Było to szczególnie zauważalne w roku 2020, kiedy to liczba zgonów wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o blisko 20 %, a liczba urodzin spadła niemal o 30 %. Do tych negatywnych zjawisk dołożyło się także ujemne saldo migracji.
Procesy te są niestety konsekwencją upadku w Bielawie przemysłu włókienniczego, który przez ponad 200 lat był siłą napędową rozwoju miasta, w tym także demograficznego. Podobna sytuacja występuje w wielu miastach Dolnego Śląska.
Od początku tej kadencji bielawski samorząd podjął działania, aby zatrzymać te negatywne trendy. Na przestrzeni ostatnich 2 lat ruszył, na niespotykaną dotychczas skalę, proces budownictwa mieszkaniowego. Już w roku 2021 oddanych zostanie do użytkowania ponad 250 mieszkań w budynkach wielorodzinnych, a kolejne ponad 100 lokali mieszkalnych powstanie w zabudowie szeregowej i wolnostojącej.
Równolegle gmina realizuje i wspiera inwestycje, które mają przyczynić się do wzbogacenia infrastruktury społecznej, gospodarczej i transportowej.
Istotnym bodźcem dla rozwoju Bielawy powinna stać się, planowana do budowy jeszcze w tej dekadzie, droga ekspresowa S8, relacji Wrocław - Kłodzko. Dzięki niej znacząco skróci się czas dojazdu do stolicy naszego regionu, a przede wszystkim poprawi się bezpieczeństwo podróżnych. Tym samym pojawi się duża szansa, aby w naszym mieście na większą skalę zaczęły osiedlać się osoby, na co dzień pracujące we Wrocławiu.
Nie bez znaczenia jest również fakt, iż w ostatnich dniach ogłoszona została informacja, z której wynika, że z Unii Europejskiej na tereny byłego województwa wałbrzyskiego, w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, trafi gigantyczna kwota 556.000.000 euro, do wykorzystania w latach 2021-2027. Dzięki tym środkom, gminy naszego subregionu będą mogły otrzymać wielomilionowe dotacje na inwestycje pro-rozwojowe.
Dlatego też mam nadzieję, ze kolejny raport demograficzny, który zamierzam przedstawić Państwu już za 12 miesięcy, będzie choć trochę bardziej optymistyczny.
Napisz komentarz
Komentarze