Korea Południowa podbija nie tylko świat, ale także i Polskę. Firmy takie jak Samsung, LG czy Hyundai nie są nikomu obce. Republika Korei jest jednym z największych inwestorów azjatyckich w Polsce. W 2021 r. obroty handlowe między Polską a Republiką Korei wyniosły 7,7 mld USD, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu do 2020 r. Współpracę dwustronną w tym obszarze charakteryzuje jednak wysoka nadwyżka po stronie południowokoreańskiej, która w 2021 r. wyniosła ok. 5,5 mld USD.
- Współpraca polsko-koreańska na polu gospodarczym rozwija się bardzo dynamicznie. Widać coraz większe zainteresowanie Koreą wśród polskich przedsiębiorców, dlatego jako Samorząd Województwa dajemy im realną możliwość, by mogli nawiązać kontakty i współpracę z koreańskimi przedsiębiorcami. Dzięki projektowi Going Global mają oni szansę zapoznania się z rynkami i biznesami spoza naszego kraju, a dla nas jest to bardzo dobra promocja Dolnego Śląska poza granicami Polski – mówi Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Dolnośląscy przedsiębiorcy, którzy pojechali na misję gospodarczą do Seulu w ramach projektu „Going Global - Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza” mieli okazję bliżej zapoznać się z biznesem w Korei. Podczas spotkań prezentowali swoje produkty oraz nawiązywali nowe kontakty i znajomości biznesowe.
- Dolnośląscy przedsiębiorcy pojechali do Seulu, by w ramach projektu Going Global szukać nowych rynków zbytu w Republice Korei. Wcześniejsze misje gospodarcze poprowadziły m.in. do Tokio, Miami, Monachium czy Dubaju. Wszystkie te delegacje umożliwiają naszym przedsiębiorcom promocję ich działalności oraz podjęcie współpracy z zagranicznymi firmami. To bardzo ważne, bo na Dolnym Śląsku mamy wiele firm, których produkty i usługi są ciekawe, innowacyjne i niekiedy unikatowe. Chcemy pokazywać je światu – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.
O tym jak wyglądają spotkania biznesowe w Korei opowiedział przedsiębiorcom Piotr Ostaszewski – Ambasador RP w Republice Korei.
- W kulturze koreańskiej, a zatem i w biznesie nigdy nie mówi się „nie”. Biznes dla obcokrajowca nie znającego tutejszych zwyczajów i zasad to trudna, ale do pokonania, sztuka – wyjaśnia Piotr Ostaszewski - Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Korei.
Ambasador podkreślał także, że niezwykle ważne są negocjacje, na które trzeba być dobrze przygotowanym i mieć jasno wytyczony cel. Trzeba być też niezwykle cierpliwym, gdyż rozmowy z partnerami to żmudny proces. O tym na jakie produkty jest obecnie zapotrzebowanie w Korei i jakie przedsiębiorstwa mają największe szanse na podbicie rynku koreańskiego opowiedziała przedsiębiorcom Anna Łagodzińska z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Seulu:
- Na pewno przedsiębiorcy reprezentujący branżę spożywczą powinni próbować zawalczyć o koreański rynek. Mamy wiele w tej kwestii do zaoferowania Koreańczykom, chociażby doskonałe produkty mleczarskie, czy różnego rodzaju przekąski. Wiele na to wskazuje, że już niedługo będziemy mogli także eksportować do Korei nasze mięso – mówi Anna Łagodzińska.
Podczas jednego ze spotkań dolnośląscy przedsiębiorcy mieli także okazję zaprezentować swoje produkty i usługi przewodniczącemu Stowarzyszenia KOIMA, Panem BYUNG-KWAN KIM. KOIMA to Koreańskie Stowarzyszenie Importerów, które posiada swoją ogólnoświatową sieć przedstawicielstw (KOIMA Worldwide Network), składającą się z 21 honorowych prezesów oddziałów w różnych regionach świata. KOIMA Worldwide Network ma na celu przyspieszenie wymiany informacji handlowych oraz jest bramą do koreańskiego rynku dla zagranicznych dostawców.
- Każda taka misja gospodarcza daje możliwość naszym przedsiębiorstwom na jeszcze większy rozwój i wyjście poza granice naszego kraju. Nawiązywanie kontaktów biznesowych z Koreańskim Stowarzyszeniem Importerów może być dla nich początkiem nowej drogi w budowaniu wzajemnych relacji. Jestem pod wrażeniem tego jak dobrze zaprezentowały się nasze firmy, wierzę, że uda im się nawiązać owocną współpracę z partnerami z Korei – mówi Marek Obrębalski, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
Misja gospodarcza zorganizowana została w ramach programu "Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza". Jednym z głównych celów projektu jest krajowa oraz międzynarodowa promocja gospodarcza dolnośląskich przedsiębiorstw. Korea Południowa to już ostatnia destynacja w ramach tej edycji projektu. Wcześniej dolnośląscy przedsiębiorcy mieli okazje promować swoje firmy m.in. w Japonii, Dubaju czy USA.
Napisz komentarz
Komentarze