska Bielawy podjęła uchwałę o wyrażeniu zgody na dokonanie darowizny przedmiotowej nieruchomości na rzecz Województwa Dolnośląskiego.
Obecnie nie ma już żadnych przeszkód aby rozpocząć realizację rzeczowej części przedsięwzięcia. Według deklaracji samorządu wojewódzkiego, II etap budowy kolei do Bielawy powinien zostać przeprowadzony w latach 2024 - 2025.
Napisz komentarz
Komentarze