Materiał zewnętrzny.
Stosowane obecnie alternatory mają bardzo prostą konstrukcję. W obudowie znajduje się nieruchomy stojan, z którego równo (co 120 stopni) wychodzą trzy uzwojenia. Elektromagnes, czyli wirnik, działa dzięki szczotkom i pierścieniom ślizgowym. Za pracę urządzenia odpowiedzialny jest pasek napędzany przez wał korbowy silnika. Alternator działa dzięki zjawisku indukcji elektromagnetycznej. Do wirującego wewnątrz pierścieniowego twornika- wirnika napięcie dostaje się dzięki dwóm szczotkom węglowym współpracującym z pierścieniami ślizgowymi. Na skutek przepływu prądu dookoła wirnika wytwarzane jest pole elektroenergetyczne wirujące wraz z nim. Pole wywiera działanie na uzwojenia twornika i indukuje napięcie źródłowe. By napięcie przemienne mogło zamienić się w stałe, wykorzystywane są trójfazowe prostowniki dwupołówkowe. Napięcie jest tym większe, im wyższa jest prędkość obrotowa silnika.
Zdjęcie alternatora: czesciauto24.pl
Zepsucie lub uszkodzenie alternatora
Jeśli alternator się zepsuje, samochód może jechać dalej, lecz wyłączy się w momencie, w którym w akumulatorze zabraknie energii. Zauważenie tego faktu będzie z pewnością łatwiejsze niż dostrzeżenie objawów uszkodzenia, które nie da o sobie znać w tak gwałtowny sposób. Do myślenia powinny jednak dać m.in. problemy z rozruchem silnika. Niedostateczne napięcie prądu wydłuża czas potrzebny na włączenie go. Niepokoić powinien również pisk paska klinowego. To sygnał do jego wymiany. Także problemy ze światłami mogą wynikać z faktu wahań napięcia. Charakterystyczne jest mruganie świateł oraz szybsza eksploatacja i przepalanie żarówek. O uszkodzeniu informuje też szum łożysk alternatora. Zignorowanie usterki może doprowadzić do momentu, w którym wirnik zacznie trzeć o stojan, a to szybko spowoduje zepsucie się alternatora. Najczęściej uszkodzenia wynikają z dostania się do alternatora brudu lub płynów. Element może również zużywać się wraz z wiekiem. Najbardziej powszechne są pęknięcia obudowy alternatora, zużycie szczotek węglowych, uszkodzenie przewodów lub łożysk oraz niesprawny regulator napięcia. Jeszcze inny problem to spalenie alternatora. Staje się tak na skutek zbyt wysokiej temperatury i zwarcia uszkadzającego stojan.
Alternator - regeneracja czy wymiana?
Niekiedy okazuje się, że uszkodzony alternator można naprawić bez konieczności jego wymiany. Osoby, które nie chcą płacić profesjonalistom za wykonanie tej usługi, mogą spróbować najpierw zrobić to samodzielnie. Od akumulatora należy odłączyć klemy i wyjąć alternator zapamiętując, w jaki sposób zamontowana jest całość. Następnie trzeba rozkręcić obudowę urządzenia i sprawdzić stan podzespołów. Alternator smaruje się specjalną pastą termoprzewodzącą, wymienia zepsutą część i zamyka obudowę.
Po dokładnych oględzinach może się jednak okazać, że wymiany potrzebuje cały alternator. Również to zadanie można zlecić profesjonaliście, lecz jest to oczywiście droższa opcja. W większości samochodów wymiana alternatora będzie stosunkowo prosta. Najpierw należy odłączyć akumulator i zdjąć pasek klinowy. Dopiero wtedy można wyjąć alternator z komory silnika. Nowy alternator musi zostać umieszczony we wskazanym miejscu i delikatnie przykręcony. Następnie zakłada się pasek klinowy i napina go, dokręca śruby oraz podpina klamrę zabezpieczającą. W celu napięcia paska klinowego należy użyć łyżki do opon. Warto mieć na uwadze, że choć wymiana alternatora w warsztacie jest droższym rozwiązaniem, może okazać się lepsza w przypadku niedoświadczonych osób. Pozwoli to uniknąć poważniejszych problemów.
Napisz komentarz
Komentarze