NADZWYCZAJNA GALA OPEROWA
Gwiazdy światowych scen operowych w Szczawnie-Zdroju
Kaludi Kaludov - tenor
Aleksandra Resztik - sopran
Anna Dytry - sopran
Olga Maroszek - kontralt
Tomasz Maleszewski - tenor
Jacek Jaskuła - baryton
Przemysław Winnicki – fortepian
O ARTYSTACH
KALUDI KALUDOV - tenor
Kałudi Kałudow urodził się w Warnie w 1953 roku. Studia wokalne ukończył w Akademii Muzycznej w Sofii w klasie śpiewu prof. L. Żableńskiej, doskonaląc następnie swój głos pod kierunkiem znanego śpiewaka operowego Nikoły Nikołowa. Zadebiutował w 1978 roku na scenie Opery w Sofii partią Alfreda w „Traviacie” G. Verdiego. Obecnie zaliczany jest do ścisłej czołówki tenorów.
Kałudi Kałudow – artysta obdarzony szczególnie pięknym tenorem – z powodzeniem wykonuje liczne partie tenorowe z oper Verdiego, Pucciniego, Mascagniego, Bizeta, Ponchiellego, Gounoda, Leoncavalla. W swoim repertuarze posiada także szereg partii z dzieł oratoryjno – symfonicznych. Stale występuje na renomowanych scenach niemieckich, włoskich, francuskich, hiszpańskich, szwajcarskich, austriackich, kanadyjskich, amerykańskich, rosyjskich. Występował w wiedeńskiej Staatsoper i mediolańskiej La Scali.
Do szczególnie interesujących wydarzeń artystycznych Kałudi Kałudow zalicza występy w Izraelu, gdzie przebywał na zaproszenie Zubina Mehty i pod batutą tego wybitnego dyrygenta śpiewał partię Radamesa w „Aidzie” G. Verdiego, a także wystąpił na koncercie jednego tenora. W roku 1998 artysta wystąpił na I Festiwalu Operowym w Tbilisi organizowanym przez znakomitego śpiewaka – Paatę Burchuladze, gdzie śpiewał z Michelle Melindą Crider, Stefanią Toczyską, Paatą Burchuladze i Renato Brusonem.
Kałudi Kałudow regularnie występuje ze znakomitymi śpiewakami, m. in. z Marią Chiara, Mirellą Freni, June Anderson, Cheryl Studer, Juanem Ponsonem, Renato Brusonem, Marą Zampieri. Współpracuje z takimi dyrygentami jak Claudi Abbado, Riccardo Muti, Zubin Mehta, Krzysztof Penderecki, Horst Stein, Fabio Luisi.
Nagrywa dla takich firm jak Balcanton, Sony Classical, Decca, Naxos. Ma na swoim koncie liczne nagrania dla radia i telewizji w Polsce, Niemczech, Francji, Włoszech. Jest laureatem Złotej Płyty za album „O gwiazdo betlejemska” wydany w 1998 roku przez Polskie Radio Katowice. W czerwcu 1999 roku ukazała się płyta z pieśniami neapolitańskimi zatytułowana „Canzonetta”, a we wrześniu 2000 na polski rynek trafiła najnowsza płyta Kałudiego Kałudowa „Ave Maria”. Kałudow zajmuje się także działalnością pedagogiczną. W latach 1994-1995 prowadził kurs mistrzowski na festiwalu operowym w Savonlinnie, a we wrześniu 2000 w Warnie.
W latach 1991, 1992 i 2000 występował na Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Od 1992 roku jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Wokalnej „Viva il canto” w Cieszynie.
ALEKSANDRA RESZTIK – sopran koloraturowy
Naukę muzyki rozpoczęła w wieku 7 lat, w klasie fortepianu. W 2004 roku ukończyła z wyróżnieniem PSM II st. im. F. Chopina w klasie śpiewu prof. Jadwigi Skoczylas. W tym samym roku rozpoczęła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zdzisławy Donat, które ukończyła również dyplomem z wyróżnieniem. W październiku 2006, kontynuując studia na UMFC, wyjechała na roczne stypendium do Ecole Normale de Musique w Paryżu (klasa śpiewu Mme Isabel Garcisanz), a w sezonie 2007/2008 odbyła 10-miesięczny staż w studiu operowym Cnipal w Marsylii. W 2009 roku uzyskała również dyplom Studium Pedagogicznego UMFC. Jest także absolwentką Podyplomowych Studiów Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich, gdzie pracowała m.in. z Olgą Pasiecznik, Januszem Niziołkiem, Barbarą Schlick, Silvaną Dussmann, a w ramach CNIPALa z Mady Mesplé, Yvonne Minton i Tomem Krause. Pracowała również z prof. Heleną Łazarską. Jeszcze w trakcie studiów była Adelą w „Zemście Nietoperza” Straussa, Flaminią w „Il mondo della luna” Haydna i Susanną w „Weselu Figara” Mozarta. W grudniu 2009 Aleksandra Resztik została zgłoszona do prestiżowej nagrody Paszportu Polityki. Jest również stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aleksandra Resztik jest laureatką prestiżowej Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Debiut Śpiewaczki, a także Ogólnopolskiego Konkursu Franciszki Platówny we Wrocławiu oraz Konkursów „Flame” i „UFAM” w Paryżu. W sierpniu 2008 zdobyła I wyróżnienie na Festiwalu Belcanto w Nałęczowie, a w październiku 2008 I Wyróżnienie oraz Nagrodę Specjalną Przewodniczącej Jury Wandy Polańskiej w Trzecim Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie. W kwietniu 2009 zdobyła Nagrodę dla Wyróżniającego się Sopranu Koloraturowego w XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Aleksandra Resztik jest również laureatką Drugiej Nagrody w konkursie J:Opera w Jennersdorfie, w Austrii. Od stycznia 2011 roku Aleksandra Resztik jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej.
ANNA DYTRY - sopran
Solistka Państwowej Opery w Starej Zagorze – Bułgaria (od maja 2010 r.). Jest absolwentką klasy śpiewu Kaludi Kaludova w Nowym Bułgarskim Uniwersytecie w Sofii. Ukończyła również klasę skrzypiec w PSM I st. w Bystrzycy Kł. oraz klasę śpiewu w PSM II st. w Nysie. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi oraz filharmoniami w Bułgarii i w Polsce. Do najważniejszych osiągnięć zalicza występ podczas uroczystości rozdania nagród teatralnych i filmowych „Ikar 2010” w Sofii. W lutym 2010 r. otworzyła Rok Chopinowski w Bułgarii cyklem koncertów z pieśniami kompozytora. Koncertowała
w Rumunii (Bukareszt), Austrii (Wiedeń), Holandii (Amsterdam, Maastricht), na Słowacji (Bratysława).
OLGA MAROSZEK – kontralt
W roku 2010 ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi. Artystka dysponuje ciekawym, rzadko spotykanym głosem o rozbudowanym niskim rejestrze, a także przyjemnych, ciepłych górach i łatwości do wykonywania koloratur. Jej występy na scenach operowych zbierają bardzo pozytywne recenzje. Posiada w repertuarze stale powiększającą się liczbę partii kontraltowych, a także mezzosopranowych. W grudniu 2009 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Łodzi główną rolą w operze „Juliusz Cezar” G.F.Haendla. Od 2010 roku współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi, a od września 2014 roku jest etatową solistką tego Teatru. Artystka współpracuje także z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu. Miała przyjemność śpiewać pod batutą takich dyrygentów jak m.in. Tadeusz Kozłowski, Wojciech Michniewski, Andrzej Straszyński, Mieczysław Dondajewski, Tadeusz Wojciechowski, Piotr Wajrak, Evgeny Volynski, Eraldo Salmieri, Bassem Akiki, oraz współpracowała z takimi reżyserami jak Krystyna Janda, Laco Adamik, Janina Niesobska, Hanna Chojnacka, Waldemar Zawodziński, Tomasz Konina, Andrzej Żarnecki, Roberto Skolmowski. Na XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2009 roku zdobyła nagrodę specjalną od Giuseppe Giacominiego. W 2010 zdobyła I Nagrodę na XII Międzyuczelnianym Konkursie w Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach. W tym samym roku uzyskała
I Nagrodę w kategorii głos z fortepianem na XVII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Od 2008 roku współpracuje z łódzkimi z którym koncertuje. W 2009 roku wraz z pianistką Elżbietą Tyszecką nagrała płytę wydaną przez wydawnictwo Acteprealable z pieśniami polskich kompozytorów pt. „Polish Songs”. Artystka prowadzi także działalność koncertową z repertuarem operowym, pieśniarskim oratoryjnym oraz musicalowym na terenie całego kraju. Na ostatnim roku studiów była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2010 przyznano jej jednorazowe stypendium Marszałka Województwa Łódzkiego za szczególne osiągnięcia artystyczne.
TOMASZ MALESZEWSKI – tenor
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu Wydziału Wokalnego, a także Wydziału Edukacji Muzycznej w klasie dyrygentury chóralnej. Kształcił się pod kierunkiem prof. Carol Richardson-Smith – wykładowcy śpiewu w Hochschule fuer Musik und Theater w Hannoverze, a aktualnie u wybitnego bułgarskiego tenora Kałudiego Kałudowa. Jest finalistą i półfinalistą kilku konkursów wokalnych w Polsce i za granicą. Jest solistą zespołu śpiewaków Wrocławskich Kameralistów Cantores Minores Wratislavienses. Stale współpracuje ze Schleswig-Holstein Musik Festival oraz Filharmonią w Bambergu w Niemczech. Stypendysta Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury. Jest odtwórcą dzieł operowych, oratoryjnych i kantatowych. Występował podczas festiwali muzycznych: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Maj z Muzyką Dawną, Gaude Mater. Koncertuje nie tylko w Polsce, ale również za granicą – w Austrii, Niemczech, Włoszech, Grecji, Hiszpanii, na Węgrzech, w Czechach, Słowacji, Białorusi, Litwie, Mołdawii, Rumunii, Luxemburgu, Turcji, Słowenii, Rosji, Japonii, Singapurze. W październiku 2012 roku artysta wziął udział w wykonaniu Carmina Burana w Szanghaju i Pekinie w ramach trasy koncertowej Schleswig-Holstein Music Festival. Uczestniczył w seminariach i kursach wokalnych prowadzonych przez następujących pedagogów: Piotra Kusiewicza, Bogdana Makala, Eugeniusza Sąsiadka, Piotra Łykowskiego, Ingrid Kremling, Carol Richardson-Smith, Teresę Żylis-Gara.
JACEK JASKUŁA – baryton
ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Laureat nagrody Yamaha Music Foundation of Europe oraz konkursów wokalnych: I nagrody – Bratysława, II nagrody – Duszniki Zdrój oraz konkursu Polskiej Pieśni Artystycznej – Warszawa. Uzyskał Dyplom Mistrzowski prof. R. Karczykowskiego oraz prof. G. Kahrego. Umiejętności wokalne doskonalił na kursie mistrzowskim u prof. A. Orlowitz w Kopenhadze. Występował z orkiestrami m.in. Filharmonii Wrocławskiej, Szczecińskiej, a także z Toruńską i Śląską Orkiestrą Kameralną oraz „Camerata Impuls”, „Capella Cracoviensis”, „Al Ayre espanol”, Elbland Philharmonie Sachsen i Neue Lausitzer Philharmonie. Występował również z recitalami wokalnymi w Dusznikach Zdroju, Millenium Music Foundation – Calgary, z recitalem pieśni Chopinowskich na Majorce, Ibizie, a także z recitalem pieśni Kasserna w Warszawie oraz w cyklu koncertów w Australii. Występował pod batutami takich dyrygentów jak: E. Michnik, T. Szreder, T. Zathey, A. Straszyński, P. Fanger, E. L. Banzo, F. Bohme, J. Powolny, C.Escher, H. M. Hoffmann, R. Silva, J. Wiłkomirski, A. Kosendiak, M. Tracz, M. Pijarowski, J. Salwarowski, C. Grabowski, Jan W. Hawel, Ł. Borowicz, T. Strugała, W. Crutchifield, F. Botigliero, J.M.Florencio, A. Spering, K.Zehnder. Śpiewał w Teatrze Wielkim w Warszawie. Współpracował z Neues Musiktheater w Weimarze wykonując partię Figara w operze „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego. Zadebiutował
w Operze w Bilbao (Hiszpania). Występował na scenie Opera Nova w Bydgoszczy, Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz Opery Śląskiej w Bytomiu.
PRZEMYSŁAW WINNICKI – fortepian
Ukończył z wyróżnieniem Krakowską Akademie Muzyczną w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula. Pianista jest zdobywcą nagrody Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie ”Competition For Music Teachers” w Warszawie, w Kwietniu 2013r. Jest laureatem I nagrody Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Rzymie ”Roma 2011” który odbył się w październiku 2011 roku; Finalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Muzyki Słowiańskiej im. Stanisława Moniuszki w Mińsku, grudzień 2011; a także półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Los Angeles, w którym wziął udział pod koniec maja 2010 roku. Pianista jest finalistą konkursu pianistycznego Fundacji Yamaha, który odbył się w lutym, 2011 roku. W grudniu 2007 roku Przemysław Winnicki otrzymał nagrodę w postaci stypendium II stopnia w Konkursie Pianistycznym im. prof. Tadeusza Żmudzińskiego w Krakowie. W marcu 2010 roku w Krakowie zdobył II nagrodę w Konkursie Kameralnym na głos i fortepian, a także nagrodę specjalną za wyróżniającą się partie fortepianu. Koncertował w Polsce (Warszawa, Kraków, Łódź, Zakopane, Przemyśl, Kędzierzyn-Koźle, Koszęcin, Katowice, Łańcut), a także w Hiszpanii (Santa Cruz), Niemczech (Paderborn, Schlitz) Francji (Paryż, Lion), Austrii (Reichenau), na Białorusi (Mińsk). Uczestniczył w mistrzowskich kursach pianistycznych w kraju i za granicą, doskonalił swoje umiejętności pod okiem profesorów światowej sławy: Joaquin Soriano, Paul Gulda, Gottlieb Wallisch, Tamas Ungar, Jan Gottlieb Jiracek, Katarzyna Popowa-Zydroń. Przemysław Winnicki ma na swoim koncie występy jako solista z Orkiestami takimi jak: Narodowa Orkiestra Filharmonii Mińskiej, Orkiestra Letniej Akademii ISA’07 w Reichenau (Austria), Orkiestra Filharmonii Krakowskiej i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej. Wystąpił jako solista z Orkiestrą filharmonii Rzeszowskiej na Festiwalu im. M. K. Ogińskiego w Iwoniczu. Pianista dokonał nagrania do Krakowskiego Radia z kwartetem fortepianowym. Obecnie pianista jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Wokalnym a także doskonali swój warsztat pianistyczny i czynnie koncertuje. Jest zafascynowany muzyką filmową i chętnie ją wykonuje.
TEATR ZDROJOWY IM. HENRYKA WIENIAWSKIEGO
Teatr Zdrojowy zbudowano w zastępstwie rozebranego pod koniec XIX wieku teatru szczawieńskiego, usytuowanego na obrzeżach uzdrowiska. W 1896 roku, w miejscu przylegającego do Kursalu bazaru postawiono okazały budynek nowego teatru zdrojowego.
Za klasycystyczną elewacją kryje się bogato zdobione noerokokowe wnętrze, sali teatralnej. Sala, posiadająca wymiary 19x13 metrów jest wysoka na 10 metrów. Na piętrze mieszczą się wysunięte balkony 3 lóż. Z sufitu zdobionego rozetą zwisa duży żyrandol. Otwory wentylacyjne zakrywają kraty w stylu regencji. Elektryczne oświetlenie i wentylacja sali należały wówczas do najnowocześniejszych osiągnięć z zakresu wyposażenia technicznego teatrów. W pierwszych latach XX wieku od strony południowej dobudowano zaplecze teatru.
W Teatrze Zdrojowym grano różne sztuki teatralne, w tym także twórców polskich; m. in. wystawiano utwór pod tytułem "Wódz Kościuszko". Afisz reklamujący imprezę był wydrukowany w językach niemieckim i polskim. Niezależnie od codziennyc koncertów kapeli uzdrowiskowej, koncertowały tu liczne obce orkiestry. Wykonywano utwory J. Elsnera, K. Krupińskiego, a później F. Chopina, St. Moniuszki i H. Wieniawskiego.
Po II wojnie światowej teatr funkcjonował z przerwami do roku 1972 roku, kiedy to rozpoczęto mający trwać, jak się później okazało, 22 lata, remont. Udało się go zakończyć dzięki przejęciu Teatru przez Gminę Szczawno- Zdrój od dotychczasowego właściciela "Uzdrowisko Szczawno- Jedlina" na początku lat dziewięćdziesiątych. Teatr Zdrojowy ponownie otwarł swoje podwoje 2 października 1994 roku spektaklem "Pimpinone" G.Ph. Telemanna w wykonaniu artystów sceny kameralnej Opery Wrocławskiej i Orkiestry Kameralnej Leopoldinum. Uruchomienie w październiku 1994 roku Teatru Zdrojowego, ponownie pozwoliło na prowadzenie wielostronnej działalności.
Dzięki staraniom podejmowanym przez władze miasta ,w roku 2008 Teatr Zdrojowy przeszedł remont elewacji zewnętrznej i dachu z iluminowanymi ozdobami – wieżyczką i figurą statui wolności. Rok 2010 zaś to czas prac konserwatorskich we wnętrzu sali teatralnej, polegających na przywróceniu jej dawnego blasku dzięki odmalowaniu ścian i odświeżeniu wybranych elementów 24 karatowym złotem. Cała inwestycja została sfinansowana ze środków Gminy Szczawno-Zdrój oraz pozyskanych z Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.
Dzisiaj, podobnie jak w XIX wieku i kolejnych dziesięcioleciach, Teatr Zdrojowy jest miejscem spotkań wielu znakomitości. Patronat Henryka Wieniawskiego - wielkiego wirtuoza skrzypiec i kompozytora - zobowiązuje. Stąd też nasz teatr jest miejscem wielu interesujących zdarzeń. Od ponad 30 lat odbywają się tu Międzynarodowe Festiwale Henryka Wieniawskiego, koncerty Vratislavia Cantans i Filharmonii Sudeckiej oraz recitale uznanych artystów. Tutaj przyjeżdżają polscy i zagraniczni wykonawcy oraz młodzi muzycy na Międzynarodowe Warsztaty Fletowe oraz Międzynarodowe Kursy Gitary Klasycznej.
BILETY:
VIP (w pakiecie: miejsca w pierwszych rzędzach, zamknięte spotkanie z artystą po koncercie,
album koncertowy) – 130 zł
I MIEJSCA – 80 zł
II MIEJSCA – 70 zł
III MIEJSCA – 60 zł
REZERWACJA:
[email protected]
SPRZEDAŻ:
Kasa Teatru tel. 74/ 840-24-45
Herbaciarnia Teatralna tel. 883-170-686
www.ticketpro.pl
www.kupbilecik.pl
Komentarze