Natomiast za okres od stycznia 2022 r. błędy można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. Nowe terminy, w jakich płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) obowiązują od 2022 roku.
Jeżeli są błędy w dokumentach rozliczeniowych złożonych do ZUS-u za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r., można je skorygować tylko do 1 stycznia 2024 r.
- Po tej dacie my już nie przyjmiemy korekt dokumentów rozliczeniowych za ten okres, ponieważ nie będzie już możliwa zmiana stanu rozliczenia na koncie płatnika składek – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Rzeczniczka wyjaśnia, że po tym czasie korekta będzie możliwa jedynie na podstawie prawomocnego wyroku sądu lub prawomocnej decyzji ZUS i wyłącznie na koncie ubezpieczonego.
Natomiast korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) złożonych za okres od stycznia 2022 r. będzie można przekazać w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy.
Płatnicy składek mogą skorzystać ze wsparcia ZUS-u przy weryfikacji dokumentów. Taką pomoc mogą uzyskać telefonicznie – w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) – tel. 22 560-16-00, podczas
e-wizyty w ZUS, a także w dowolnej placówce ZUS.
Dlaczego płatnicy składają korekty?
Płatnicy dość często korygują dokumenty ubezpieczeniowe - zgłoszeniowe i rozliczeniowe.
- Powodem są błędy zarówno zidentyfikowane przez płatnika, jak i wynikłe podczas kontroli ZUS – mówi Kowalska-Matis.
Według rzeczniczki, korekty dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych, co do zasady dokonuje się w programie Płatnik lub e-Płatnik (dostępny na platformie PUE ZUS) . Niektórzy płatnicy (rozliczający składki do 5 osób) mogą zrobić to w formie papierowej. Konsekwencją przeprowadzonej korekty są często zmiany w zakresie wynagrodzeń, zasiłków i podatków.
Dokumenty rozliczeniowe za okres ostatnich 24 miesięcy są widoczne w programie Płatnik oraz e-Płatnik i nie ma konieczności występowania o nie do ZUS. Jeżeli jednak korekta dotyczy wcześniejszego okresu, niezbędne jest zamówienie danych w ZUS. Korekty dokonuje się, bowiem na dokumentach już istniejących, przetworzonych przez organ. Zamówienie danych składa się m. in. na adres e-mail: [email protected]. W treści zamówienia należy podać nazwę płatnika składek, jego dane identyfikacyjne - NIP, REGON, oraz okres rozliczeniowy, który interesuje płatnika. Zamówione komplety rozliczeniowe są udostępniane w ciągu 24 godzin (nie wliczając dni wolnych od pracy - sobót, niedziel i świąt) oraz widoczne dla użytkownika w programie Płatnik i aplikacji e-Płatnik przez okres 30 dni.
Napisz komentarz
Komentarze