- Mocna obsada - blisko 90 załóg – najlepsi kierowcy z Polski i zagraniczni goście
- Zróżnicowana stawka rajdówek – od najnowszych konstrukcji za ponad milion złotych po samochody sprzed kilkudziesięciu lat
- 51. Rajd Świdnicki to 1. runda mistrzostw Polski (RSMP) pierwszy rajd w kalendarzu Motul HRSMP (mistrzostwa historyczne)
- Dwa dni rywalizacji – 22-23 kwietnia
- 13 odcinków specjalnych w okolicach Świdnicy
- Serwis na terenie OSiR w Świdnicy
- Spotkanie z zawodnikami – w piątek, 21 kwietnia o 19:00
Najlepsze rajdowe załogi z Polski już w ten weekend (22-23 kwietnia) zainaugurują tegoroczną odsłonę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Pierwszą okazją do walki o punkty będzie 51. Rajd Świdnicki, impreza obecna w kalendarzu mistrzostw Polski od 45 lat. Jakie rajdówki będzie można zobaczyć? Gdzie zawodnicy będą się ścigać? Oto najważniejsze informacje.
51. Rajd Świdnicki – co to za impreza?
Zawody zorganizowane przez Automobilklub Sudecki to pierwsza runda krajowego czempionatu (RSMP). Na trasie rajdu zmierzą się również zawodnicy zgłoszeni w ramach Motul Historycznych Samochodowych Mistrzostw Polski, czyli serii dla załóg w rajdówkach sprzed kilkudziesięciu lat. Kierowcy i piloci będą walczyć o jak najlepsze czasy przejazdu na trzynastu odcinkach specjalnych. Jedenaście z nich wytyczono na asfaltowych drogach wokół Świdnicy, a dwa zostaną rozegrane w centrum miasta. W rajdach samochodowych zawodnicy rywalizują wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli wyłączonych z ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych trasach. Między odcinkami rajdówki poruszają się w normalnym ruchu ulicznym, zgodnie z obowiązującymi przepisami i ograniczeniami.
51. Rajd Świdnicki – kto wystartuje? Zobacz rajdówki za milion złotych!
Do rajdu zgłosiło się 86 załóg. 39 z nich pojedzie samochodami z napędem na cztery koła. W tym gronie jest 12 duetów dysponujących konstrukcjami klasy Rally2 i R5. To najszybsze i najbardziej zaawansowane samochody, jakimi można się ścigać w Polsce. Mają ponad 300 KM mocy, stały napęd na cztery koła, zawieszenie o imponującym skoku oraz sekwencyjną skrzynię biegów. Jeden egzemplarz rajdówki Rally2 kosztuje ponad milion złotych!
W ramach inauguracyjnej rundy RSMP powalczy 65 załóg, z czego 46 może zdobywać punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu. Z kolei start w historycznym czempionacie zaanonsowało 21 załóg w rajdówkach sprzed lat.
Faworytami 51. Rajdu Świdnickiego są Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Grzyb wielokrotnie stawał na podium tej imprezy, w tym cztery razy na najwyższym stopniu. W tym roku wrocławianin powalczy o swój piąty triumf w Rajdzie Świdnickim, czym może wyrównać rekord niezapomnianych mistrzów – Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga. Zadanie Grzybowi może nieco ułatwić nieobecność Kacpra Wróblewskiego i Toma Kristenssona. Wróblewski, który w duecie z Jakubem Wróblem wygrał dwie poprzednie edycje Rajdu Świdnickiego, nie zgłosił się do inauguracyjnej rundy RSMP. Z kolei Szwed – ubiegłoroczny mistrz Polski – wraz ze swoim pilotem Andreasem Johanssonem zdecydował się na rywalizację w mistrzostwach Europy.
Samochodami najwyższej klasy dysponować będą także inni kierowcy, którzy mają na swoim koncie podium wywalczone na oesach wokół Świdnicy, czyli Maciej Lubiak (pilot: Grzegorz Dachowski, Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Sylwester Płachytka (pilot: Jakub Gerber, Skoda Fabia Rally2 evo). Najpopularniejszą konstrukcją w klasie R5/Rally2 jest Skoda Fabia, którą wystartuje sześć załóg. Dwie pojadą Citroenami C3 Rally 2 (Tochowicz/Białowąs oraz Kotarba/Kotarba), a na trasie kibice zobaczą jeszcze takie samochody, jak Hyundai i20 R5 (Szeja/Szeja), Volkswagen Polo GTI R5 (Poloński/Sitek), Ford Fiesta Rally2 (Kołtun/Pleskot) i Citroen DS3 R5 (Marek Temple).
W Świdnicy pojawią się także Martins Sesks i Renars Francis, znani ze startów w mistrzostwach Europy. 23-letni Łotysz skorzysta ze Skody Fabii Rally2 Kit, czyli rajdówki z napędem 4x4, wyposażonej w zestaw przeróbek, które upodabniają czeski samochód do konstrukcji Rally2.
51. Rajd Świdnicki – zróżnicowane rajdówki na liście zgłoszeń
W inauguracyjnej rundzie krajowego czempionatu wystartują nie tylko zawodnicy w tych najszybszych rajdówkach. Zacięta walka będzie się toczyć także w poszczególnych kategoriach. Ciekawie zapowiada się rywalizacja o zwycięstwo w klasie 3 (Rally3), do której dołączyli nowi zawodnicy. W poprzednim sezonie w tej kategorii regularnie rywalizowały dwie załogi, a w Rajdzie Świdnickim o zwycięstwo powalczy już sześć duetów. Każdy z nich dysponuje identycznym samochodem – Fordem Fiestą Rally3, co zwiastuje wyrównany pojedynek o zwycięstwo w klasie. Skonstruowana i budowana w krakowskim oddziale M-Sportu Fiesta Rally3 jest obecnie jest jedynym dostępnym obecnie samochodem tej kategorii. Do takiej rajdówki przesiada się m.in. 23-letni Piotr Parys, który utworzy załogę z doświadczonym Damianem Sytym.
36 z 65 załóg zgłoszonych do rundy RSMP to duety w samochodach z napędem na jedną – przednią lub tylną oś. Zabrakło wśród nich urzędujących mistrzów Polski w klasie 2WD, czyli Adama Sroki i Patryka Kielara, których starty zatrzymały problemy budżetowe. Na szybkich oesach wokół Świdnicy zdecydowanym kandydatem do zwycięstwa w „ośce” jest Jacek Sobczak. Kierowca, pilotowany przez Mateusza Pawłowskiego, dysponuje niezwykle mocnym Porsche 911 GT3, a swoje tempo potwierdził już rok temu wygrywając Rajd Świdnicki w klasie 2WD. O miejsca na podium powalczą także inni czołowi zawodnicy krajowej „ośki”: Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4), Grzegorz Bonder i Kamil Heller (Renault Clio Rally4), Błażej Gazda z Maciejem Mikuliszynem (Peugeot 208 Rally4) oraz Marek Nowak i Adrian Sadowski (Opel Corsa Rally4). Z wspomnianymi kierowcami zmierzy się również 23-letni Filip Pindel (pilot: Krzysztof Pietruszka, Peugeot 208 Rally4), który w poprzednim sezonie rywalizował w rundach mistrzostw Czech.
W gronie 21 załóg zgłoszonych w ramach mistrzostw historycznych jest aż dziewięć duetów w samochodach z napędem na wszystkie koła. Fordem Sierrą RS Cosworth wzorowanym na rajdówce Mariana Bublewicza pojadą Marek Suder i Marcin Kowalik – urzędującym mistrzowie Polski w rajdach historycznych. Start w Świdnicy zaanonsował także Robert Luty (pilot: Marcin Celiński, Subaru Legacy 4WD), który trzy razy sięgał po tytuł w klasyfikacji generalnej HRSMP.
[PDF] Lista zgłoszeń do 51. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2023
[PDF] Lista zgłoszeń do 51. Rajdu Świdnickiego – mistrzostwa historyczne
51. Rajd Świdnicki – spotkanie z zawodnikami i puchar od mistrza Europy
Jeszcze przed rozpoczęciem zawodów kibice będą mieli okazję do rozmowy z zawodnikami, którzy wezmą udział w 51. Rajdzie Świdnickim. Spotkanie z czołowymi kierowcami i pilotami odbędzie się w piątek, 21 kwietnia o godzinie 19 w Centrum TMT Moto Group w Świdnicy. Na miejscu będzie można również z bliska zobaczyć rajdowe samochody, które już w sobotę ruszą na odcinki specjalne
Z kolei na najlepszego debiutanta w 51. Rajdzie Świdnickim czeka wyjątkowe wyróżnienie i nagroda – specjalny puchar ufundowany przez Kajetana Kajetanowicza, czterokrotnego mistrza Polski, trzykrotnego mistrza Europy i czołowego kierowcy kategorii WRC2 w mistrzostwach świata. Kajetanowicza z Rajdem Świdnickim łączą fantastyczne wspomnienia. To właśnie w tych zawodach ustronianin odniósł swój pierwszy w karierze triumf w rundzie RSMP (2007). Trzy kolejne zwycięstwa wywalczył w latach 2009, 2012 i 2013.
51. Rajd Świdnicki – co, gdzie i kiedy można zobaczyć?
[ZIP] Mapy 51. Rajdu Świdnickiego
[PDF] Informator 51. Rajdu Świdnickiego
Sobota, 22 kwietnia:
Od 9:00 do 12:00: rajdówki w akcji podczas odcinka testowego
Gdzie: na trasie ze Świdnicy do Złotego Lasu [LINK: mapa]
Od 14:30: uroczyste otwarcie rajdu i przedrajdową konferencję
Gdzie: hala sztucznego lodowiska, OSiR w Świdnicy, ul. Śląska 35
Od 16:00 i 19:00: ściganie na odcinku Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
Gdzie: w centrum Świdnicy [LINK: mapa]
Od 16:20: ściganie na odcinku Świdnica – Dziećmorowice - Puchar Dziećmorowic, (12,4 km)
Gdzie: w miejscowościach Świdnica, Modliszów, Złoty Las, Dziećmorowice [LINK: mapa]
Od 17:00: ściganie na odcinku Walim – Rościszów (8,85 km)
Gdzie: w miejscowościach Walim i Rościszów [LINK: mapa]
Od 18:27: zawodników i rajdówki, a także mechaników pracujących przy samochodach
Gdzie: w parku serwisowym na terenie OSiR w Świdnicy
Niedziela, 23 kwietnia
Od 8:18, 11:46 i 15:14: ściganie na odcinku Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
Gdzie: w miejscowościach Ludwikowice Kłodzkie, Sokolec, Jugów i Kamionki [LINK: mapa]
Od 9:02, 12:30 i 15:58: ściganie na odcinku Rościszów – Walim (8,45 km)
Gdzie: w miejscowościach Rościszów i Walim [LINK: mapa]
Od 9:36, 13:04 i 16:32: ściganie na odcinku Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)
Gdzie: w miejscowościach Dziećmorowice, Złoty Las, Modliszów i Świdnica [LINK: mapa]
Od 18:30: zawodników podczas uroczystego zakończenia rajdu i rozdania pucharów
Gdzie: hala sztucznego lodowiska, OSiR w Świdnicy, ul. Śląska 35
51. Rajd Świdnicki – jak kibicować bezpiecznie?
Rajdy samochodowe to sport widowiskowy, emocjonujący, ale także niebezpieczny. Dla waszego bezpieczeństwa ważne jest zachowanie zdrowego rozsądku i podstawowych zasad kibicowania.
1. Nie wchodź na trasę rajdu, nie przechodź ani nie przebiegaj przez drogę.
2. Podporządkuj się wszystkim poleceniom i instrukcjom służb porządkowych.
3. Pod żadnym pozorem nie stawaj w miejscach szczególnie niebezpiecznych – na zewnętrznych zakrętów, za hopami, na końcu prostych i zbyt blisko drogi.
4. Przy trasie rajdu nie pozostawiaj dzieci i zwierząt bez opieki.
5. Nie rzucaj żadnych przedmiotów na drogę.
6. Nie śmieć.
7. Szanuj cudzą własność – nie stawaj na polach uprawnych, trawnikach i innych, które można zniszczyć.
8. Nie blokuj dojazdów do trasy rajdu, w szczególności dróg ewakuacyjnych.
9. Poinformuj służby porządkowe, jeśli widzisz zagrożenie lub niebezpieczne zachowanie.
10. Kibicuj na stojąco i w miejscach umożliwiających ucieczkę, by w razie zagrożenia szybko przemieścić się w bezpieczne miejsce.
51. Rajd Świdnicki – wyniki, zdjęcia, wideo
Podczas rajdu kibice mogą śledzić wyniki korzystając ze strony wyniki.pzm.pl. Więcej informacji o mistrzostwach Polski i 51. Rajdzie Świdnickim:
Informacje o przebiegu rywalizacji, w tym zdjęcia i materiały wideo kibice znajdą na profilach w mediach społecznościowych:
======================================================================
RSMP – informacje o cyklu
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.
Kalendarz RSMP 2023:
1. runda:51. Rajd Świdnicki
Data: 21-23 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Sudecki
2. runda:ORLEN 79. Rajd Polski (runda FIA ERC)
Data: 19-21 maja
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
Organizator: ZG PZM
3. runda:42. Rajd Podlaski
Data: 1-3 czerwca
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Automobilklub Podlaski
4. runda:Valvoline Rajd Małopolski
Data: 6-8 lipca
Baza: Maków Podhalański
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
5. runda:32. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT)
Data: 10-12 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Rzeszowski
6. runda:Rajd Śląska (runda FIA ERT)
Data: 8-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Automobilistów
7. runda:68. Rajd Wisły
Data: 29 września – 1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.
Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.
Napisz komentarz
Komentarze